گروه شهری: موضوع تبدیل بازار تهران به مرکز تجاری، تاریخی و گردشگری، دیروز در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد

شورای اسلامی شهر تهران برای ساماندهی بازار تهران برای نخستین بار 20 میلیارد تومان اعتبار تصویب کرد.

به گزارش همشهری، نادر کرمی شهردار منطقه 12 دیروز به‌منظور ارائه گزارش طرح ساماندهی بازار تهران به دویست و هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر دعوت شد.

وی با اعلام اینکه بازار تهران با 110 هکتار مساحت مهم‌ترین عرصه عمومی و پیاده راه کشور به‌شمار می‌رود،  گفت: بازار تهران برخوردار از 4 هزار پلاک است و 52 هزار فعالیت در این پهنه انجام می‌شود.

کرمی در عین حالی که از پیچیدگی‌ها و لزوم رعایت ملاحظات بسیار در طرح ساماندهی بازار سخن گفت،  اظهار داشت: بیش از 2کیلومتر از گذرهای بازار،  دیواره‌ها و سقف بازار ساماندهی شد. شهردار منطقه 12 از فاضلاب به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات منطقه بازار نام برد و گفت: یکی از کارهای سخت ما تخلیه شبانه فاضلاب 70 مسجد موجود در بازار تهران است.

احداث خط تراموا در بازار تهران یکی از برنامه‌های شهرداری تهران در طرح ساماندهی بازار است. در این باره شهردار منطقه 12 گفت: این خط تراموا جنبه گردشی،  حمل‌ونقل بار و مسافر را توأما دارد.مسیر این تراموا به‌صورت حلقه‌ای از میدان امام خمینی (ره) آغاز و پس از عبور از خیابان‌های خیام، 15 خرداد و ناصر خسرو مجددا به میدان امام خمینی (ره) می‌رسد.

وجود انبارهای غیراستاندارد در پشت اغلب مغازه‌های بازار تهران از جمله دیگر مشکلاتی بود که نادر کرمی شهردار منطقه 12 در گزارش خود به آن اشاره کرد. وی با اعلام اینکه انبارهای مورد اشاره می‌تواند عامل مؤثری در بروز آتش سوزی و تهدید امنیت در بازار تهران باشد از پالایش مغازه‌ها و تخلیه بازار از انبارهای غیراستاندارد که 80 هزار متر از فضای بازار را به‌خود اختصاص داده سخن گفت. 

اما حساس‌ترین مسئله در بازار به گفته وی سیستم برق آن است که حتی اداره برق منطقه را نیز مستاصل ساخته است. کرمی افزود: در قالب طرح ساماندهی بازار تهران اماکن تاریخی در بازار حفظ و مرمت خواهد شد و پس از پایان تیرماه فضایی در اطراف بازار برای استفاده از دوچرخه ایجاد خواهد شد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز طی اظهاراتی با اعلام اینکه بازار تهران خودش یک شهر محسوب می‌شود و به همین دلیل نیازمند یک شهرداری جداگانه برای اداره اموراتش است، افزود: بازار تهران از اهمیت فوق‌العاده‌ای به لحاظ فرهنگی، اقتصادی،  تجاری،  معماری و میراث فرهنگی برخوردار است.

وی با اعلام اینکه بازار جای انبار نیست، اظهار امیدواری کرد که با اجرایی شدن طرح ساماندهی بازار تهران،  مشکلات فعلی رفع شود.مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر نیز خواستار اندیشیدن تمهیدات لازم به‌منظور تضمین اجرایی شدن این طرح شد.

وی از طراحان طرح ساماندهی بازار تهران پرسید فکر می‌کنید چند دوره از عمر شوراها بگذرد تا ما شاهد تحقق طرح ساماندهی بازار باشیم؟  به همین دلیل رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر خواستار آن شد تا حداقل بحث ساماندهی کالبد بازار در اولویت قرار گیرد. ضمنا وی تاکید کرد که مطلقا از مدیریت دولتی ورود به عرصه ساماندهی بازار خودداری شود و با واگذاری این طرح به‌عهده بازاریان، مدیریت شهری جنبه نظارت بر کارها را بر عهده گیرد.

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز طی سخنانی گفت: از آنجایی که نهاد برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های توسعه شهری به‌عنوان متولی طرح موضعی و موضوعی به شمار می‌رود به همین دلیل ضروری است که قبل از هر کاری برای تهیه و تدوین طرح ساماندهی بازار تهران به‌عنوان یکی از طرح‌های موضعی و موضوعی با این نهاد هماهنگی شود و سپس برای تصویب به جای کمیسیون ماده 5 به شورای‌عالی شهرسازی و معماری فرستاده شود.

خادم تاکید کرد: حتما نظر نهاد طرح جامع به‌عنوان متولی اصلی برای تایید این طرح و سپس شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای تصویب آن لازم است. از سوی دیگر مسجدجامعی عضو کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای شهر ضمن اشاره به‌وجود برخی نواقص در طرح ساماندهی بازار تهران گفت: پس از 4دهه بی‌برنامگی بالاخره داشتن یک طرح با چند اشکال بهتر است که اصلا طرحی برای اداره بازار نداشته باشیم.

تقدیر از اقدامات شهرداری تهران در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

دیروز حسن بیادی، نایب رئیس و خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران طی سخنانی از اقدامات شهرداری تهران در مراسم بیست و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) تقدیر کردند.
بیادی تلاش شهرداری تهران را در اجرای هر چه بهترمراسم طاقت فرسا خواند.

سقوط رتبه ایران در شاخص‌های زیست‌محیطی از53 به 78

دیروز نخستین دستور جلسه شورای شهر اختصاص به گزارش معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران به وضعیت پرندگان شهر داشت.وی گفت: یکی از شاخص‌های رتبه‌بندی کشورهای جهان، شاخص‌های زیست‌محیطی است که این شاخص هر دو سال یک بار ارائه می‌شود که براساس آن رتبه ایران از رتبه 53 در سال 2006 به 78 در سال 2008 سقوط کرده است.

وی افزود: پرنده برای ایران ما نماد محیطی پاک است و در ادبیات کهن ایرانی و نیز قرآن کریم بسیار از آن یاد شده است.دیروز همچنین از دکتر اسماعیل کهرم استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران برای سخنرانی در این باره به  شورای شهر دعوت شده بود.کهرم گفت: پرندگان علاوه بر سمبل پاکی،  نشانه‌ای برای سلامت شهر و محیط شهری هستند و ما با این روش می‌توانیم بفهمیم تهران چقدر پاک است.

به گفته این استاد دانشگاه،‌ حضور پرندگان در شهر علاوه براین نشان‌دهنده آب، هوا و غذای سالم است که برای شهروندان هم مفید خواهد بود.در ادامه جلسه نیز بختیاری کارشناس محیط‌زیست، پارک‌های شهر تهران را مناسب‌ترین فضا برای پرندگان دانست و گفت: پارک‌ها و فضای سبز شهری 54 درصد گونه‌های پرندگان را در خود جای داده‌است؛  بنا براین پارک‌ها می‌توانند به راحتی تبدیل به سایت پرنده‌نگری در شهر تهران شوند.

کد خبر 109264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز