سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روابط با اتحادیه اروپا، قطعنامه احتمالی علیه ایران، سفر رئیس جمهور به چین و واکنش ایران به اظهارات اخیر مدودف به خبرنگاران توضیح داد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران، با اشاره به موارد مطرح شده در مورد دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: تاریخ‌هایی برای انجام این دیدار تعیین شده بود و این تاریخ‌ها به آن‌ها اعلام شده است. منتظر طرف اروپایی هستیم اگر آن‌ها تاریخی را مشخص کنند راجع‌به زمان نهایی انجام این گفت‌وگو و دیدار مذاکره می‌کنیم.

رامین مهمان‌پرست افزود: بارها اعلام کرده‌ایم برای بحث در موضوعات مختلف بین‌المللی آمادگی گفت‌وگو با همه‌ی کشورها را داریم. در مورد اتحادیه‌ اروپا نیز اعلام کرده‌ایم که اتحادیه اروپا ظرفیت‌های بزرگی دارد و باید دنبال کردن سیاست‌های دوران ریاست جمهوری بوش که شکست‌هایی برای اتحادیه اروپا نیز به همراه داشت را رها کند.

مهمان‌پرست تاکید کرد: ظرفیت‌های اتحادیه اروپا می‌تواند بالاتر از این باشد که در جهت دنباله‌روی از کشورهای دیگر محدود شود و اگر اتحادیه اروپا متوجه ظرفیت‌های خود باشد و آمادگی برای توسعه روابط و پیدا کردن راه حل‌های بحران‌های مختلف در مناطق گوناگون دنیا باشد آمادگی داریم به آن‌ها برای تغییر رویکرد اشتباه گذشته‌شان و به ویژه در مورد بحران‌های مختلفی که در منطقه ما از جمله افغانستان دارند کمک کنیم تا این بحران‌ها پایان یابد.

وی در ادامه در مورد تلاش برخی از کشورها برای صدور قطعنامه‌ای علیه ایران اظهار کرد: فکر می‌کنیم بیانیه‌ تهران فرصت ارزشمندی است که فضا را برای همکاری‌های سازنده‌ همه‌ کشورها در جهت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای آماده کرده‌ است. استفاده کردن از این فرصت ارزشمند و حرکت به سمت همکاری‌های سازنده حتما به حرکت‌های تخریبی و غیر سازنده‌ای که نتیجه‌ای در برنخواهد داشت ترجیح دارد.

وی هم‌چنین با اشاره به نامه‌ای که ایران به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته است گفت: انتقادی که از آمانو صورت گرفته است به این دلیل است که در گزارشی که منتشر شده متاسفانه اشاره‌ای به بیانیه‌ای مهم تهران نکرده‌اند و این جای تعجب و گلایه دارد.

مهمان‌پرست هم‌چنین در مورد تلاش 1+5 برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران نیز گفت: ما امیدواریم از این فرصت استفاده مطلوبی کنند تا به نکات ارزشمند بیانیه تهران بیش‌تر توجه شود و این فرصت را از دست ندهند. حرکت‌هایی که در جهت مقابله با بیانیه تهران انجام می‌شود را اقدامات نادرستی می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه در پا سخ به پرسش دیگری در مورد عملکرد و رویکردهای برزیل نسبت به موضوع هسته‌ای کشورمان در ماه‌های اخیر گفت: تاکنون کشورهایی مانند ترکیه و برزیل اقدامات زیادی انجام دادند تا از بیانیه تهران حمایت کنند و این فضا را به سمت همکاری‌های بیش‌تر پیش ببرند. این اقدامات قابل تقدیر است. مسلما رویکردی که در شورای امنیت دنبال می‌شود سازنده نیست و عجولانه است. این رویکرد ناشی از اراده‌ سیاسی برخی کشورها به ویژه مقامات آمریکاست که متاسفانه با پیش‌بینی درست نکردن نسبت به آن چه که در صحنه‌های بین‌الملل رخ می‌دهد دچار غافلگیری شده‌اند و برای این که سیاستی که دنبال می‌کردند، شکست نخورد، متاسفانه هم‌چنان اقدامات یک جانبه خود را دنبال می‌کنند که به نظر می‌رسد این اقدامات کارآیی نخواهد داشت.

خبرنگار دیگری به فیلم منتشر شده از شهرام امیری، تبعه ایرانی که در عربستان ربوده شد و اظهارات وی در این فیلم ویدئویی پرسید که مهمان‌پرست گفت: این فیلم و اظهارات امیری در آن، مباحثی که قبلا مطرح کرده‌ایم در مورد این که این تبعه کشور ما با همکاری سرویس‌های امنیتی آمریکا و عربستان سعودی ربوده شده است را تایید می‌کند.

آمریکایی‌ها برای این که به اهداف خود برسند و سندسازی کنند به هر اقدامی دست می‌زنند این اقدامات غیرانسانی و خلاف مقررات بین‌المللی است و حتما به طور جدی پیگیری خواهد شد. ما اجازه نمی‌دهیم با اتباع ما این‌گونه برخورد کنند و ما از مجاری مختلف قانونی این مساله را پیگیری خواهیم کرد.

خبرنگار دیگری پرسید برخی از رسانه‌ها از احتمال مبادله‌ی شهرام امیری با سه تبعه آمریکایی نوشته‌اند که مهمان‌پرست گفت: اصولا مبادله کسانی که از نظر سیستم قضایی پرونده‌شان در دست بررسی باشد کار درستی نیست و ما هیچ رویکردی در این زمینه نداریم.

وی توضیح داد: سه تبعه آمریکایی که به دلیل ورود غیر قانونی به کشورمان در منطقه حساس بازداشت شده‌اند پرونده‌شان در راس پیگیری است و تحقیقات در مورد آنان ادامه دارد و هر زمانی که تحقیقات به پایان برسد حکم قضایی صادر خواهد شد و اما موضوع شهرام امیری بحث یک شهروند ایرانی است که ربوده شده و هیچ جرمی ندارد و برخلاف همه اصول انسانی مدت زیادی است که در حبس به سر می‌برد و هیچ گونه اجازه‌ای برای دسترسی کنسولی به ایشان و بررسی وضعیت جسمانی وی در اختیار ما قرار داده نشده است. این کار را آدم‌ربایی تلقی می‌کنیم و حتما با آن برخورد خواهیم کرد.

مهمان‌پرست گفت: سه تبعه آمریکایی که بازداشت هستند از طریق سفارت سوییس که حافظ منافع آ‌مریکاست دسترسی کنسولی برایشان فراهم شد و توانستند با خانواده‌شان دیدار کنند و فراتر از استانداردهای بین‌المللی و در بهترین شرایط در حبس هستند؛ این موضوع با وضعیت آقای امیری اصلا قابل مقایسه نیست و اصلا طرح بحث مبادله را اساسا رویکرد درستی نمی‌دانیم.

خبرنگار دیگری از علت سفر رئیس جمهوری کشورمان به چین و موضوعات در دستور کار این سفر پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: سفر احمدی‌نژاد به شهر شانگهای چین به علت برگزاری نمایشگاه اکسپو است که برگزاری آن به مدت 6 ماه ادامه می‌یابد؛ در این نمایشگاه همه‌ی دیدگاه‌ها و آخرین دستاوردهای کشورهای مختلف ارائه می‌شود و در آن روزی به عنوان "روز ایران" تعیین شده است و رئیس جمهور کشورمان در آن شرکت می‌کند. نمایشگاه شانگهای از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و فرصت خوبی برای تبادل نظر بین کشورهای مختلف است.

او در ادامه در پاسخ به این که کشورهای 1+5 تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران را با جدیت دنبال می‌کنند آیا ایران در صورت تصویب آن با آژانس همکاری‌های خود را ادامه می‌دهد و بیانیه‌ی تهران را پیگیری می‌کند؟ گفت: این قطعنامه را ناشی از رویکرد غیرمنطقی و غیراصولی و به خاطر سیاست‌های نادرست مقامات آمریکایی می‌دانیم که احساس می‌کنند رویکردشان غلط بوده است و پیش‌بینی‌های نادرستی داشته‌اند و از بیانیه تهران غافلگیر شده‌اند با اصرار بی‌منطقی این قطعنامه را دنبال می‌کنند. ما این اقدامات را سازنده و کارآمد نمی‌دانیم.

مهمان‌پرست گفت:‌ همکاری‌های‌مان را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهیم و با کمک همه کشورها در تلاش هستیم تا معاهده ان.‌پی.‌تی به وضعیت درست خود برگردد و در این وضعیت صحیح باید نسبت به خلع سلاح اقدام جدی و عملی به عمل آید. کشورهای دارنده سلاح هسته‌یی باید جوابگوی ملت‌ها باشند. آمریکا با بیش‌ترین ذخایر سلاح‌های هسته‌یی و اقدام علیه ملت‌ها با کمک این سلاح‌ها باید هر چه سریع‌تر اقدام جدی در زمینه خلع سلاح دنبال کند. موضوع منع اشاعه باید به سرعت دنبال شود و بازرسی از ذخایر هسته‌یی رژیم نامشروع اسراییل باید در دستور کار قرار گیرد و اجازه بازرسی به بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی داده شود. در کنار این اصول مهم ان.‌پی.‌تی باید حقوق کشورهای عضو آژانس و کشورهایی که این معاهده را امضا کرده‌اند تامین شود و حقوق ایران نیز در سطح آن قرار گیرد.

خبرنگار دیگری از مواضع دولت چین نسبت به ایران و نزدیکی سیاست‌هایش به آمریکا پرسید که مهمان‌پرست گفت: روابط کشورها با همدیگر بر اساس منافع طرفین تنظیم می‌شود. روابط اقتصادی و سیاسی عامل مهمی است. آن چه که مورد انتظار ما است این است که روابط دو کشور با هم نباید در جهت خلاف منافع کشور ثالثی صورت بگیرد. ما و چین روابط گسترده‌ای داریم هر چقدر گسترده‌تر شود انتظار برای حمایت از منافع دو طرف افزایش پیدا می‌کند. امیدواریم با رویکرد منطقی، همه کشورها جهت‌گیری را دنبال کنند که منجر به تامین منافع مردم منطقه و کشورها شود.

وی تاکید کرد: حرکت به سمت تصویب قطعنامه حرکت درست و کارآمدی نخواهد بود و نتیجه رضایت‌بخشی برای هیچ کس نخواهد داشت و صرفا اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. و این شرایط به نفع هیچ‌کس نخواهد بود.

خبرنگاری به حضور وزیر امور خارجه کشورمان در نشست فوق‌العاده‌ سازمان کنفرانس اسلامی اشاره کرد و پرسید راهکار وزارت خارجه برای تحقق پیشنهادات ده گانه ایران در این نشست چیست؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان آزادی غزه و واکنش و اقدامات ایران در این رابطه گفت: آقای متکی با دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی تماس تلفنی داشت و خواستار اقدام جدی کشورهای اسلامی در این رابطه شد و بر اساس پیشنهاد وی و برخی وزیران خارجه کشورهای اسلامی اجلاس اضطراری کمیته‌ اجرایی تشکیل شد و پیشنهادات کشورها مطرح شد. درخواست شکستن حصر غزه با کمک همه کشورها مطرح شد و درخواست محاکمه‌ی سران رژیم صهیونیستی در جنایت جنگی که انجام می‌دهند اعلام شد و در رایزنی‌هایی که هم اکنون نیز در جریان است این موارد بحث می‌شود.

وی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با بان‌کی‌مون خاطرنشان کرد: بان‌کی‌مون اظهار تاسف کرد و گفت که از این جنایت شوکه شده است و در بیانیه‌ای درخواست کرد که شورای امنیت این موضوع را پیگیری کند. با سایر کشورها نیز رایزنی‌هایی نیز انجام شد. 

مهمان‌پرست تاکید کرد آن چه که در حال حاضر باید در دستور کار همه‌ کشورها باشد شکستن حصر مردم مظلوم فلسطین و غزه است که ادامه جنگ 22 روزه ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

او ادامه داد: ما به کمک سایر کشورها در حال پیگیری اقداماتی هستیم. باید نمایندگان همه کشورها که آمادگی‌ کمک‌رسانی به مردم غزه را دارند، با کمک هم از همه راه‌های موجود زمینی، دریایی و هوایی کمک‌رسانی را آغاز کنند و نشان دهند که رژیم صهیونیستی پس از شکست‌های سنگینی که در جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه متحمل شد دچار اشتباه بزرگ‌تری شده است و هر چقدر به اقدامات خود ادامه دهد به نقطه پایانی‌اش نزدیک می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ پرسش دیگری در مورد این که تحرکاتی در افغانستان علیه ایران انجام می‌شود این اقدامات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تاکید کرد: به نظر می‌آید کشورهایی که منافع خود را در ناامنی منطقه می‌بینند تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا القائاتی را ایجاد کنند که البته پشتیبانی مردمی ندارد. مردم باید هوشیار باشند و البته مقامات و مسوولان کشور افغانستان باید هوشیار باشند جنگی که در داخل افغانستان و منطقه برافروخته شده و کشورهایی که با حضور خود ناامنی و تروریسم و توسعه‌ تولید مواد مخدر را دامن زده‌اند از طرق جدیدی سعی بر اعمال فشار به کشورهای دوست افغانستان دارند و نمی‌خواهند قدرت‌های منطقه‌یی وضعیت منطقه را با ثبات به پیش ببرند. توصیه ما هوشیاری و مقابله با توطئه‌های طراحی شده توسط کشورهای فرامنطقه‌یی است.

خبرنگار دیگری پرسید چرا از ظرفیت دیپلماسی کشورها برای محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی استفاده نمی‌شود؟ که مهمان‌پرست پاسخ داد: اگر رژیم صهیونیستی دلگرم حمایت‌های آمریکا و کشورها غربی نبود و اگر زمانی که جنایت جنگی خود را در غزه دنبال کرد و توسط قاضی گلدستون محکوم شد و به تایید سازمان ملل رسید، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا حاضر می‌بودند این جنایات را محکوم کنند و از رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کردند امروز به این شکل گستاخانه و جسورانه به جنایت‌های خود ادامه نمی‌دادند؛ اما نکته مهم بیداری ملت‌ها و فشار افکار عمومی است. کشورهایی که در جهت خواست و اراده مردم عمل نکنند از کار کنار خواهند رفت و شواهدش را در کشورهای اروپایی مشاهده کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد مواضع مقامات روسی علیه کشورمان و احتمال تجدید نظر در روابط با این کشور گفت: کشورها در روابط‌شان منافع دو طرف و ارتقای آن را دنبال می‌کنند، و بر اساس پیشینه تاریخی و جنبه‌های راهبردی و همه موضوعاتی که به شکل‌گیری رابطه کمک می‌کند همکاری می‌کنند. رویکردهای اشتباه و غلط می‌تواند در روابط اثر منفی داشته باشد هر چند که توصیه‌ ما این است که از ظرفیت‌های فراوانی که کشورهای بزرگ و مختلف در منطقه دارند باید استفاده مثبت شود و برای صلح و امنیت منطقه و رفاه ملت‌ها برنامه‌ریزی کنند. حرکت کردن به سمت منافع زودگذر به نفع مردم منطقه نخواهد بود.

خبرنگار دیگری پرسید تایمز نوشته بود رژیم صهیونیستی زیردریایی‌های هسته‌ای را در نزدیکی آب‌های ایران مستقر می‌کند؛ موضع شما در رابطه با این موضوع چیست؟ که مهمان‌پرست تصریح کرد: به نظر نمی‌آید رژیم صهیونیستی از منجلابی که در ‌آن گیر کرده است قدرت تحرک بیش‌تری داشته باشد. بهتر است در همان محدوده‌ای که در حال حاضر قرار دارد سعی کند رویکردی داشته باشد تا به دست مردم در منطقه هستی‌اش به خطر نیافتد. رژیم صهیونیستی در حد و اندازه‌ای نیست که با ملت بزرگ ایران طرف شود.

یکی دیگر از خبرنگاران به موضوع اعزام کاروانی از سوی سپاه پاسداران برای کمک به مردم غزه اشاره کرد که مهمان‌پرست گفت: قرار است با رایزنی‌هایی که با سایر کشورها انجام می‌شود و بیش از یکصد کشور برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم غزه کمک‌های انسانی خود را آماده کنند تا از طرق مختلف این کمک‌ها به غزه ارسال شود. طبیعی است که در صدر این کشورها ایران آمادگی کمک‌رسانی را دارد. سازمان هلال‌احمر و نهادهای مردمی و حتی اتاق بازرگانی آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. برای ارسال این کمک‌ها در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با هماهنگی سایر کشورها از طریق دریا، هوا یا زمین این کمک‌ها ارسال شود از جمله این کمک‌ها محموله‌ی کمک‌های دارویی و پزشکی است که قرار است از طریق هواپیما با هماهنگی مسوولان مصر به غزه ارسال شود. که در حال دنبال کردن هماهنگی‌های سیاسی آن هستیم.

وی تاکید کرد: شکستن حصر غزه بزرگ‌ترین شکست و ناکامی رژیم صهیونیستی باید باشد.

مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که بعید می‌داند در کشتی‌هایی که ایران برای غزه می‌فرستد کمک‌های انسان دوستانه باشد، گفت: اظهارات مقامات آمریکایی جای تاسف دارد. اگر آمریکایی‌ها برای مسائل انسانی دلسوزی دارند نباید از جنایتکاران و تروریست‌ها حمایت کنند. شاید حمایت آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین عامل انجام این گونه جنایت‌ها و اقدامات وحشیانه است. ما آمریکا و کشورهای غربی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند را شریک جرم می‌دانیم و فکر می‌کنیم به جای حمایت از تروریست‌ها باید رویکرد انسانی را دنبال کنند.

او افزود: دستگیری اتباع بی‌گناه سایر کشورها، دزدیدن‌شان و کمک به گروه‌های تروریستی و ارتباط با گروه‌های تروریستی مانند ریگی و سایر گروه‌هایی که در منطقه فعالیت دارند رفتار صحیحی نیست. ملت‌ها راجع‌به این گونه اقدامات و اظهار نظرها قضاوت می‌کنند. مقامات آمریکایی اگر خواهان تغییر چهره خود هستند و می‌خواهند به سمتی حرکت کنند که تنفر مردم دنیا را نسبت به سیاست‌های‌شان کاهش دهند به جای حمایت از جنایت‌ها بهتر است راه کمک‌های انسانی را دنبال کنند و به جامعه جهانی که خود را برای این کار آماده کرده است ملحق شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد:‌ در این که اقدامات رژیم صهیونیستی موجب سرافکندگی حامیان بزرگ آن‌ها از جمله آمریکا شده است تردیدی نیست. هر کشوری که با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کند یا به شکلی از آن حمایت کند در نهایت سرافکنده و شرمگین خواهد شد. این که این اقدامات از سر استیصال انجام می‌شود یا نادانی به خوی رژیم صهیونیستی برمی‌گردد. این خوی رژیم نامشروع صهیونیستی خوی جنایتکاری، تجاوز، ظلم وتعدی به مردم منطقه است و راه حلی ندارد.

وی در پاسخ پرسش دیگری در مورد نشست سازمان همکاری‌های شانگهای در ازبکستان برای بررسی شرایط پذیرش اعضای جدی در این سازمان از جمله ایران گفت: وزیر امور خارجه کشورمان از سوی ایران در این اجلاس شرکت خواهد کرد. شرایط پذیرش اعضای جدید در حال بررسی است و پیش‌نویس آن آماده شده است. امیدواریم در اجلاس پیش رو این شرایط به مرحله نهایی خود نزدیک شود و مسیر عضویت اعضای جدی چگونه باید باشد.

خبرنگار دیگری پرسید چه پا سخی از سوی ایران به اظهارات اخیر مدودف و موضع منفی وی در قبال ایران می‌دهید؟ که مهمان‌پرست گفت: پاسخ لازم به اظهارات مدودف داده شده است. پیام ارسالی از سوی کشور ما به مخاطب خود رسیده است و انتظاری که مقامات ما از کشورهای همسایه دارند منتقل شده است. توسعه‌ روابط و تامین منافع کشورهای منطقه را به نفع همه آن‌ها می‌دانیم و فکر می‌کنیم نباید کشورها تسلیم خواسته‌های یک جانبه آ‌مریکایی‌ها شوند. رویکردهای غلط آمریکا تا کنون جز آشفته کردن وضعیت منطقه نتیجه دیگری نداشته است و ادامه آن وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.

خبرنگار دیگری پرسید آیا ایران حاضر است در مورد بحران افغانستان با ناتو همکاری کند که مهمان‌پرست گفت: رویکرد کشورهای عضو ناتو، آمریکا و انگلیس و سایر کشورهایی که در افغانستان نیرو دارند را رویکرد درستی نمی‌دانیم. بارها اعلام کرده‌ایم مشکل افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و اگر کارنامه حضور نظامی کشورهای مختلف در افغانستان بررسی شود، نتایج قابل توجهی خواهد داشت. حضور چند ساله‌ی کشورهای عضو ناتو نه تنها مشکل تروریسم را حل نکرده است بلکه با کشته شدن بیش از یکصد هزار نفر از مردم مظلوم افغانستان تروریسم در منطقه گسترده‌تر شده است و به کشورهای دیگر سرایت کرده است.

