گروه بین‌الملل: 14فروردین همه‌پرسی جریان صدر برای انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق پایان یافت تا رایزنی‌های گروه‌های سیاسی این کشور برای تشکیل دولت جدید، وارد مرحله جدیدی شود

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مردم عراق از همه پرسی جریان صدر که بدون کمک‌های دولتی و در مساجد و دفترهای این جریان برگزار شد استقبال گسترده‌ای کردند و در بسیاری از حوزه‌ها صف‌های طولانی برای انتخاب یکی از 5 نامزد پست نخست‌وزیری تشکیل شده بود.

همه پرسی صدری‌ها در واقع نوعی نظرسنجی برای آزمودن افکار عمومی مردم عراق درباره نخست‌وزیر آینده عراق به حساب می‌آید و به عقیده بسیاری اقدام این جریان براساس نتایج این رای‌گیری کمک فراوانی برای پیشبرد اهداف سیاسی این جریان در آینده عراق خواهد داشت.

به همین خاطر در 2 روز گذشته علاوه بر حوزه‌های رای‌گیری هزاران نفر از اعضای جریان صدر به‌نظرسنجی از مردم عراق در خیابان‌های شهرهای 18 استان این کشور پرداختند.

جریان صدر، نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون، ایاد علاوی رئیس ائتلاف العراقیه، عادل عبدالمهدی معاون رئیس‌جمهور، ابراهیم جعفری نخست‌وزیر سابق عراق و سید جعفر صدر فرزند شهید محمد باقر صدر را به‌عنوان 5نامزد این پست مشخص کرده و از اعضا و هواداران خود در 18 استان عراق خواسته است یکی از این 5نفر را به‌عنوان نخست‌وزیر آینده عراق معرفی کنند.

در عراق، نخست‌وزیر را پارلمان این کشور تعیین می‌کند اما هیچ‌یک از تشکل‌های سیاسی نتوانستند در انتخابات هفتم مارس (شانزدهم اسفند) اکثریت لازم را برای تشکیل دولت- به تنهایی-  به دست بیاورند. براساس نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی، 91 کرسی را در پارلمان 325 عضوی این کشور به دست آورده است.

این در حالی است که ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست‌وزیر فعلی عراق موفق به تصاحب 89 کرسی شده است. رده سوم ائتلاف ملی عراق شامل گروه‌ها و افراد مختلفی همچون مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، پیروان مقتدی صدر و ابراهیم جعفری نخست‌وزیر سابق عراق است که 70 کرسی را در پارلمان به دست آورد.

نامزدهای جریان صدر در یک پیروزی چشمگیر در این انتخابات توانستند 39 کرسی را به دست بیاورند که نقش این جریان را برای انتخاب نخست‌وزیر آینده عراق کلیدی کرده است. نامزدهای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق هم موفق به کسب 21 کرسی در این انتخابات شدند.

همه‌پرسی صدری‌ها در حالی برگزار شد که 2 جناح اصلی ائتلاف ملی عراق در طرفداری از یک نامزد مشخص برای پست نخست‌وزیری دچار اختلاف شده‌اند و این مسئله آینده سیاسی عراق را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق اعلام کرده که حاضر نیست در تشکیل دولتی که ایاد علاوی رهبر ائتلاف العراقیه در آن حضور نداشته باشد مشارکت کند. درحالی‌که گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد عمار حکیم به‌دنبال ائتلاف با تشکلی غیرهمسو با اهداف مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق است. صدری‌ها تمایلی برای نخست‌وزیری علاوی که خودش را به‌عنوان فردی سکولار معرفی کرده است، ندارند.

از سوی دیگر 14فروردین خبرنگار شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در گزارش خود از حوزه‌های رای‌گیری جریان صدر از عدم‌تمایل بسیاری از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به ادامه نخست‌وزیری نوری مالکی خبر داد. شخصیت مورد توجه در این همه پرسی‌که بسیاری عقیده دارند این نظرسنجی برای سنجش محبوبیت وی برگزار شده است محمدجعفر صدر، تنها پسر آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر است.

محمد جعفر صدر با اینکه فعالیت سیاسی چندانی نداشت، در انتخابات نامزد نمایندگی پارلمان از پایتخت عراق شد. او در این انتخابات به جای پیوستن به پیروان شوهر خواهر خود( مقتدی صدر) به ائتلاف دولت قانون پیوست و نام او در فهرست‌های انتخاباتی نامزدهای این ائتلاف بلافاصله پس از نام نوری مالکی درج شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که جریان صدر اکنون برای اعلام تصمیم خود همچنین هیات سیاسی خود را به کشورهای همسایه اعزام کرده است تا درباره انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق رایزنی کنند. شیخ صلاح العبیدی، سخنگوی جریان صدر در نجف 14فروردین با تایید این مسئله اعلام کرد که ریاست این هیات را کرار الخفاجی بر عهده دارد.

هیات جریان صدر قرار است به‌زودی با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو کند.درصورتی که نتایج همه پرسی و مسائل سیاسی دیگر رهبران جریان صدر را برای حمایت از محمد جعفر صدر قانع کند حتی این احتمال وجود دارد که وی از فردی تقریبا ناشناخته در عالم سیاست عراق تبدیل به نخست‌وزیر جدید این کشور شود.

25 کشته در حمله مردان مسلح در عراق

مقام‌های امنیتی عراق14فروردین از کشته شدن 25 نفر در تیراندازی افراد ملبس به یونیفورم نیروهای ارتش عراق در روستای صفیه در جنوب بغداد خبر دادند.سرلشکر قاسم الموسوی سخنگوی نیروهای امنیتی بغداد روز گذشته در نشستی خبری اعلام کرد که گروهی از کشته شدگان این حملات که به 3 خانه صورت گرفت از اعضای شوراهای بیداری بوده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که 5 نفر از کشته شدگان زن هستند. روستای صفیه در منطقه اصلی سنی نشین واقع شده که پیش از این پایگاه اصلی شبه نظامیان القاعده به حساب می‌آمد. این منطقه طی ماه‌های اخیر صحنه حملات انتقام‌جویانه مشابهی بوده است که نیروهای امنیتی عراق، القاعده یا گروه‌های مرتبط را عامل آنها می‌دانند.

کد خبر 104191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز