یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

ترجمه سید محسن ساری: نزدیک به 3 سال از استعفای تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلستان می‌گذرد ولی طی همین مدت در مورد سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌هایش همچنان بحث و جدل وجود داشته است.

موضوع جنگ علیه عراق و همراهی دولت انگلیس به‌عنوان تنها حامی آمریکا در این جنگ، در کانون این منازعات است. موضوع جنجالی دیگر پیرامون بلر، درآمدهای عظیمی است که او پس از اعلام استعفا به دست آورده است.

چند هفته پیش از انتخابات پارلمانی انگلستان تونی بلر اعلام کرد با حمایت از گوردون براون، نخست‌وزیرکنونی، خواستار بازگشت به صحنه سیاست است و قرار است که او در مبارزه انتخاباتی حزب کارگر فعالانه شرکت داشته باشد تا بتواند پس از پیروزی‌های 1997 ، 2001 و 2005 چهارمین پیروزی را نیز محقق سازد.

تصمیم بلر مبنی بر بازگشت به صحنه سیاسی بحث و جدل گسترده‌ای به راه انداخت و مطبوعات انگلستان علیه او به‌شدت جبهه گرفتند.

 آنها خواستار گشوده شدن همه پرونده‌ها و بازخواست تونی بلر و مجبور ساختنش به اعلام فعالیت‌های تجاری و درآمد سالانه‌‌اش شدند. مطبوعات انگلستان به او مستقیماً اتهام وارد ساختند. از جمله اتهام‌های مطرح شده علیه او دریافت میلیون‌ها پوند از زمان اعلام استعفا از طریق شبکه بسیار پیچیده برخی شرکت‌هاست.

اتهام دیگر این است که او از یک شرکت نفتی کره‌جنوبی که فعالیتش در عراق را مهیا کرده مقدار قابل توجهی رشوه دریافت کرده است.

برخی بر این باورند که بازگشت تونی بلر برای حزب کارگر و شخص گوردون براون بسیار سودمند است ولی عده‌ای دیگر می‌گویند پرونده سیاه تونی بلر موجب خواهد شد که حزب کارگر شکست بخورد.طرفداران نظریه اول عقیده دارند که حضور تونی بلر می‌تواند افراد مردد را به سود حزب کارگر به پای صندوق‌های رأی بکشاند. آنها می‌گویند با اینکه میان بلر و براون اختلافاتی وجود دارد ولی همکاری آن دو موجب می‌شود که حزب کارگر چهارمین پیروزی را نیز کسب کند.

طرفداران نظریه دوم می‌گویند، شرکت تونی بلر موجب می‌شود که محافظه‌کاران برای در دست گرفتن قدرت، این فرصت طلایی را مغتنم شمرند.

پیتر کلودیل،وزیر سابق دفاع در دولت تونی بلر درگفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی چنین گفت: تونی بلر احساسات متناقضی در انسان ایجاد می‌کند خصوصاً اظهاراتش در مورد جنگ علیه عراق و من فکر می‌کنم موضوع به همین جا ختم نخواهد شد زیرا او نمایانگر بدی‌های حزب کارگر خواهد شد.

آماندا بلاتل، مسئول سابق تبلیغات در حزب کارگر می‌گوید: تونی بلر در 3 سال گذشته چقدر درآمد داشته است؟ حساب‌های او نشان می‌دهد که او برای شرکت در نشست‌ها و ایراد سخنرانی برای هر دقیقه 2200 یورو پول گرفته است و در پایان می‌گوید تونی بلر هرگز با مردمی که به‌دنبال یافتن کار و تأمین نیازهای منزل خود هستند هیچ‌گونه ارتباطی نداشته است.

از دیگر اتهام‌های تونی بلر، ثروت عظیم اوست و دیگر اینکه در شرکت‌های وابسته به او 130 کارمند شاغل هستند. او سالانه باید 5 میلیون پوند حقوق کارمندان خود را پرداخت کند و همین امرموجب ایجاد شبهه در مورد شرکت‌های تحت تملک او شده است. ظهور مجدد تونی بلر برای مالیات‌دهندگان انگلیسی صدها هزار پوند هزینه دارد چون مسئله حفاظت فیزیکی و امنیتی او بسیارهزینه‌بر است؛ خصوصاً اینکه مخالفان جنگ علیه عراق گفته‌اند که او را هدف قرار خواهند داد.

با توجه به موارد فوق باید گفت که در روز ششم ماه می یعنی روز انتخابات سراسری انگلیس روشن خواهد شد که آیا شرکت تونی بلر به سود حزب کارگر بوده یا خیر؟ این موضوع را رأی دهندگان انگلیسی روشن خواهند ساخت.

الاهرام

کد خبر 106416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز