همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی با انتقاد شدید از مواضع اخیر چین به ویژه رای مثبت این کشور به قطعنامه شورای امینت علیه ایران گفت:

چین زمانی بیدار می‌شود که خیلی دیر شده است.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب قطعنامه‌ جدید علیه ایران در شورای امنیت بدون اجماع،[شورای‌امنیت قطعنامه‌ ضد ایرانی را بدون ‌اجماع تصویب کرد]اظهارکرد: آمریکا از ابتدا می‌گفت جامعه جهانی علیه ایران است؛ اما امروز نمی‌تواند با وجود رای‌گیری درباره قطعنامه در شورای امنیت درباره ایران این حرف را بزند؛ این درحالی است که همیشه قطعنامه‌های شورای امنیت با اجماع به تصویب می‌رسید.

صالحی با اشاره به رای مخالف دو کشور بزرگ ترکیه و برزیل و رای ممتنع لبنان که از جایگاه ویژه سیاسی در جهان برخوردار است، اظهارکرد:‌ این نشان می‌دهد آمریکا روز به روز نسبت به این مسئله که برنامه هسته‌ای ایران را بخواهد جهان‌شمول مطرح کند،‌ منزوی می‌شود و درمقابل حقانیت ایران برای افکارعمومی دنیا بیشتر روشن خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور همچنین با انتقاد شدید از چین، با توجه به رای مثبتش به قطعنامه جدید در شورای امنیت علیه ایران، تاکید کرد:‌ از چین تعجب می‌کنیم که با وجود سابقه‌ تاریخی و فلسفی‌اش و به رغم عظمتش دچار سلطه‌پذیری است و برای رفع مشکلات خودش، رفتاری را نشان می‌دهد که قطعا در جهان اسلام و بر اذهان مسلمین اثرگذار است و آرام آرام جایگاه محترم خود در جهان اسلام از دست می‌دهد و روزی بیدار می‌شود که دیگر دیر خواهد بود.

صالحی گفت:‌ زمانی چین به آمریکا می‌گفت "پلنگ کاغذی"،‌ من در حیرتم با اقدامی که چین در موافقت با قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت انجام داد، چه عنوانی می‌توان برای چین قائل شد؟!

وی ادامه داد: رفتار چین با کره‌شمالی که از ان‌.پی‌.تی خارج شده است چگونه است و رفتارش با ایران که عضو ان‌.پی‌.تی است و تمامی فعالیت‌هایش تحت نظارت آژانس است، چگونه است؟

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد:‌ رفتار دوگانه خیلی از کشورها به خصوص کشورهای عضو شورای امنیت برای دنیا مکشوف شده است و آرام آرام صحنه‌ سیاست بین‌الملل به سمت تاثیر کشورهای جنوب بر روند مسائل بین‌المللی در حال ظهور است.

معاون رئیس‌جمهور درخصوص واکنش ایران به قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران نیز ‌گفت: واکنش ما قطعا هوشمندانه و داهیانه خواهد بود، همان‌گونه که تاکنون بوده است. ما دچار آشفتگی نمی‌شویم و صبوریم و پس از بازگشت رئیس‌جمهور به کشور، با تامل به ارزیابی دقیق شرایط و بررسی مسائل می‌پردازیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی و محاصره غزه تصریح کرد: دیدید که در این مسئله علاوه بر مردم مسلمان، مردم غرب نیز علیه اسرائیل تظاهرات کردند و این نشان دهنده وجدان و ضمیرعمومی بیدار در دنیاست که به رغم تمام فعالیت‌های رسانه‌ای غرب، نتوانستند در این خصوص موفقیتی به دست آورند و یا حداقل در بحث ایران، مردم دنیا را تحت تاثیر قرار دهند.

وی با بیان اینکه روز به روز اذهان عمومی نسبت به رفتار آمریکا و غرب و سیاست‌های دوگانه آن‌ها آشنا‌تر می‌شوند، اظهار کرد:« می‌بینید که درباره حملات اسرائیل به مردم غزه و فلسطین هیچ اقدامی صورت نمی‌دهند؛ اما درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران این‌گونه جار و جنجال می‌کنند؟

کد خبر 109389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز