چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین : رییس هیات مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور ازمسوولان ذی ربط خواست که تنها یک سازمان دولتی بر فعالیت مهدها نظارت کند

فاطمه دعایی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به طرح اصلاح تبصره ماده (9) مصوبه کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که بر اساس آن تنها مرجع صدور مجوز مراکز آموزش پیش‌دبستانی جهت کودکان چهار و پنج ساله وزارت آموزش و پرورش است، از مسوولان ذی‌ربط خواست تا برای رفع بلاتکلیفی 14 هزار مهد کودک کشور، تنها یک سازمان دولتی با آیین‌نامه اجرایی واحد، بر فعالیت این مهدها نظارت کند.

وی با اشاره به وضعیت بوجود آمده ناشی از این مصوبه افزود: بدین ترتیب تدوین برنامه‌های آموزشی و تربیتی کودکان صفر تا سه ساله تحت پوشش مهدهای کودک به سازمان بهزیستی، گروه سنی چهار و پنج ساله به سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش و گروه سنی شش ساله نیز به معاونت پیش دبستانی و ابتدایی آموزش و پرورش واگذار شده است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط ایجاد شده مذکور از هیچ توجیه علمی و کارشناسی برخوردار نیست، گفت: این در حالیست که مقرر شده تا این مصوبه به مدت پنج سال به صورت آزمایشی اجرا شود.

رییس هیات مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور در ادامه با طرح این سوال که آیا وزارت آموزش و پرورش دارای بضاعت کافی برای ارائه آموزش‌های غیرمستقیم و ایجاد فضاهای مناسب و تربیت مدیران است؟، اظهار کرد: اساس توسعه کشورها،‌ نیروی انسانی است و تربیت و پرورش لازمه این توسعه است، بنابراین نمی‌توان موضوع را درگیر «مصلحت اندیشی» کرد، بلکه باید دید آموزش و پرورش چه توانایی دارد و از او چه می‌خواهیم.

دعایی معتقد است: در شرایطی که هنوز آموزش و پرورش در فضای آموزشی دونوبتی و تنگ و تاریک نیازمند قوانینی برای ایجاد تحول است، چگونه می‌توان از آن انتظار آموزش گروه سنی دیگر را داشت.

وی تصریح کرد: تاکنون حتی ریالی بابت امر پژوهش در گروه سنی صفر تا شش سال تامین اعتبار نشده است، پس هیچ توجیه علمی جهت جداگانه دیدن گروه سنی چهار و پنج ساله وجود ندارد و لازم است تا با استعانت از تحقیقات علمی دیگر کشورهای پیشرفته مباحثی همچون مراقبت، آموزش و رشد در شش سال اول زندگی به عنوان آموزش یکپارچه مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در حالی ارائه محتوای آموزشی گروه سنی چهار و پنج ساله به آموزش و پرورش سپرده شده که از نظر کمی و کیفی محتوای پیش روی مهدها غنی‌تر از آن چیزی است که ارائه خواهد شد، یادآور شد: با تصور این که در بعضی از مهدهای کودک «آموزش رقص» وجود دارد، بنابراین کیفیت آموزشی در آن‌ها پایین است، ضمن تکذیب امر مذکور باید گفت که اگر مدیر مهد کودکی بر خلاف موازین جمهوری اسلامی گام برمی‌دارد و مقررات را رعایت نمی‌کند، باید با همان‌ مدیر برخورد صورت گیرد، نه این که قوانینی وضع شود که از پشتوانه دفاع علمی و کارشناسی قوی برخوردار نباشد.

رییس هیات مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور در عین حال تاکید کرد: چنان چه آموزش و پرورش محتوای جدید آموزشی مناسب خود را ارائه کند از آن استقبال و اجرا می‌کنیم.

دعایی در ادامه در راستای رهایی مهدهای کودک از بلاتکلیفی حقوقی و قانونی پیشنهاد کرد تا توافقنامه اجرایی بین سازمان بهزیستی کشور و وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدارس غیردولتی هر چه سریعتر منعقد شود.

وی افزود: همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اصلاحیه‌ای بر مصوبه مذکور در نظر گرفته و با زاویه دید «آموزش یکپارچه» کودکان زیر شش سال، مهدهای کودک را جزو مراکز آموزشی محسوب کرده و به منظور پژوهش و تحقیق در گروه سنی صفر تا شش بودجه اختصاصی پژوهشی لحاظ کنند.

به گزارش ایسنا، تا پیش از سال 1382 دوره پیش دبستانی به یک سال قبل از دوره ابتدایی اطلاق می‌شد اما پس از این تاریخ با توجه به مصوبات شورای عالی آموزش‌ و پرورش دوره پیش دبستانی دو ساله شد.

طبق مستندات قانونی و بر اساس طرح اصلاح تبصره ماده (9) قانون تاسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که مجوز فعالیت مراکز پیش‌دبستانی (دوره 2 ساله قبل از دبستان) توسط وزارت آموزش‌ و پرورش صادر می‌شود و نظارت بر اجرای این ضوابط نیز برعهده وزارت مزبور است.

به عبارت دیگر طبق مصوبات شورای عالی آموزش‌ و پرورش دوره پیش‌دبستانی از ابتدای 4 سالگی تا پایان 6 سالگی تعیین شده و آموزش‌ و پرورش مسئول صدور مجوز فعالیت برای این مراکز است.

کد خبر 108867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز