یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با برگزاری مراسم شصت و پنجمین سالگرد پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم، نیروهای نظامی 4 کشور عضو ناتو در کنار ارتش روسیه در میدان سرخ رژه رفتند.

این مراسم از یک سو به نماد همکاری و نزدیکی روسیه با دشمنان قدیمی خود در غرب و از سوی دیگر به نمایش قدرت نظامی روسیه به رهبران این کشورها تبدیل شد که از جایگاه ویژه، توان تسلیحاتی روسیه را مشاهده می‌کردند.

در این مراسم ویژه، نظامیان 4 کشور انگلیس، آمریکا، آلمان و لهستان در کنار نیروهای نظامی روسیه در میدان سرخ رژه رفتند. این بزرگ‌ترین رژه نظامی روسیه از زمان فروپاشی شوروی بود. در این رژه 70 دقیقه‌ای  بیش از 127 فروند هواپیمای نظامی روسی و حدود 10 هزار نظامی روس شرکت داشتند. روسیه در این رژه موشک‌های مجهز به کلاهک هسته‌ای خود را نیز به نمایش گذاشت.

تعدادی از سران کشورها از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و هوجین‌تائو، رئیس‌جمهور چین و رؤسای همه جمهوری‌های شوروی سابق در این مراسم حضور داشتند. دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه در این مراسم گفت: 65 سال پیش نازیسم شکست خورد و ماشین کشتار انسان‌ها متوقف شد. در آن زمان روسیه 2راه پیش رو داشت؛ یا پیروزی یا به بردگی درآمدن. جنگ اما روسیه را به ملتی قوی تبدیل کرد.

او در این سخنرانی با لحنی آشتی‌جویانه از قدرت‌های جهان خواست به خاطر صلح،  متحد شوند. در مراسم رژه نظامی دیروز میدان سرخ، پوتین حضور نداشت. او ظهر دیروز و بعد از مراسم در اقامتگاه شخصی‌اش در خارج از مسکو میزبان رئیس‌جمهور چین بود.

جنگ جهانی دوم در روسیه یک جنگ میهن‌پرستانه شناخته می‌شود و مردم و حکومت اهمیت زیادی به آن می‌دهند. در سال‌های اخیر و بعد از ظهور دوباره قدرت روسیه از ویرانه‌های شوروی سابق، مسکو این مراسم را با شکوه بیشتری برگزار می‌کند. امسال اما این مراسم به نمایش قدرت نظامی روسیه تبدیل شد. این مراسم‌ بیش از 40 میلیون دلار هزینه داشته‌است.

از انگلیس و ایتالیا مقام ارشدی در این مراسم حضور نداشت. بی‌بی‌سی‌ به نقل از منابع خبری خود نوشت که مسکو پیشنهاد لندن برای حضور چارلز، ولیعهد انگلیس در این مراسم را رد کرده‌است.

دلیل مخالفت روسیه با این موضوع معلوم نیست اما اعضای خاندان سلطنتی انگلیس معمولا به‌صورت نمادین و در مراسم نه‌چندان رسمی بین‌المللی شرکت می‌کنند. نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه و سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا هم ساعاتی پیش از مراسم میدان سرخ مسکو، سفر به روسیه را لغو کردند تا در نشست بحران برای بررسی وضعیت یورو شرکت کنند. در همین حال دیروز باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با یک تلویزیون روسی خواستار همکاری بیشتر روسیه و آمریکا در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و ضدتروریستی شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما در این مصاحبه گفت: هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند تروریست‌ها را شکست دهد و باید به همکاری بیشتر میان آمریکا و روسیه برای مقابله با این پدیده امیدوار بود. اوباما همچنین دیروز مانور مشترک نظامیان روسیه و ناتو در میدان سرخ را به‌عنوان نماد همکاری بیشتر مسکو با غرب ستود.

اما این رویداد با مخالفت شدید حزب کمونیست مخالف دولت در روسیه رو‌به‌رو شد. کمونیست‌ها که همچنان بزرگ‌ترین حزب مخالف در روسیه هستند گفته‌اند که امروز به نشانه اعتراض در مرکز مسکو تجمع می‌کنند.کمونیست‌ها می‌گویند که نیروهای ناتو نباید در میدانی که به خون لنین آغشته است،  رژه بروند.

کد خبر 107021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز