مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

گروه شهری: شهر تهران با وجود مساحت گسترده و جمعیت فراوانش از شبکه معابر بزرگراهی چندانی بهره‌مند نیست. به واقع این شهر 707 کیلومتری یکی از فقیرترین شهرهای جهان به لحاظ شبکه بزرگراهی است.

 شبکه معابر شهری نیز قدرت انتقال این تعداد از خودروها را ندارد. شاید بر همین اساس لزوم احداث کمربندی شهر خیلی زود حس شد. از این‌رو شهرداری تهران برای ایجاد یک رینگ خارجی در حاشیه شهر اقداماتی را پایه‌ریزی کرد.

 به همین منظور شهرداری با تدوین طرحی مناسب تصمیم به گسترش بزرگراه آزادگان گرفت و با اتصال این بزرگراه به بزرگراه شهید همت طرح ایجاد یک رینگ خارجی را در شهر تهران به اجرا درآورد.

 اگرچه در دوران مدیریت های پیشین شهرداری برنامه‌ریزی برای شکل‌دهی به این ایده به سرانجامی خوش نرسید، اما در دوران مدیریت شهری جدید بالاخره طرح احداث کمربندی تهران به بار نشست و شهرداری با توجه به تجارب بدست آمده در به ثمر نشاندن این طرح بسیار مهم موفق شد.

در واقع شهرداری تهران با اتصال بزرگراه آزادگان به همت غرب عملیات احداث رینگ خارجی شهر تهران را به اجرا گذاشت. در اجرای این طرح زیرگذر آزادگان - بزرگراه کرج احداث شد و پیش بینی شد که برای اتصال بزرگراه آزادگان با همت غرب و اتصال این قسمت، به آزادراه تهران- کرج باید حدود 4 هزار اصله درخت در منطقه خرگوش دره پارک چیتگر قطع شود.


از این‌رو شهرداری تهران به منظور احداث کمربندی تهران، برای قطع درختان پارک چیتگر با سازمان منابع طبیعی رایزنی کرده‌ و سازمان منابع طبیعی برای قطع این درختان از شهرداری تهران مبلغ 730 میلیون تومان پول طلب کرد.

با توجه به اینکه منابع مالی شهرداری تهران محدود است و از طرفی شهرداری تهران سالانه بیش از 20 میلیون اصله درخت در تهران می‌کارد، شهرداری تاکنون نپذیرفته است، بابت قطع این درختان به سازمان منابع طبیعی پولی پرداخت کند.
 در حال حاضر بخش حقوقی شهرداری تهران برای رفع این مشکل با سازمان منابع طبیعی در حال رایزنی است. 

با توجه به اهمیت این طرح و لزوم اجرای آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن شهرداری درصدد  رفع موانع قانونی احداث کمربندی تهران است. مدیر‌عامل سازمان فنی عمرانی شهرداری تهران نیز با تاکید بر اهمیت این طرح بر اقدام سریع‌تر برای حل مشکلات قانونی آن اشاره کرده و گفت: باید هر چه زودتر عملیات احداث این قسمت از بزرگراه آغاز شود، چرا که این سازمان بهترین فصل کار را برای احداث این قسمت از آزادراه از دست داده‌است و برای اتمام پروژه طبق برنامه زمان بندی شده، عقب نیز هست. 

این پروژه به مدت 6 ماه به طول خواهد انجامید و عملیات عمرانی قسمت‌های باقی مانده از این بزرگراه بر اساس‌ زمانبندی انجام شده در مدت مقرر به اتمام خواهد رسید.

با احداث کمربندی تهران می‌توان انتظار داشت که برخی از مشکلات ترافیکی پایتخت به ویژه در بخش‌های حاشیه‌ای آن ساماندهی شود و تهران در حاشیه ورودی و خروجی‌اش کمتر شاهد مشکلات ترافیکی باشد.

کد خبر 10879

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز