چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه بورس: اثرات بحران مالی یونان که گریبان اروپا را گرفته است، به بورس تهران رسید

و باعث نزول شاخص‌های بازار سهام شد.

به گزارش همشهری، وقوع بحران مالی در یونان که پیش‌بینی می‌شود به اسپانیا و پرتغال نیز کشیده شود، پس از آنکه منجر به سقوط شاخص سهام در بورس‌های اروپایی و دیگر نقاط جهان شد، به بورس تهران رسید و باعث نزول ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بورس تهران شد.

سونامی بحران مالی یونان که پیش‌بینی می‌شود دامنه آن به کشور‌های پرتغال و اسپانیا نیز کشیده شود و حداقل تا 2سال به طول بینجامد، باعث کاهش قیمت محصولات جهانی از جمله فلزات اساسی مانند مس، فولاد و روی شد.

این موضوع باعث کاهش ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بورس تهران شد؛ چرا که در حال حاضر این شرکت‌ها بخش اعظم ارزش بازار سهام را در اختیار دارند و ارزش آنها بیش از چند‌ده میلیارد دلار از مجموع کل ارزش بورس تهران را تشکیل می‌دهد.

در واقع به‌دلیل اینکه فروش محصولات این شرکت‌ها وابسته به قیمت‌های جهانی است، کاهش قیمت‌های جهانی باعث کاهش سودآوری این شرکت‌ها و در نهایت سقوط شاخص‌های بازار سهام شده است. در حال حاضر، شاخص‌های بورس تهران بیش از یک ماه است که با نزول مواجه شده‌اند و حجم مبادلات بازار سهام نیز کاهش یافته است.

کارشناسان معتقدند که عمده‌ترین دلیل نزول شاخص‌ها افت شدید قیمت‌های جهانی است که منجر به کاهش سودآوری شرکت‌های ایرانی شده است.در همین رابطه، مجید اصلی، کارشناس بازار سرمایه به همشهری گفت: عمده‌ترین دلیل نزول شاخص‌های بورس تهران کاهش قیمت‌های جهانی است که منجر به نزول ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بورس تهران شده است؛

چرا که این شرکت‌ها در حال حاضر بخش بزرگی از بورس تهران را تشکیل می‌دهند. وی افزود: وقوع بحران مالی در یونان که در نهایت تزریق مالی اتحادیه اروپا نیز نتوانست کمکی به این کشور بکند باعث افت شدید قیمت محصولات جهانی به‌ویژه در حوزه فلزات اساسی شد.

اصلی گفت: بخش عمده شرکت‌های بورس تهران هم‌اکنون تحت‌تأثیر نوسان قیمت‌های جهانی هستند؛ بر این اساس هر گونه رشد یا کاهش قیمت‌های جهانی روی سهام این شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد و منجر به نزول یا صعود شاخص‌های بورس تهران می‌شود.

به گفته وی، به‌نظر نمی‌رسد این شرکت‌ها بتوانند به‌راحتی اثرات ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی را در سودآوری  خود جبران کنند. اصلی تاکید کرد: البته در کنار این عوامل، مسائل دیگری از جمله تعویق در زمان عرضه سهام خودروسازان و مسائل سیاسی در ابعاد بین‌المللی نیز به روند نزولی شاخص‌های بورس دامن زده است.

عوامل دوگانه

در همین رابطه، هاشم بوذرجمهر، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صادرات هم به همشهری گفت:نزول شاخص‌های بورس تهران در طول چند هفته گذشته عمدتا تحت‌تأثیر کاهش قیمت‌های جهانی بوده است؛ چرا که بخش بزرگی ازعملکرد مجموعه بازار سهام با قیمت‌های جهانی ارتباط تنگاتنگ دارد.

به گفته وی در طول این مدت، شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن، شرکت‌های پتروشیمی و برخی از شرکت‌های فولادی با نزول ارزش سهام‌شان در بورس تهران روبه‌رو شده‌اند. وی با بیان اینکه نوسان قیمت‌ها در سطح جهان روی بورس تهران تاثیر‌گذار است،

تصریح کرد:کاهش قیمت‌های جهانی تاثیر بسیار زیادی روی قیمت سهام برخی شرکت‌ها داردو اینگونه نیست که مانند گذشته بازار سهام از این نوسان‌ها تاثیر نپذیرد.

بوذرجمهر اعلام کرد: عامل دومی که باعث نزول شاخص‌ها شده نزدیک شدن به زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست؛ چرا که بازار هنوز هم با ابهام‌های متعددی برای اجرای این طرح روبه‌رو است.

ریسک هدفمندکردن یارانه‌ها

هادی بیدختی مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس هم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هدفمندکردن یارانه بر شرکت‌های بورس تاثیر دارد.  اگر با هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت‌ها به روز شده و مابه‌التفاوتی به ازای آن به صنایعی مانند فولاد و سیمان داده نشود، این صنایع دچار ضرر می‌شوند ولی اگر قیمت انرژی به روز حساب شده و معادل آن، مابه‌التفاوت به صنایع پرداخت شود، سود آنها افزایش می‌یابد.

بیدختی گفت: در حال حاضر بازار از این موضوع ترسیده و سهامداران از صنایع سیمانی و فلزی فرار کرده‌اند و قیمت‌ها تحت‌تأثیر این موضوع قرار گرفته است؛ زیرا این موضوع نگرانی ایجاد می‌کند.

کد خبر 109320

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز