سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه بورس: پس از سال‌ها انتظار بالاخره سیمان در بورس کالا پذیرفته شد تا قیمت این محصول بدون سفته بازی دلالان، به‌صورت شفاف و واقعی در بورس تعیین شود

به گزارش همشهری، سال‌ها بود سیمان گرفتار اختلاف نظرهای وزارت بازرگانی و صنایع و معادن شده بود و هربار که بحث آزاد‌سازی‌ و عرضه این محصول در بورس کالا مطرح می‌شد این اختلاف‌ها اوج می‌گرفت و مانع آزاد‌سازی‌ و عرضه این محصول در بورس کالا می‌شد تا اینکه دولت در نهایت با تشکیل یک کمیته راهبری بحث آزاد‌سازی‌ این محصول مهم را طی 3 مرحله دنبال و اجرا کرد.

آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان از جهات بسیاری برای اقتصاد مهم است؛ چراکه با آزاد‌سازی‌ و عرضه آن در بورس کالا نرخ آن به‌صورت واقعی تعیین می‌شود و دست دلالان برای ایجاد بازارسیاه و همچنین کنترل قیمت‌ها کوتاه می‌شود. این موضوع باعث کاهش هزینه‌های عمرانی کشور خواهد شد.

در همین رابطه پس از به اجرا درآمدن طرح آزاد‌سازی‌ قیمت سیمان روز گذشته بورس کالا نیز این کالا را که ماده اصلی پروژه‌های عمرانی کشور است در بورس پذیرفت و هم‌اکنون منتظر است شرکت‌های سیمانی از این پس محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

در همین رابطه وحید رجبیان، عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس کالا به ایسنا گفت: محصول سیمان در جلسه اخیر هیات پذیرش بورس کالا پذیرش شد و اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های سیمانی برای ورود این محصول به بورس هستیم.

وی افزود: از این پس هر شرکت سیمانی که درخواست خود را به بورس ارائه کند، کالای آن پذیرش و معاملات آن براساس تیپ‌های مختلف انجام می‌شود. او ادامه داد: به‌محض اینکه شرکت‌های سیمانی پذیرش شوند، معاملات آنها در بورس انجام می‌شود.

شاهین چراغی، نماینده کانون کارگزاران در بورس کالا هم گفت: بر این اساس مقرر شده عرضه این محصول در بورس کالا از شرکت‌های آماده و استان‌هایی شروع شود که از وضعیت عرضه و تقاضای متعادلی برخوردارند. این موضوع با همکاری انجمن صنفی سیمان و شرکت‌های فعال در استان‌ها انجام خواهدشد.

چراغی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی سیمان در بورس کالا عرضه خواهد شد؟ گفت: مقرر است سازمان بورس و شرکت بورس کالا در نخستین فرصت نسبت به بررسی‌ها و هماهنگی‌های لازم و تعیین برنامه زمان بندی اقدام کرده تا شرکت‌های آماده قادر به عرضه محصول خود در بورس کالا باشند.

9 مزیت پذیرش سیمان در بورس کالا

در همین رابطه رئیس هیأت مدیره بورس کالا با اعلام حداقل 9 مزیت پذیرش محصول سیمان در بورس کالا گفت: با توجه به برنامه تولید 58 میلیون تن سیمان در سال جاری،  با پذیرش این محصول در بورس کالا قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت.

محمد رضا شهیدی تبار در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: واحدهای سیمانی کشور با هماهنگی انجمن صنفی می‌توانند درخواست پذیرش، مشخصات فنی محصولات و میزان تولید و عرضه را با رعایت دستورالعمل پذیرش به بورس کالا بدهند تا مورد بررسی و تطبیق قرار گیرد.

شهیدی تبار تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با پذیرش محصول سیمان در بورس کالا قیمت این محصول افزایش نیابد؛ چراکه هم‌اکنون تعادل بسیار مناسبی در تولید، عرضه و تقاضای این محصول در سطح کشور وجود دارد.

عضو هیأت پذیرش بورس کالا با بیان اینکه ظرفیت تولید سیمان کشور 67 میلیون تن است، ادامه داد: در حالی سال گذشته از 52‌میلیون تن سیمان تولیدی، 5/46 میلیون تن مصرف داخلی و 5/5 میلیون تن دیگر صادر شده که در سال‌جاری برای تولید 58 میلیون تن برنامه‌ریزی شده است.

شهیدی تبار افزود: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته مصرف داخلی سیمان در سال‌جاری 51 میلیون تن و حجم صادرات بین 7 تا 8 میلیون تن خواهد بود. بنابراین عرضه و تقاضای سیمان در بهترین شرایط قرار دارد.

این مقام مسئول در برابر این سؤال که چه مزیت‌هایی برای عرضه سیمان در بورس کالا وجود دارد؟ پاسخ داد: شفاف‌سازی‌ قیمت‌ها، افزایش قدرت نقدینگی و تامین وجوه نقد واحدهای سیمانی، فروش مطمئن محصول از طریق روش‌های نقدی، نسیه و سلف، حذف دلال‌ها، حفظ همزمان منافع تولیدکننده و مصرف کننده، سهولت خرید و استفاده سالم و با قیمت بهتر برای مصرف‌کنندگان و برخورداری از معافیت مالیاتی بیشتر شرکت‌های سیمانی از مزیت‌های عرضه سیمان در بورس کالاست.

شهیدی تبار ادامه داد: از سوی دیگر با حذف برگزاری مناقصه برای تامین سیمان پروژه‌ها، هزینه واحدهای سیمانی کاهش یافته و با توجه به افزایش سودآوری، سهامداران شرکت‌های سیمانی نیز شاهد رشد سودآوری واحدها و تعیین قیمت شفاف سهام شرکت‌های سیمانی خواهند شد.

کد خبر 106096

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز