چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه حوادث: دزد آشنا وقتی فهمید مرد ثروتمند به مسافرت خارج از کشور رفته است، با استفاده از کلیدهایی که از قبل تهیه کرده بود وارد خانه او شد و گنجینه باارزش وی را به سرقت برد

صبح 25 فروردین امسال مردی سراسیمه نزد ماموران کلانتری 163 تهران رفت و از سرقت گنجینه قدیمی‌اش توسط سارقان ناشناس خبر داد. این مرد به ماموران گفت: اواخر اسفندماه همراه اعضای خانواده‌ام راهی مسافرت خارج از کشور شدیم اما وقتی برگشتیم با صحنه عجیبی روبه‌رو شدیم. دزدان ناشناسی وارد خانه ما شده و مجموعه‌ باارزش مرا که شامل ظروف و آثار متعلق به دوران مختلف تاریخ ایران و سایر کشورها بود به سرقت برده بودند.

وی ادامه داد: من این مجموعه را که 400 میلیون تومان ارزش داشت طی سال‌ها سفر به سایر نقاط ایران و کشورهای مختلف دنیا تهیه کرده بودم و این لوازم برایم ارزش زیادی داشتند. به همین خاطر تصمیم گرفتم هر چه زودتر ماجرا را به پلیس اطلاع دهم.

شروع تحقیقات

بعد از اظهارات شاکی، پرونده در اختیار پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تحقیقات تخصصی برای شناسایی و دستگیری سارقان شروع شد. با توجه به حساسیت‌ ماجرا، تیم تحقیق راهی خانه شاکی شد تا شاید در بررسی صحنه سرقت به سرنخی از سارقان دست پیدا کند.

از آنجا که دزدان بی‌آنکه لوازم دیگری را سرقت کنند یکراست به سراغ گنجینه قدیمی رفته بودند، ماموران مطمئن شدند که سرقت از سوی فردی آشنا صورت گرفته است. به همین دلیل با تهیه لیستی از کسانی که به خانه شاکی رفت‌وآمد داشتند، بررسی‌های گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار دادند.

اموال شناسنامه‌دار

در ادامه تحقیقات، مرد مالباخته مدارکی را در اختیار پلیس قرار داد که می‌توانست آنها را به دزد گنجینه برساند. این مرد مدعی شد که تمامی اشیایی که از وی به سرقت رفته‌اند دارای شناسنامه‌ هستند و او علاوه بر ثبت مشخصات ظاهری و ابعاد آنها، چند آلبوم عکس نیز از این لوازم تهیه کرده بود.

با این اطلاعات، ماموران که احتمال می‌دادند سارق یا سارقان، اموال مسروقه را در بازار به فروش برسانند با در اختیار داشتن عکس‌ این اموال راهی مغازه‌های عتیقه‌ فروشی شدند. آنها با ارائه تصاویر لوازم مسروقه به صاحب‌مغازه‌ها از آنها خواستند درصورت مراجعه سارق به آنها، ماجرا را به پلیس اطلاع دهند.

ردپای سارق

ظهر 24 اردیبهشت‌ماه، درحالی‌که هنوز سرنخی از سارق گنجینه قدیمی به دست نیامده بود، صاحب مغازه‌ای در خیابان منوچهری با پلیس تماس گرفت و مدعی شد جوان 30ساله‌ای به مغازه او رفته و قصد فروش تعدادی از ظروف به سرقت رفته از خانه شاکی را دارد.

با این تماس، تیم تحقیق راهی مغازه مورد نظر شد و در یک عملیات ضربتی مرد جوان را دستگیر کرد. وقتی مشخص شد اجناس کشف‌شده از متهم متعلق به مجموعه به سرقت رفته از مالباخته است، این مرد به اداره آگاهی انتقال یافت و تحت بازجویی قرار گرفت.

دزد آشنا

مرد جوان در بازجویی‌ها به سرقت از خانه مالباخته اعتراف کرد و گفت: عمویم مدت‌‌هاست که به‌عنوان سرایدار در خانه مالباخته کار می‌کند. من چند باری که به دیدن او رفته بودم، متوجه شدم که مالباخته مجموعه گرانبهایی از ظروف و اجناس قدیمی در خانه‌اش دارد. برای همین بود که وسوسه شدم و تصمیم گرفتم هر طوری شده آنها را سرقت کنم.

وی ادامه داد: از 6 ماه قبل از سرقت از زبان عمویم شنیدم که صاحبخانه حسابی اهل سفر است و زیاد به خارج از کشور می‌رود. وقتی او گفت که این مرد در هر سفر چیزی برای اضافه کردن به مجموعه‌اش می‌خرد، مطمئن شدم که با سرقت این لوازم می‌توانم پول خوبی به جیب بزنم.

برای همین یک روز که نزد عمویم رفته بودم با سرقت دسته کلید خانه مالباخته، کلید یدکی برای خودم تهیه کردم و به انتظار فرصت مناسبی برای اجرای نقشه‌ام نشستم. یک روز وقتی عمویم گفت که صاحب‌کارش به خارج از کشور سفر کرده، تصمیم گرفتم نقشه‌ام را عملی‌ کنم. این بود که در زمان‌هایی که عمویم در خانه مالباخته حضور نداشت، مخفیانه وارد آنجا می‌شدم و در چندین نوبت همه گنجینه قدیمی را به سرقت بردم.

بعد از اظهارات متهم، ماموران راهی محل زندگی او در قلعه‌حسن‌خان شدند و دیگر لوازم مسروقه را در آنجا کشف کردند. سرهنگ کارآگاه علی اکبرپور، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران، با بیان اینکه تمامی اموال مسروقه به مالباخته بازگردانده شد به شهروندان توصیه کرد حتما از لوازم و اجناس داخل خانه تصویر و شناسنامه تهیه کنند تا درصورت به سرقت رفتن آنها، پلیس بتواند این اموال را کشف کرده و به آنها بازگرداند.

کد خبر 108888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز