گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی با رد تورم‌زا بودن انتشار اسکناس درشت اعلام کرد:

دست‌کم 150 میلیون قطعه اسکناس 10 هزار تومانی در فصل تابستان انتشار می‌یابد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش مهر،  محمود بهمنی تصریح کرد: این اسکناس‌ها جایگزین چک‌پول‌ها خواهند شد اما به‌دلیل بالا بودن ارقام چک پول‌ها نمی‌توانیم یکباره آنها را جمع‌آوری کنیم.

او در پاسخ به این مطلب که آیا اسکناس درشت، تورم ایجاد می‌کند یا خیر؟ پاسخ داد: چنین چیزی به‌هیچ‌وجه صحت ندارد زیرا معادل اسکناس‌های درشت، پول از جامعه خارج می‌شود؛ این در حالی است که اسکناس درشت مبادلات را تسهیل می‌کند.

خبر دیگر اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت اولتیماتوم این بانک به 5 مؤسسه تعاونی اعتبار گفت: این 5 مؤسسه به بانک مرکزی فراخوانده شدند.‏ البته تعداد این تعاونی‌ها و مؤسسات بیش از اینهاست اما بانک مرکزی نسبت به برخورد قطعی با این 5 مؤسسه وارد عمل شده است؛ به‌نحوی که از آنها تعهدات محکم و امضا اخذ شده است.

به گفته بهمنی، مؤسسات یادشده از روز دوشنبه هفته جاری به تمام واحدهای خود اعلام کرده‌اند که تمام عملکردهای آنها براساس نرخ‌ها و ضوابط بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی خواهد بود؛ به علاوه رونوشت این اعلامیه را به بانک مرکزی برای اطمینان خاطر ارائه کرده‌اند. البته او این را هم گفته است که اگر موارد استثنایی مبنی بر عمل نکردن آنها نسبت به ضوابط بانک مرکزی وجود داشته باشد، دلیل بر عدم‌موفقیت در این زمینه محسوب نمی‌شود زیرا بانک مرکزی به اهداف کلی خود در این زمینه رسیده است.

لغو ضمانت‌ خانوادگی توسط بانک‌ها

شورای پول و اعتبار در تازه‌ترین نشست خود با لغو بخشنامه قبلی خود،  اخذ ضمانت خانوادگی توسط بانک‌ها را لغو کرد.به گزارش همشهری، این تصمیم در نشست سه‌شنبه شب این شورا گرفته شد. بهمن ماه سال گذشته بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرد: تولیدکنندگان برای اخذ وام باید اعضای خانواده خود را به بانک ببرند تا آنها ضمانت دهند که مطالبات معوق بانکی نداشته باشند.

این بخشنامه با اعتراض شدید فعالان اقتصاد مواجه شد تا آنجا که رؤسای اتاق بازرگانی ایران و تهران رایزنی‌های فشرده‌ای را برای لغو این بخشنامه شروع کردند اما محمود بهمنی در برابر انتقادها تنها به این پاسخ اکتفا کرد که به‌دلیل رشد مطالبات معوق بانک‌ها چاره‌ای نداریم جز اینکه برای اعطای تسهیلات سختگیری بیشتری داشته باشیم.

این گزارش می‌افزاید: با تداوم فشارها و انتقادهای فعالان اقتصادی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد برای لغو این بخشنامه نیاز به مصوبه هیات وزیران است. سرانجام پس از گذشت نزدیک به 6 ماه چالش و اختلاف نظر سه‌شنبه شب اعضای شورای پول و اعتبار بخشنامه موسوم به اخذ ضمانت نامه خانوادگی از بانک‌ها را لغو کردند.

سیاست‌های تغییر سبد ارزی را اعلام نمی‌کنیم

رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد تغییر ترکیب سبد ارزی کشور گفت: بانک مرکزی سیاست‌هایی را که هم‌اکنون در دست اجرا دارد، اعلام نمی‌کند. وی افزود: نتایج اجرای سیاست‌های فعلی چند ماه بعد اعلام خواهد شد اما اطمینان می‌دهم که بانک مرکزی به قدری هوشیار است که بتواند سبد ارزی خود را تنظیم کند و هیچ ضرری متوجه آن نشود.

کد خبر 109865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز