سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

گروه شهری: همزمان با «روز جهانی کوهستان» پانصد نفر از کوهنوردان و طبیعت‌دوستان در سالن باشگاه فرهنگی ورزشی آرارات گرد هم آمدند و ضمن گرامیداشت این روز، نگرانی خود را از روند تخریب محیط‌های کوهستانی کشور اعلام کردند.

به گزارش همشهری، در این مراسم، دکتر اسماعیل کهرم، مدرس محیط‌زیست، با اشاره به نقش کوه‌ها در حفظ تنوع زیستی و اهمیت آنها در تامین آب، از تخریب محیط‌های کوهستانی انتقاد کرد.
این استاد دانشگاه، ضمن گله از بی‌توجهی به حفظ و پاکیزگی محیط کوهستانی افزود: بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها و نیز افراد بی‌ذوق با رها کردن زباله در محیط‌های کوهستانی و نوشتن بر روی کوه‌ها، جلوه‌های طبیعی کوهستان را خدشه‌دار می‌سازند.
عباس محمدی از گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوهنوردان ایرانی نیز نامگذاری یکی از روزهای سال به نام «روز جهانی کوهستان» را از سوی سازمان ملل متحد، نشانگر اهمیت ویژه کوهستان دانست و گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد نقش مهمی در حفاظت کوهستان دارند و می‌توانند با روش‌هایی مانند نوشتن مقاله و گزارش، نامه‌نگاری با مسئولان، آگاه‌سازی مردم و به‌طور کلی بالا بردن سطح آگاهی عمومی، با طرح‌های مخرب کوهستان و پروژه‌های کوتاه‌بینانه اقتصادی مقابله کنند.
وی با اشاره به طرح‌هایی نظیر طرح تله‌کابین در کوهستان خبر (در جنوب استان کرمان)، تله‌کابین گنج‌نامه، معدن سنگ کلاردشت و ساخت بزرگراه در جنگل مصنوعی لویزان، تصریح کرد: این طرح‌ها با فعالیت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد متوقف شده یا مورد بازبینی قرار گرفته است و این نشان می‌دهد که سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد می‌توانند در حفاظت از محیط زیست و عرصه‌های منابع طبیعی نقشی موثر ایفا کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اقدام و برنامه اعلام شده دکتر قالیباف (شهردار تهران) برای تخریب ساختمان‌های ساخته شده در ارتفاع بیش از 1800 متر و مقابله با این ساخت و سازها، اقدام مثبت و درخور تحسینی است که متاثر از دیدگاه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد شکل گرفته و با حمایت همین نهادها می‌تواند اجرایی شود.در این مراسم همچنین آرا جهانی از باشگاه آرارات، پیام فائو (FAO) به مناسبت روز جهانی کوهستان را قرائت کرد. این پیام به بررسی و تبیین موضوع مدیریت تنوع زیستی کوهستان که شعار امسال روز جهانی کوهستان است، اختصاص داشت.در بخشی از این مراسم که از ساعت 6 تا 9 بعدازظهر ادامه داشت،‌ داود محمدی‌فر، مؤلف دو جلد کتاب تاریخ کوهنوردی ایران، پیام ارسالی کاظم گیلان‌پور- نخستین مربی کوهنوردی ایران و نویسنده اولین کتاب کوهنوردی ایران- را در جمع مخاطبان خواند.
در ادامه، محمدی‌فر، به نمایندگی از گیلان‌پور، لوح عضویت افتخاری انجمن کوهنوردان ایران را از دست محمدحسین خوان‌یغما از کوهنوردان پیشکسوت کشورمان دریافت کرد.
گفتنی است در مراسم امسال روز جهانی کوهستان، اعضای انجمن‌ها و تشکل‌های فعال در حفاظت کوهستان حضوری چشمگیر داشتند.
کد خبر 10806

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز