همشهری‌آنلاین: غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که در مراسم اختتامیه نخستین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط حضور داشت عنوان کرد:

عقب‌ماندگی در قانون‌گذاری در زمینه مالکیت معنوی و فکری آثار زیان‌بار و جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

به گزارش ایلنا؛ وی در این مراسم عنوان کرد: یکی از ابعاد مهم این مسئله رابطه اقتصاد و فرهنگ است. فرهنگ اگر از نظر اقتصادی تامین نشود و اقتصاد مکمل فرهنگ نباشد فرهنگ رشدی نخواهد کرد زیرا اگر هنرمند و نویسنده نتوانند با کار خود امرار معاش کنند کار فکری را رها کرده و سراغ چیز دیگری می‌روند.

حداد عادل اضافه کرد: ما باید مقتضیات زندگی را طوری آماده کنیم که اهل فرهنگ و هنر زندگی شرافتمندانه داشته باشند نه اینکه هنرمندان در دوران پیری دست نیاز به سوی دیگران دراز کنند و دانشمندان در فقر از دنیا بروند. این مسائل ایجاب می‌کند که نسبت به حقوق مالکیت فکری و معنوی حساس باشیم. [آشنایی با سازمان‌جهانی مالکیت فکری]

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه تعیین حدود مسئله مالکیت معنوی بسیار اهمیت دارد اظهار داشت: باید مرز دقیق و عادلانه‌ای میان حقوق فرد و جامعه مشخص شود زیرا درست است که فرد یا افرادی یک اثر را خلق می‌کنند اما نمی‌توان گفت: که آنها مولد اثر بوده‌اند زیرا خود این افراد محصول جامعه خود هستند و نمی‌توان با آثار فکری هم‌چون یک شیء برخورد کرد.

وی با بیان اینکه اگر این مسائل را نبینیم خود را به ندیدن زده‌ایم عنوان کرد در همین چند سال اخیر سر و صداهای زیادی پیرامون تکثیر غیرمجاز فیلم‌های سینمایی برپا شد که حتی نیروی انتظامی و قوه قضاییه نیز وارد عمل شده‌اند.

در واقع مسئله حقوق مالکیت معنوی مسئله روز جامعه ما است و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود به عنوان مثال تقلید از فرش ایرانی در بازارهای خارج از کشور چندین سال است که آغاز شده اگر ما به موقع حضور داشتیم می‌توانستیم که ادعا کنیم این فرش متعلق به ما است در صورتی‌که این کار را نکردیم ما باید دائم رصد کنیم که چیزهایی از ما به تاراج می‌رود.

وی ادامه داد: ما در کمیسیون قضایی و فرهنگی مجلس این آمادگی را داریم که اگر دولت و وزارت ارشاد لایحه‌ای دقیق تنظیم کند ما به سهم خودمان در ویرایش و تصویب آن خواهیم کوشید اما شرطش آن است که وزارت ارشاد این همایش را آغاز بداند نه پایان کار البته من پیشنهاد می‌کنم که در گام اول لایه‌ای تنظیم نشود که نیاز باشد تمام حوزه‌ها را پوشش دهد بلکه برای طولانی نشدن کار کل فرایند را به چند مرحله تقسیم کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق مالکیت فکری و معنوی دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد گفت: برخی معتقدند که ما باید هر چه سریع‌تر به کنوانسیون‌های بین‌المللی بپیوندیم و برخی نیز نظری متفاوت دارند اما مسئله مهم این است که ما در زمان قانون‌گذاری باید به تمام این دیدگاه‌ها توجه کنیم.

  گزارش همایش حقوق مالکیت ادبی ـ هنری و حقوق مرتبط

کد خبر 106107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز