پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

ندا انتظامی: شاید کمتر کسی باشد که کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را نخوانده باشد. پس اصلاً جای تعجب ندارد که یک کارگردان انیمیشن که در کودکی علاقه زیادی به این کتاب‌ها داشته، در بزرگسالی تصمیم بگیرد بر اساس آنها مجموعه‌ای انیمیشنی بسازد.

مجید محمدی، کارگردان مجموعه تلویزیونی «سفر به قصه‌ها» است که براساس داستان‌های مرحوم «مهدی آذریزدی»، انیمیشنی سه‌بعدی در 52 قسمت 15 دقیقه‌ای می‌سازد. محمدی دلیل این کار را علاقه شخصی خودش به این کتاب‌ها می‌داند: «سال‌ها پیش پیشنهاد ساخت این کار را به شرکت صبا دادم و بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد. با فوت مهدی آذریزدی دوباره پیشنهاد ساخت این کار را دادم. ساخت چنین انیمیشنی می‌تواند تقدیر از نویسنده‌ای باشد که کودکان زیادی با او کودکی کرده‌اند.»

26 داستان از میان داستان‌های این نویسنده انتخاب شده‌ و نکته مهم حضور این نویسنده در انیمیشن‌هاست. کارگردان می‌گوید: «شخصیت سه‌بعدی- انیمیشنی این نویسنده را می‌سازیم که در تمام قسمت‌ها حضور دارد. او به درون داستان می‌‌‌‌‌آید و با شخصیت قصه‌هایی که خودش ساخته ارتباط برقرار می‌کند. به نوعی او راوی داستان‌های خودش است.»

اما این تنها حضور آذریزدی  در کار انیمیشن نیست؛ قرار است داستان زندگی این نویسنده هم قسمتی از کار باشد: «مهدی آذریزدی زندگی سختی داشته. در تمام مدت زندگی‌اش هم تنها بوده؛ به همین دلیل برای ساخت این قسمت در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم متناسب با گروه سنی نوجوانان، آن را بسازیم.»

اسم انیمیشن که می‌آید، طبیعتاً فضای خاصی را هم به ذهن می رساند. فانتزی بخشی از این فضاست و طراحی شخصیت‌ها، شکل ظاهری، لباس‌ها و دکور هم بخشی از این فانتزی است: «ما برای طراحی شخصیت نویسنده از شکل و ظاهر اصلی مهدی آذریزدی استفاده کردیم؛ اما بقیه شخصیت‌ها براساس فانتزی، گرافیک حرفه‌ای جذاب و یک کار خوب طراحی شده‌است.»

محمدی می‌گوید: «فانتزی امکاناتی را به ما می‌دهد که دیگر کارها از آن بی‌بهره‌اند. به همین دلیل سعی کردیم، تا جایی که فانتزی اجازه می‌دهد، در این کار از آن استفاده کنیم. اگر بتوانیم از فانتزی به خوبی استفاده کنیم، انیمیشن خیلی جذاب‌تر خواهد شد.»
شاید به همین دلیل است که گروه سازنده «سفر به قصه‌ها» مدت زیادی را روی نوشتن فیلم‌نامه، طراحی شخصیت و البته فانتزی صرف کرده‌اند تا نتیجۀ کار بتواند مخاطبان را راضی کند: «پیش‌تولید کار از خیلی قبل‌تر شروع شده‌است. سه سال است که ما روی طرح و داستان کار می‌کنیم؛ داستان‌هایی را انتخاب کردیم که قابلیت تبدیل به فیلم‌نامه، آن هم فیلم‌نامه انیمیشن را داشته ‌باشند.»

با وجود این که برای گروه، فانتزی در کار خیلی مهم است، این باعث نشده اصل داستان تغییر کند: «یکی از مواردی که همه برآن تأکید داشتند حفظ اصل داستان‌ها بود. ما هم سعی کردیم برای نوشتن داستان‌ها از خط اصلی کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» جدا نشویم و به اصل داستان وفادار بمانیم. به همین دلیل داستان‌هایی را انتخاب کردیم که قابلیت تبدیل به انیمیشن را داشته باشد.»

البته این تنها معیار کارگردان برای انتخاب داستان نبوده‌است؛ پیام داستان، روندی که داستان طی می‌کند و البته پایان خوش نیز برای او مهم بوده‌است.نویسنده متن‌های این مجموعه محمد برومند است.

کد خبر 105921

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز