دکتر محمدباقر قالیباف، به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، پیامی فرستاده است که در ادامه می‌خوانیم:

آنچه از آیات قرآن‌کریم روشن و واضح است و مورد توافق مفسران و تاریخدانان مسلمان قرار گرفته، جنبه عبرت‌آموزی مراجعه به تاریخ و آثار گذشتگان است؛ این عبرت در نزد خردمندان از آغاز تاکنون به‌عنوان «فایده عمده تاریخ» محسوب می‌شده است؛ از این روست که استاد عظیم‌الشان علامه طباطبایی(ره) می‌گوید: «امر به گردش در زمین و دیدن آثار پیشینیان، از ملت‌های گذشته و پادشاهان و فراعنه گردنکش، به جهت عبرتی است که در دیدن آثار آنان وجود دارد. چه آن که می‌بینیم آنان از بین رفته‌اند و صرفا خداوند آنها را حوادث پنددهنده‌ای برای آیندگان قرار داده است تا مردم غافل با بهره‌برداری از آنها پند گرفته و بیدار شوند».

از این منظر بناها و محوطه‌های تاریخی؛ یادگارهایی از پیشینیانند که خداوند قادر متعال در آنها برای ما نشانه‌هایی قرار داده است تا ضمن تأمل و تدبیر، پند و عبرت بگیریم و علاوه بر این جایگاه، امروز بناها و محوطه‌های تاریخی به‌عنوان بخشی از سرمایه اجتماعی ملل محسوب می‌گردد که پاسداشت آن میراثی ارزشمند را در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به ارمغان خواهد داشت؛ از این روست که می‌توان اذعان کرد این سرمایه تاریخی و دینی محل تلاقی ایمان دینی و خردتمدنی است.

تهران، این کهن شهر تمدن بزرگ ایران با دارا بودن سیصد و سه اثر تاریخی- فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی مفتخر است مجموعه ارزشی همچون آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و آثار گرانقدری که کهن‌ترین آنها از هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد به یادگار مانده‌اند، محفوظ دارد و حفظ، احیا و معرفی این آثار وظیفه‌ای بر دوش مدیریت شهری، نهادهای مسئول و نیز شهروندان فهیم تهرانی در راستای آرمان‌های اسلامی و ایرانی  برای نیل به «شهری انسانی» و «انسانی شهری»  است.

با عنایت به نامگذاری روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در سال جاری با عنوان «میراث کشاورزی»، شهرداری تهران برخود لازم می‌داند تمام تلاش خویش را در حفظ، احیا و معرفی «باغ‌ها»، «قنات‌ها» و «انهار» تاریخی شهر به‌عنوان جلوه‌ای از میراث کشاورزی تهران به کار گیرد.

اینجانب ضمن تبریک این روز، از تلاش‌های میراث‌بانان فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی، به‌ویژه استادان، کارشناسان، مرمت‌گران و کلیه افرادی که در حفظ، احیا و معرفی میراث فرهنگی کشور به ویژه میراث فرهنگی شهر تهران صادقانه و خالصانه تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر می‌نمایم و توفیق روزافزون ایشان را از خداوند قادر متعال خواستارم.

امیدوارم در سایه تعامل با متخصصان، صاحب‌نظران و سازمان‌های تخصصی غیر دولتی و بین‌المللی بتوانیم در حوزه حفظ و معرفی بناها و محوطه‌های تاریخی بیش از پیش قدم برداریم و با همت مضاعف و کار مضاعف زمینه جلوه یافتن شایسته و حضور اثربخش این سرمایه‌های فرهنگی را در محله و زندگی روزمره شهروندان عزیز تهرانی فراهم سازیم.

کد خبر 105406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز