گروه بین‌الملل: دولت مصر در تلاش است که با تشکیل جبهه‌ای بین‌المللی فشارهای جهانی بر رژیم صهیونیستی درباره تسلیحات هسته‌ای این رژیم را افزایش دهد

گفته می‌شود در همین راستا مقام‌های قاهره نامه‌ای را تنظیم کرده و قصد دارند آن را به‌زودی به تمامی امضا‌کنندگان معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ( ان‌پی‌تی) ارسال کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که با توجه به حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه از این تصمیم مصر، گمان می‌رود که رژیم صهیونیستی در نشست هسته‌ای  2 هفته  آینده سازمان ملل برای ملزم کردن این رژیم به امضای معاهده ان‌پی‌تی تحت فشار قرار بگیرد. قرار است تمامی 189 کشور امضا‌کننده معاهده ان‌پی‌تی در نشست سازمان ملل برای بازنگری این معاهده که از 3 می(13 اردبیهشت) آغاز می‌شود شرکت کنند.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد مصر قصد دارد با تشکیل نشستی منطقه‌ای این مسئله را در میان کشورهای خاورمیانه مطرح کند. رژیم صهیونیستی -  درحالی‌که همه کشورها می‌دانند دارای تعداد زیادی کلاهک هسته‌ای است- تا‌کنون حاضر به امضای‌ ان‌پی‌تی یا دادن  اجازه بازرسی زرادخانه‌های هسته‌ای خود از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشده است. نشست بازنگری ‌ ان‌پی‌تی هر 5 سال یکبار برگزار می‌شود و رژیم صهیونیستی همانند هند و پاکستان به خاطر عدم‌امضای این پیمان  به‌صورت رسمی در این نشست حضور ندارد.

در سپتامبر سال گذشته میلادی هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور قطعنامه‌ای خواستار بازرسی مشترک نمایندگان آژانس و ان‌پی‌تی‌ از زرادخانه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی شد.

این قطعنامه با مخالفت شدید آمریکا و متحدان غربی‌اش مواجه شد و رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرد که با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در این رابطه همکاری نخواهد کرد.
در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی در سال 1995 کشورهای عضو این معاهده به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کردند که از ایده «خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و سایر تسلیحات کشتار جمعی» حمایت می‌کرد.رژیم صهیونیستی تنها رژیمی است که در منطقه خاورمیانه تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد و تاکنون هیچ نوع همکاری با سازمان‌های بین‌المللی در این رابطه نداشته است.

این در حالی است که هفته نامه معتبر نظامی جینز به تازگی در گزارشی رژیم صهیونیستی را با در اختیار داشتن 300 کلاهک هسته‌ای به همراه انگلیس در ردیف ششم  دارندگان ‌‌تسلیحات هسته‌ای قرار داد.

مقام‌های مصر در نامه خود به اعضای ان‌پی‌تی با اشاره به اینکه هیچ پیشرفتی در زمینه وعده کشورها برای داشتن خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای حاصل نشده است، نوشته‌اند قصد دارند پیشنهاد تشکیل نشستی بین‌المللی در این رابطه را در سال 2011 مطرح کنند.

رسانه‌های مصر اعلام کردند: هدف از این نشست مذاکره بین‌المللی درباره مسئله تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است. به گفته کارشناسان این برای نخستین‌بار نیست که مصر پیشنهاد تشکیل چنین نشستی را برای مذاکره می‌دهد اما بدون حمایت اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد(روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا) نمی‌توان رژیم صهیونیستی را چندان به وسیله چنین نشستی تحت فشار قرار داد.ماجد عبدالعزیز، نماینده مصر در سازمان ملل متحد روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که مسئله اساسی این است که رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان حتی حاضر به نشستن پای میز مذاکره درباره تسلیحات هسته‌ای خود نیست.

هفته گذشته پس از آنکه گزارش‌هایی از قصد مصر و ترکیه برای مطرح کردن مسئله تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی در اجلاس امنیت هسته‌ای واشنگتن مطرح شد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم از شرکت در این نشست امتناع کرد.

در آخرین نشست بازنگری ان‌پی‌تی‌ که در سال 2005 برگزار شد، با کارشکنی آمریکا تلاش‌ها برای صدور قطعنامه‌ای علیه رژیم صهیونیستی بی‌نتیجه ماند و به همین خاطر امیدی به حمایت آمریکا و متحدان غربی‌اش از قطعنامه‌ای که رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد وجود ندارد.

پیام تبریک اوباما و مبارک برای رژیم صهیونیستی

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای به مناسبت شصت و دومین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی، بر روابط ثابت و پیوند قوی و ناگسستنی آمریکا با این رژیم تاکید کرد و گفت: اطمینان دارم که در آینده نیز هماهنگی و همکاری میان دو طرف افزایش خواهد یافت.

اوباما در این بیانیه اعلام کرد: اسرائیل همچنان هم پیمان استراتژیک اصلی آمریکا در خاورمیانه خواهد بود و من اطمینان کامل دارم که روابط ویژه آمریکا با اسرائیل ادامه خواهد داشت و در سال‌های آینده منسجم‌تر خواهد شد.

وی همچنین بار دیگر بر تعهد آمریکا برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد.حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر هم در پیامی سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی را تبریک گفت. وی همچنین در نامه‌ای به شیمون پرز، خواستار احیای روند صلح خاورمیانه و تشکیل کشور مستقل فلسطین شد.

کد خبر 105589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز