تلاش‌های کشورهای اسلامی و عربی سرانجام باعث شد که در سند نهایی کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، بندی جداگانه درباره لزوم پیوستن رژیم صهیونیستی به این پیمان قرار گیرد

189کشور امضا‌کننده ان‌پی‌تی با وجود مخالفت‌های شدید آمریکا در بیانیه پایانی این نشست که شامل برگزاری اجلاس خلع سلاح هسته‌ای خاورمیانه در سال 2012 است بر اهمیت الحاق رژیم صهیونیستی به این پیمان و قرارگرفتن تمامی تاسیسات هسته‌ای این رژیم تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

درحالی‌که مقام‌های آمریکایی ابتدا نظر مساعد خود را درباره برگزاری اجلاس خاورمیانه بدون تسلیحات هسته‌ای و کشتار جمعی اعلام کرده بودند اما با مشخص شدن سند نهایی این اجلاس و تاکید صریح و جداگانه درباره زرادخانه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی مخالفت‌های واشنگتن با این مسئله شدت گرفت.

در مهم‌ترین واکنش، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مخالفت شدید خود را با اشاره به رژیم اسرائیل در این بیانیه به‌صورت مجزا و دست گذاشتن روی این رژیم در گفت‌وگوهای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه اعلام کرد. جیمز جونز، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا هم جمعه شب در بیانیه‌ای با دفاع از اسرائیل به‌عنوان متحد همیشگی آمریکا اعلام کرد که تمرکز بر زرادخانه‌های رژیم صهیونیستی اجلاس سال 2012 را در ابهام قرار داده است.

جیمز جونز گفت: آمریکا اجازه برگزاری اجلاس یا هر نوع اقدامی که امنیت ملی اسرائیل را در خطر قرار دهد، نخواهد داد. وی تاکید کرد: سیاست همیشگی آمریکا درباره خاورمیانه از جمله تعهد استوار به تامین امنیت اسرائیل همچنان پابرجاست.

گری سامور، مشاور منع گسترش تسلیحات هسته‌ای کاخ سفید هم پیش از این اعلام کرده بود که مقام‌های آمریکا به کشورهای عربی هشدار داده‌اند که در این سند از اسرائیل نام نبرند. وی گفت:‌ انجام این کار باعث می‌شود که اگر اسرائیل ناراحت شود، برگزاری این کنفرانس در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

تحلیلگران، توافق اعضای ان‌پی‌تی برای برگزاری این اجلاس را گام مهمی برای احیای این پیمان می‌دانندکه در 10 سال گذشته نتوانسته است پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. در بیانیه پایانی این نشست 189 کشور امضا‌کننده این پیمان از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته‌اند ترتیب برگزاری اجلاس خلع سلاح هسته‌ای در خاورمیانه را در سال 2012 فراهم کند تا کشورهای منطقه درباره عاری کردن این منطقه از تسلیحات اتمی و سلاح‌های کشتار جمعی به توافق برسند.

کشورهای عضو این پیمان در این سند 28 صفحه‌ای برای نخستین بار طرح‌های عملیاتی را در رابطه با 3محور اصلی این پیمان (خلع سلاح، منع گسترش و تولید انرژی اتمی صلح آمیز) ‌مطرح کرده‌اند.

5 عضو دائمی شورای امنیت هم که تنها قدرت‌های رسمی هسته‌ای هستند توافق کرده‌اند تلاش برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای خود را سرعت بخشند. درحالی‌که در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای از سوی رژیم صهیونیستی برای بسیاری از کشورهای جهان ثابت شده است اما این رژیم تاکنون از پیوستن به ان‌پی‌تی امتناع کرده و تاکنون اجازه بازرسی از زرادخانه‌های خود را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداده است.

تاکید بر لزوم پیوستن این رژیم به ان‌پی‌تی روز گذشته آنچنان باعث خشم مقام‌های رژیم صهیونیستی شد که این رژیم 189 کشور امضا‌کننده این پیمان را به رفتار دوگانه متهم کرد. رژیم صهیونیستی که مخالف ایجاد یک منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای تا زمان دستیابی به صلح خاورمیانه است با وجود مدارک فراوان، در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کند. چندی پیش هفته‌نامه‌ دفاعی معتبر جینز در آماری جدید اعلام کرد که این رژیم با در اختیار داشتن 300 کلاهک هسته‌ای به همراه انگلیس در ردیف ششم دارندگان تسلیحات هسته‌ای قرار دارد.

ماجد عبدالعزیز سفیر مصر در سازمان ملل در سخنرانی خود در جمع 118 کشور جنبش عدم‌تعهد سند نهایی اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی را یک قدم بسیار بزرگ رو به جلو برای رسیدن به اهداف این پیمان دانست.

کد خبر 108530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز