گروه اقتصادی: با وجود اینکه در 9ماهه نخست سال 1388 درآمد دولت از محل واگذاری شرکت‌های دولتی نسبت به‌مدت مشابه سال 1387 حدود 179درصد رشد کرد اما تنها 20 درصد اهداف بودجه 88 از خصوصی‌سازی محقق شده است.

براساس آمارهای بانک مرکزی، تا پایان آذرماه سال‌88 دولت توانست 2435میلیارد تومان از محل واگذاری شرکت‌های دولتی درآمد کسب کند. این رقم در 9ماه نخست سال 87 حدود 873میلیارد تومان و در 9ماه نخست سال 86 حدود 356میلیارد تومان بود.

این ارقام نشان‌دهنده رشد قابل ملاحظه درآمد دولت از طریق خصوصی‌سازی طی 3سال اخیر است. با وجود رشد درآمد خصوصی‌سازی در سال گذشته، اما رقم محقق شده نسبت به رقم پیش‌بینی شده در بودجه، بسیار پایین‌تر بوده است.

در قانون بودجه سال 88 درآمد دولت از محل واگذاری شرکت‌های دولتی 11هزار و 700میلیارد تومان برآورد شده بود که طبق آخرین آمار در دسترس، در 9ماه نخست سال گذشته فقط 20درصد این رقم محقق شده است. البته بخشی از رقم 11هزار و 700میلیارد تومان مربوط به واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی است و برای قضاوت قطعی در این باره باید در انتظار انتشار آمار 3ماه پایانی سال گذشته بمانیم. 

در عین حال، آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که رقم پیش‌بینی شده در بودجه سال گذشته درباره واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش تعاون، واگذاری معادن و واگذاری طرح‌های عمرانی اصلا محقق نشده است.  این در حالی است که در بودجه سال‌جاری نیز ارقام قابل توجهی برای این موارد گنجانده شده که درصورت استمرار وضعیت سال قبل، کسری درآمدی دولت از این محل قابل پیش‌بینی است.

کد خبر 104187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز