چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

کیکاووس زیاری: سنجاقک‌های برکه سبز فیلم جدید علی قوی‌تن در شمال کشور آخرین روزهای فیلم‌برداری خود را طی می‌کند

این فیلم که براساس فیلم‌نامه‌ای از خود قوی‌تن جلوی دوربین شهاب نوروزیان رفته، برای کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود. گروه سازنده فیلم تا چند روز دیگر به تهران برمی‌گردند، تا ده روز پایانی کار خود را در تهران کار کنند.

 قصه «سنجاقک‌های برکه سبز» در باره پسر هفت ساله‌ای به نام لطیف است که در خیابان‌های تهران گل‌فروشی می‌کند. او تصمیم می‌گیرد برای یافتن خانواده خود به شمال کشور برود. در این مسیر دختری جوان هم با او همراه می‌شود.
حامد کیازال نقش لطیف و روناک ‌پوریادگار هم نقش ‌دختر جوان را بازی می‌کنند. نه فقط این دو برای اولین بار است که جلوی دوربین سینما ظاهر می‌شوند، بلکه بقیه بازیگران آن هم چهره‌هایی تازه واردند. در این فیلم، حدود 30 بازیگر کودک و نوجوان بازی می‌کنند. و بیشتر آنها در صحنه‌های تهران حضور دارند.

علی قوی‌تن با اشاره به مشکلات کار فیلم‌برداری در شمال کشور به «دوچرخه» می‌گوید: «واقعیت امر این است که آب و هوای شمال متغیر است و همین نکته، کار ما را دچار رکود می‌کند. وضعیت جوی طوری است که ما ناگهان مجبور می‌شویم کار را متوقف کنیم. برای مثال، ما نیازمند یک هوای آفتابی هستیم و ناگهان آسمان ابری و بارانی می‌شود. این مسئله باعث می‌شود نتوانیم آن کاری را که می‌خواهیم انجام دهیم.»

این فیلم‌ساز که فیلم آماده نمایش او «باد‌های بهاری» هم برای کودکان و نوجوانان است، درباره علاقه اش به کار برای  این گروه سنی چنین ادامه می‌دهد: «دنیای بچه‌ها، دنیای صفا و صمیمیت و یکرنگی است. ورود بزرگ‌ترها به این دنیا می‌تواند کمک کند تا مفاهیمی را که به دنبال آن هستیم، بهتر مطرح کنیم. احساس می‌کنم به عنوان یک هنرمند، حرف‌هایم را در قالب سینمای کودک و نوجوان بهتر می‌توانم بیان کنم. برای من در این مقطع زمانی، ساخت فیلمی برای کودکان و نوجوانان مناسبت‌تر است. در قصه فیلم تازه‌ام یک دختر جوان با یک کودک همراه می‌شود و در اثر همراهی با او، تولد دوباره‌ای پیدا می‌کند.»

قوی‌تن کار با بازیگران کودک و نوجوان را جالب و جذاب ارزیابی می‌کند و عقیده دارد در کار با آنها باید حوصله به خرج داد. وی کار انتخاب بازیگران فیلم خود را از دی ماه سال گذشته شروع کرد که تا اوایل اسفند طول کشید.
وی درباره این‌که نقش اصلی بزرگسال فیلم خود را به یک بازیگر تازه وارد داده،  چنین توضیح می‌دهد: «برای این کار دو دلیل داشتم: نقش دختر جوان یک نقش خاص بود و به همین علت می‌خواستم یک بازیگر جدید آن را بازی کند تا تماشاچی نسبت به او پیش‌داوری نداشته باشد. در واقع، بکر بودن کل کار مدنظرم بود. دلیل دوم این بود که بازیگرانی می‌خواستم که جلوی دوربین بازی نکنند و خودشان باشند. طبیعی بودن بازی‌ها برایم اهمیت زیادی داشت. بازیگران حرفه‌ای به هرحال جلوی دوربین بازی می‌کنند، ولی برای «سنجاقک‌های برکه سبز» می‌خواستم زندگی را به تصویر بکشم، به همین دلیل، کار با این بازیگران تازه کار راحت‌تر بود.»

این فیلم‌ساز عقیده دارد در فیلم‌هایی که برای کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود، باید به طرح مسایل و مشکلات آنها نیز پرداخت. به گفته او، درست است که یک فیلم سینمایی باید تماشاچی خود را سرگرم کند و سینمای کودک و نوجوان هم باید قصه‌های سرگرم‌کننده را مطرح کند  ولی سینما وظیفه دیگری نیز پیش‌روی خود دارد. این سینما از یک سو باید واقعیت‌های مربوط به دنیای بچه‌ها را به نمایش بگذارد و از سوی دیگر، با تماشاگران کودک و نوجوان خود در باره واقعیت‌های جامعه صحبت کند.این کارگردان می‌افزاید:« این جور فیلم‌ها به بچه‌ها کمک می‌کنند تا درک درست‌ ترو بهتری از مسایل دوروبر خودشان داشته باشند و با دید روشن‌تری وارد جامعه شوند.»

قوی تن «سنجاقک‌های برکه سبز» را فیلمی سرگرم کننده ارزیابی می‌کند، که با مخاطب کودک و نوجوان خود یک سری بحث جدی را مطرح می‌کند.
او اظهار امیدواری می‌کند که بحث‌هایی که در دل قصه فیلم مطرح می‌شود، تأثیر خوبی بر مخاطب کودک و نوجوان و خانواده‌های آنها بگذارد.

کد خبر 107725

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز