همشهری آنلاین: رعایت مقررات صدور کارت گارانتی و ضمانت در راستای سیاست‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر احقاق حقوق مصرف‌کنندگان، الزامی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در راستای سیاست حمایت از حقوق مصرف کنندگان و براساس ماده 59 قانون نظام صنفی، تمامی رسته های صنفی لباسشویی، صنایع برودتی و تهویه مطبوع ملزم به رعایت مقررات عدم صدور کارت گارانتی و فاقد پشتوانه حقوقی هستند.

بر این اساس، با عنایت به اعمال سیاست های این سازمان به منظور نهادینه سازی ارایه خدمات پس از فروش در کشور با هدف جلوگیری از تضییع حقوق مصرف کنندگان از سوی سودجویان و فرصت طلبان اقتصادی و افزایش شفافیت بازار، از این پس تمامی رسته های صنفی اتحادیه های مذکور ملزم به رعایت ضوابط صدور کارت گارانتی و ضمانت هستند.

براساس ماده 50 قانون نظام صنفی، در صورت صدور کارت گارانتی متفرقه و فاقد اعتبار از سوی هر یک از اعضا، پروانه کسب باطل و متعاقب آن خاطی ملزم به پرداخت جرایم مترتب بر آن است.

صدور کارت گارانتی و ضمانت مختص افرادی است که به موجب قانون با حفظ تمام شرایط قانونی و مقرراتی از سوی مرکز امور اصناف و بازرگانان گواهینامه مجاز نمایندگی دریافت و تعهدات لازم را به وزارت بازرگانی سپرده باشند. در غیر این صورت متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

واگذاری خدمات پس از فروش و یا اعطای نمایندگی مجاز خدماتی منوط به داشتن پروانه کسب معتبر از اتحادیه مربوطه است.

مراجعه کنندگان به منازل و اماکن عمومی جهت انجام خدمات و سرویس دهی موظف به ارایه کارت شناسایی هستند، در غیر این صورت از بیستم فروردین ماه سال جاری با دریافت هرگونه شکایت در این مورد، با مسئول واحد صنفی مربوطه مطابق قانون برخورد خواهد شد.

سازمان حمایت از شهروندان درخواست کرد که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، موارد را از طریق شماره تلفن 124 سامانه ارتباطی بازرگانی ایران و یا ستادهای مستقر در سازمانهای بازرگانی سراسر کشور گزارش کنند.

کد خبر 104568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز