چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

محمدرضا جمالی: مجاهدات امام و اندیشه ایشان سرآغاز به‌وجود آمدن عصری شده است به‌نام عصر امام‌خمینی (ره)

 مقطعی از تاریخ که هرگونه فعل و انفعالات در هر نقطه از جهان بدون در نظر گرفتن اندیشه امام (ره) امکان‌پذیر نیست.

نکته بارز این عصر این است که برخلاف اعصار گذشته که بعد از مدتی رو به افول می‌رفتند، این فراز تاریخ روز به روز پررونق‌تر و نورانی‌تر می‌شود. مهم‌ترین سؤال این است که چه عاملی موجب شد تا نام و یاد و راه امام (ره) روز به روز گیراتر و پررونق‌تر شود و برخلاف همه  رهبران سیاسی، اندیشه امام (ره) معطوف به زمان خود نباشد و در زمان و مکان محدود نشود.

در این خصوص اظهارات فراوانی شده است، ازجمله جامعیت امام (ره) و اینکه ایشان در فقه و اصول،عرفان و  فلسفه، حدیث و تاریخ و بینش سیاسی صاحب‌نظر و کامل بوده‌اند یا اینکه شجاعت و صراحت بی‌نظیر  و ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی کم‌نظیر ایشان موجب پدید آمدن مقطع جدیدی در تاریخ بشری شد.

واقع امر این است که همه موارد فوق صحیح است اما آن چیزی که امام (ره) را از همه  رهبران متمایز کرد و وی را ویژه نمود، تنها تحصیلات ، دانش و بینش وی نبود بلکه اخلاص و عمل خالصانه او برای خدا بود.

همین ویژگی بود که عمر امام (ره) را پربار کرد و از وی فردی کامل و جامع ساخت که در دانش و بینش، سرآمد روزگار شد.امام (ره) آن حکیم الهی بود که جز برای خدا و قدم در راه خدا به چیز دیگری فکر نمی‌کرد. او بود که قدمی برای خود برنداشت و از مطرح شدن خویش ابا داشت و در زندگی خود از احدی جز خدا ترس و واهمه‌ای نداشت.

تاریخ بشری سراغ ندارد فردی را که وقتی افق‌های بلند خودسازی و معنویت را درنوردید و مسیر الی‌الحق را طی کرد، سیر الی‌الخلق نماید و آنگاه عرفان نظری را به‌منصه ظهور و عمل برساند و به‌عنوان بیدارگر اقالیم قبله و اعتلابخش اسلام و نجات‌دهنده مستضعفان، بت‌های تاریخی را بشکند و به  رهایی انسان‌های دربند طواغیت قیام کند.

امامی که چون کوه در برابر آمریکا به‌عنوان مظهر طاغوت سیاسی و تفرعن می‌ایستاد و خم به ابرو نمی‌آورد اما دل رئوف و مهربان او از نامه‌های محبت‌آمیز فرزندان شهید متأثر می شد  و یا از خبر رنج و نابسامانی یک پیرمرد و پیرزن روستایی آزرده خاطر می‌گشت و یا در مقاطع جنگ و کمبود سوخت به‌دلیل اینکه هموطنانش نفت کافی برای گرم کردن خانه ندارند او نیز در محیط سرد خانه به‌سر می‌برد. چنین نمونه‌هایی فقط در مردان الهی پیدا می‌شود و این نمونه در امام ما به غایت پدیدار بود.

چنین رازی بود که امام (ره) را محبوب دل‌ها کرد تا بتواند اندیشه سیاسی خود را که برگرفته از حکومت نبوی و علوی بود در قالب اندیشه مترقی ولایت‌فقیه عرضه کند.

امروز عصر امام خمینی (ره) می‌رود تا تمدن جدیدی برپایه معنویت بنیانگذاری کند و طرح نویی از تجدید حیات اسلام را عرضه کند؛ اسلامی که نه در کنج خانه‌ها و مساجد بلکه در متن اجتماع و زندگی انسان‌ها رقم می‌خورد و تحرک و نشاط اجتماعی ایجاد می‌کند و گرمی‌بخش حیات و تداوم آن است.

چنین عصری، عصر زندگی، امید، معنویت و سازندگی است و راه امام (ره) به‌عنوان مسیر پرنوری همواره شیفتگان و علاقه‌مندان به آرمان‌ها را می‌خواند که می‌گوید: «کا رهایتان را برای خدا انجام دهید تا نتیجه آن تا ابد باقی بماند» و چنین‌است که عصری که با نام  خمینی کبیر آغاز شده  باقی و مستدام است.

کد خبر 108909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز