طبق بررسی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مطالعه نقش چشمگیر تونل توحید در کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت، تونل موردنظر در یک ساعت اوج، 338 کیلوگرم انواع آلایندههای هوا و 859 لیتر میزان مصرف سوخت را کاهش داده و به دلیل افزایش سرعت خودروها، کاهش حجم ترافیک و کاهش مصرف سوخت، میزان آلودگی هوا در هر واحد مسافت به 74 درصد قبل از افتتاح تونل توحید کاهش پیدا کرده است.
در گزارش مربوط به این بررسی ، همچنین آمده است زیرگذر توحید که ارتباط ترافیکی دو محور شمالی – جنوبی بزرگراه شهید چمران با بزرگراه شهید نواب صفوی را برقرار کرده، علاوه بر تأثیر در افزایش سرعت خودروها سبب شده در محورهای موازی هم از حجم ترافیک به میزان قابل ملاحظه ای کاسته شود.
ازسوی دیگر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با استناد به مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، احداث سه خط BRT در تهران را موجب کاهش تردد وسایل نقلیه شخصی، بهبود ناوگان اتوبوسرانی، افزایش تردد مسافران و کاهش ترافیک در این مسیرها اعلام کرده است.بدین ترتیب هر یک از این عوامل به سهم خود تأثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوای تهران ایفاء کردهاند و میشود گفت با راه اندازی مسیرهای تندروی اتوبوسرانی، میزان آلودگی هوا در هر یک از خطوط سه گانه BRT حدود 60 درصد کاهش پیدا کرده است.
بر اساس این گزارش آلودگی هوای تهران در هر یک از سه خط BRT با استفاده از اتوبوسهای جدید تندرو از حدود 10 کیلوگرم در هر کیلومتر به حدود 4 کیلوگرم در هر کیلومتر کاهش پیدا کرده، ضمن این که بخش وسیعی از جا به جایی در این مسیرها که پیش از این از طریق وسایل نقلیه شخصی صورت میگرفت، توسط ناوگان اتوبوسرانی انجام میشود و در نتیجه کاهش تردد خودروهای شخصی در خطوط BRT بر کاهش آلودگی هوا تأثیر قابل توجهی بر جای گذاشته است.