او با اشاره به افزایش ناامنی و تولید مواد مخدر در افغانستان در نتیجه سیاست‌های کشورهایی که در افغانستان نیروی نظامی دارند، گفت: ایران راه حل مشکل افغانستان را اعتراف صریح مقامات کشورهای غربی و ناتو به اشتباه بودن رویکرد‌شان و تغییر جهت آنان می‌داند. ما معتقدیم ادامه دادن حضور نظامی نتیجه‌ای در افغانستان نخواهد داشت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد پاسخ گروه وین به تهران گفت:‌ ما منتظر دریافت پاسخ گروه وین هستیم. به محض این که پاسخ مثبت آن‌ها دریافت شد جلسات کارشناسی برای بررسی جزییات بحث تبادل سوخت انجام می‌شود. تا آن جا که اطلاع داریم آن‌ها رایزنی‌های خود را دنبال کرده‌اند و در حال تهیه پاسخ مشترکی هستند که از طریق آژانس به کشور ما اعلام می‌شود؛ امیدواریم این پاسخ را سریع‌تر دریافت کنیم و با اعلام آمادگی آن‌ها بحث مبادله سوخت مراحل اجرایی خود را دنبال کند.

وی ادامه داد: زمانی که داسیلوا و اردوغان به ایران آمدند پیشنهاد انجام شده مورد حمایت و تاکید کشورهای غربی و از جمله رئیس‌جمهور آمریکا بود.

مهمان‌پرست توضیح داد: بحثی که دنبال می‌شود بحث تبادل سوخت است. در بحث تبادل سوخت هیچ اشاره‌ای به سایر فعالیت‌های هسته‌یی کشور ما نخواهد شد. آن چه که مسلم است این است که ما باید از دریافت سوخت 20 درصد اطمینان پیدا کنیم زیرا راکتور تحقیقاتی تهران برای تولیدات دارویی‌اش به آن نیاز دارد. اگر هر چه زودتر بیانیه اجرا شود و تبادل سوخت انجام شود، نسبت به اطمینان حاصل کردن از تامین سوخت سریع‌تر به نتیجه خواهیم رسید و در مورد سایر فعالیت‌های‌مان تصمیم‌گیری می‌کنیم. بحث غنی‌سازی اورانیوم و تهیه‌ی سوخت هسته‌ای در حال حاضر بحثی کاملا فنی و اقتصادی است و تولید سوخت بر اساس نیازهای جامعه‌ی بین‌الملل و درخواست‌هایی که وجود دارد و ارزش اقتصادی آن انجام می‌شود. سوخت هسته‌یی و تولید آن بحثی کاملا اقتصادی خواهد بود و بر اساس سفارش و مزیت‌های اقتصادی آن دنبال خواهد شد.

مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ پرسش دیگری که تا چه زمانی منتظر دریافت پاسخ گروه وین هستید؟‌ گفت:‌ ما صبوریم.

وی افزود: ما گزارش آقای آمانو را گزارش کاملی نمی‌دانیم باید حتما در این گزارش به بیانیه تهران و تامین حقوق هسته‌ای کشورمان اشاره می‌شد و نباید ادعاهای بی‌اساس در این گزارش در دستور کار قرار می‌گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: همه اعضای غیرمتعهد یکبار دیگر حمایت خود را از کشورمان اعلام کرده بودند. ما بیش‌ترین همکاری را با سازمان انرژی اتمی داشته‌ایم؛ خود را متعهد به ان.‌پی.‌تی می‌دانیم در کنار تعهدی که داریم خواستار اجرای تعهدات همه‌ی کشورها به بندهای مربوط به خلع سلاح هستیم. و همه‌ی کشورها به ویژه مدیرکل آژانس باید نسبت به تامین حقوق کشورهای عضو در جهت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اقدامات خود را دنبال کنند.

وی در پایان در پاسخ پرسش دیگری در مورد این که اخباری منتشر شده است در مورد حضور نیروهای نظامی ایران در خاک عراق و پایگاهی در کردستان عراق ایجاد شده است؟ گفت: موضوع تامین امنیت مرزی بحثی دو طرفه است. ما انتظار داریم مقامات عراقی نیز نسبت به تامین امنیت مرزها به ویژه در شمال عراق و منطقه کردستان توجه و جدیت بیش‌تری داشته باشند. عبور و مرورهای غیر مجاز، ورود افراد و گروه‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر باید کنترل شود. از ناامنی که در مرزها وجود دارد خسارت‌های زیادی دیده‌ایم و از بین مسوولان و مردم منطقه افرادی داشته‌ایم که در این حوادث به شهادت رسیده‌اند. انتظار داریم کمیته مشترک امنیتی به وظایف خود جدی‌تر عمل کند. امنیت مرزها باید تامین شود و هر دو طرف خود را مسوول بدانند تا مردمی که در مناطق مرزی زندگی می‌کنند از آن برخوردار باشند.

کد خبر 109243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز