یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در اظهارنظری همسو با یکدیگر با رد مداخله دولت در بازار ارز تاکید کردند:

درصورتی که قیمت ارز افزایش یابد، دولت و بانک مرکزی در بازار ارز دخالت نخواهند کرد و جلوی افزایش نرخ ارز را نخواهند گرفت.

البته محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی به‌صورت تلویحی نسبت به تبعات کاهش ارزش یورو نسبت به دلار هشدار داده است که احتمال تغییر سبد ارزی ایران از یورو به سایر ارزها به‌ویژه دلار را تقویت می‌کند.

به گزارش همشهری، اظهارات محمود بهمنی و سید شمس الدین حسینی در شرایطی عنوان شده است که ارزش ارزهای عمده در بازار ایران دست‌کم در یک سال اخیر روند پرنوسانی را تجربه کرده است.

آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در فاصله زمانی خرداد 1388 تا روز گذشته هر دلار آمریکا بین 9598 تا 10 هزار و 228 ریال در بازار رسمی کشور نوسان داشته است که بیشترین قیمت دلار در بازار بانکی ایران در روز گذشته به ثبت رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: ارزش هر یورو در بازار رسمی ایران در یکسال اخیر هم بر خلاف دلار جریان داشته است. بالاترین ارزش یورو از خرداد 1388 تا روز گذشته 14 هزار و 947 ریال بوده که در پنجم آذرماه سال گذشته به ثبت رسیده است اما از آن زمان به بعد یورو ارزش خود را از دست داده است و روز شنبه یکی از پایین‌ترین قیمت‌ها را در یکسال اخیر تجربه کرد و هر یورو 13 هزار و 52 ریال قیمت خورد.

محمود بهمنی روز گذشته در همایشی در تهران با اشاره به تبدیل سبد ارزی از دلار به یورو گفت: در آن زمان نرخ دلار و یورو تقریبا برابر بود، بر همین اساس سود مناسبی عاید کشور شد که در مجموع نتیجه این تبدیل مثبت بوده است. رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص تغییر سبد ارزی از یورو به دلار نیز گفت: بانک مرکزی در این خصوص تدابیری را اندیشیده اما تصمیم‌گیری قطعی نکرده است.

وی با بیان اینکه نرخ ارز در کشور تقریبا آزاد است، افزود: این نرخ از 977 تومان در پایان سال گذشته امروز به یکهزار و 20 تا 28 تومان افزایش یافته است. بهمنی گفت: این افزایش اشکالی ندارد، زیرا نرخ برابری یورو در مقابل دلار تغییر کرده و پایین نگه داشتن نرخ دلار در ایران معنایی ندارد.

البته بهمنی در حالی از تصمیم دولت در تغییر ذخایر ارزی از دلار به یورو دفاع می‌کند و از سودآوری 5میلیارد دلاری ناشی از این سیاست سخن می‌گوید که هشدار می‌دهد: هم‌اکنون نیز باید مواظب باشیم که ارزش ذخایر کاهش نیابد. به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی در حال حاضر بیش از 50 درصد از ذخایر ارزی کشور یورو است. اما شمس الدین حسینی در جمع خبرنگاران گفت: نوساناتی که در روزهای اخیر در بازار ارز مشاهده می‌شود، نیازی به مداخله ندارد.  

افزایش قیمت‌ها تا یکسال آینده

خبر دیگر اینکه بهمنی با تاکید بر افزایش قیمت تا یکسال آینده، درخصوص تدابیر بانک مرکزی برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: در نتیجه آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها   نرخی در مورد درصد افزایش تورم مشخص خواهد شد و بانک مرکزی بر این اساس برنامه‌ریزی می‌کند. او افزود: تا یکسال پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نرخ‌ها افزایش خواهد یافت و پس از آن مجداً کاهش قیمت‌ها را خواهیم داشت.

کد خبر 107023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز