جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین اولین گام‌ها را برای کاهش دادن شکاف جنسیتی در نوزادان را برداشته که باعث شده است در این کشور میلیون‌ها پسر بیشتر از دختر به دنیا بیایند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز به گفته لی بین، رئیس کمیسیون جمعیت و تنظیم خانواده دولتی چین، در سال 2009 در این کشور به ازای هر 100 نوزاد دختر، 119.45 نوزاد  پسر به دنیا آمدند که نسبت به 120.65 نوزاد پسر در سال 2008، کاهش نشان می‌دهد و این اولین باری است که در طول سال‌ها این کاهش رخ می‌دهد.

نسبت طبیعی تولد نوزاد  105 پسر به 100 دختر است، اما این شکاف در چین از هنگامی که سیاست تک‌فرزندی از سه دهه پیش برای جلوگیری از رشد جمعیت به اجرا درامده است، افزایش یافته است، چرا که خانواده‌های چینی به طور سنتی به فرزند پسر علاقه بیشتری نشان می‌دهد.

 استفاده گسترده از سونوگرافی و سقط جنین باعث شده است در سال‌‌های اخیر عدم تعادل تولد دختر و پسر در این کشور اوج بگیرد، و رهبران کشور نگرانند که تعداد زیاد مردان جوان ازدواج‌نکرده به خشونت و ناپایداری اجتماعی بینجامد.

لی بین گفت سال‌ها طول می‌کشد تا این کاهش یکساله در شکاف جنسیتی در تولد نوزادان تثبیت شود، و خواستار نظارت بیشتر برای جلوگیری از سونوگرافی‌های تعیین جنسیت پیش از تولد و سقط جنین بدون دلایل پزشکی شد.

آکادمی علوم اجتماعی چین سال گذشته اعلام کرد بیش از 24 میلیون مرد چینی در سن ازدواج در سال 2020  ممکن است نتوانند برای خود همسر پیدا کنند. این موسسه پژوهشی دولتی این عدم تعادل را جدی‌ترین مشکل جمعیتی نامیده است که این کشور 1.3 میلیارد نفری با آن روبرو است.

کد خبر 108930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز