چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

گروه ورزشی: سیزدهمین دوره مسابقات بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا در حالی با انصراف تیم زین اردن، نایب‌قهرمان دوره پیش قاره و با حضور شش تیم مهرام و ذوب‌آهن ایران، الریاضی و هوپس لبنان، دوهوک عراق و الجلا سوریه به میزبانی شهر تهران آغاز شده است که پیش‌تر قرار بود 10 تیم در این دوره از بازی‌ها شرکت کنند.

 با غیبت نمایندگان یمن و اردن و حضور یک تیم از سوریه، شرایط به گونه‌ای است که نمایندگان ایران و لبنان به عنوان دو قدرت برتر غرب قاره با وجود داشتن موقعیتی بهتر، راه سختی به نسبت تیم‌های دیگربرای‌ رسیدن به مرحله نهایی این مسابقات درپیش‌دارند. بدین‌ترتیب، مهرام و الریاضی لبنان که به عنوان دو مدعی اول قهرمانی در روز اول در فینال زودرس به مصاف هم رفتند تنها در صورت غلبه بر تیم‌های هموطن خود، ذوب‌آهن و هوپس می‌توانند جواز صعود از غرب آسیا را بگیرند.

ماجرای انصراف زین اردن

زین اردن، نایب‌قهرمان باشگاه‌های آسیا و یکی از بخت‌های مسلم صعود از مسابقات تهران با وجود آمدن به ایران از حضور در بازی‌ها انصراف داد و راهی امان شد چرا که ویزای مربی و بازیکن آمریکایی این تیم صادر نشد. عدم صدور روادید این افراد به دلیل تاخیر در ارائه مدارک‌شان از سوی قهرمان باشگاه‌های اردن بود و به همین دلیل به احتمال زیاد این تیم از سوی کنفدراسیون غرب آسیا جریمه نقدی خواهد شد.

رئیس فدراسیون بسکتبال ایران که مسئولیت غرب آسیا را نیز بر عهده دارد در مورد کناره‌گیری نماینده اردن مسئولیت این قضیه را برعهده خود آنان دانست و گفت: «ما از مدت‌ها پیش به طور مداوم به مسئولان بسکتبال اردن اعلام کردیم که هرچه زودتر باید مدارک مربیان و بازیکنان خارجی خود را برای صدور روادید به ایران ارسال دارند اما بی‌توجهی آنان به این موضوع باعث ایجاد چنین مشکلی شد.»

محمود مشحون در مورد جرایم تعلق‌گرفته به تیم زین اردن گفت: «با توجه به حضور آنها در تهران جریمه‌ای از سوی فیبا (فدراسیون بین‌المللی بسکتبال) به تیم خاطی تعلق نمی‌گیرد اما ما در هیات‌رئیسه کنفدراسیون غرب آسیا نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهیم ماند و حتما جرایمی را برای تیم زین و فدراسیون بسکتبال اردن در نظر خواهیم گرفت.»

همه چیز به سود نمایندگان سوریه و عراق

با خروج ناگهانی زین اردن، برای تک‌نمایندگان عراق و سوریه شرایط صعود به وجود آمد و دو تیم الجلا و دهوک حتی با واگذاری همه دیدارهایشان به دلیل حضور یک تیم از کشورهای حاضر در جمع 4 تیم انتخابی بازی‌های تهران باز هم مطمئن هستند که صعود خواهند کرد. الجلا و به خصوص نماینده عراق از لحاظ کیفی، ضعیف‌ترین تیم‌های این دوره از مسابقات محسوب می‌شوند.

دهوک در نخستین بازی خود با نتیجه 92 بر 74 مقابل ذوب‌آهن نایب‌قهرمان دوساله لیگ برتر ایران شکست خورد و الجلا که یکی از تیم‌های همیشه مطرح سوریه به شمار می‌رود در مصاف با الریاضی تن به باخت داد. الریاضی با وجود شکست برابر مهرام، همچنان شانسی بیشتر از دیگر نماینده این کشور هوپس برای رسیدن به مرحله نهایی این بازی‌ها دارد.

برد مهرام در ثانیه‌های پایانی

دیدار دو تیم مهرام و الریاضی جدالی تعیین‌کننده برای به دست آوردن مقام قهرمانی این دوره از رقابت‌ها بود. مهرام که پس از سومین قهرمانی خود در لیگ برتر ایران، در این بازی حاضر شده بود آن آمادگی همیشگی را نداشت و آثار خستگی بازی‌های هفته پایانی لیگ به خوبی در نحوه بازی ستاره‌هایش مشهود بود.

در تیم الریاضی نت جانسون و عمر تریک عضو تیم ملی لبنان نمایش تحسین‌برانگیزی داشتند اما مهرام هم خوش‌شانس بود که حامد آفاق و جکسون ورومن را در بهترین شرایط می‌دید و همین دو بازیکن باعث برتری میلی‌متری قهرمان آسیا در ثانیه‌های پایانی با نتیجه 94 بر 88 شدند. الریاضی، کوارتر اول را 31 بر 20 از مهرام برد، اما در کوارتر دوم مهرام بود که به برتری 25 بر 13 رسید. پس از تساوی دو تیم در کوارتر سوم با حساب 20 بر 20، این مهرام بود که در کوارتر پایانی با پیروزی 29 بر 24 برنده نهایی فینال جام سیزدهم شد.

کد خبر 103150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز