گروه بورس: در حالی‌که مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران از مشارکت 3 ‌رصدی این شرکت با خریدار بلوک 18‌درصدی ایران خودرو خبر می‌دهد

مالک جدید این بلوک سهام تاکید می‌کند فعلاً بحث حضور سرمایه‌گذاری ملی ایران در کنسرسیوم خریدار مطرح نشده است. از سوی دیگر درحالی‌که قطعه‌سازان مدعی مالکیت یک سوم از بلوک یاد شده هستند، مدیران کنسرسیوم خریدار تاکید دارند: فعلا فقط مذاکراتی در این باره انجام شده است. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد ماجرا‌های ایران‌خودرو تازه آغاز شده است.

بلوک 18 درصدی ایران خودرو روز دوشنبه به ارزش 418 میلیارد تومان فروش رفت. خریدار اصلی این بلوک سهام کنسرسیومی به راهبری تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو بود. بلافاصله پس از مشخص شدن مالک جدید، رایزنی‌ها برای جلب مشارکت دیگر گروه‌ها به این کنسرسیوم آغاز شد.

در این میان علیرضا عسگری مارانی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: اعضای کنسرسیومی که از طریق کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران وارد رقابت خرید این بلوک شده بودند، قیمت بلوک ایران خودرو را مناسب ندانستند و حاضر به ادامه رقابت نشدند. بنابراین سرمایه‌گذاری ملی راسا با خریدار این بلوک واردمشارکت شد.

او در پاسخ به این سؤال که سهم سرمایه‌گذاری ملی ایران از این بلوک 18 درصدی ایران خودرو چه میزان است، اعلام کرد: در رایزنی‌هایی که انجام شد ابتدا خرید 5 درصد از این بلوک به این مجموعه پیشنهاد شد. سپس اعلام شد این سهم به 3درصد می‌رسد که با آن موافقت کردیم. بنابراین سهم سرمایه‌گذاری ملی ایران از این بلوک 3 درصد خواهد بود.

نخستین اعلام نظر

مدیرعامل تعاونی خاص کارکنان ایران‌‌خودرو، خریدار بلوک 18درصدی ایران‌خودرو در نخستین اعلام نظر خود به‌صورت تلویحی اظهارات علیرضا عسگری مارانی و مدیران سرمایه‌گذاری ملی را رد و تاکید کرد: درصورت مشارکت نکردن قطعه‌سازها،

با دیگر متقاضیان مشارکت مذاکراتی به عمل خواهد آمد اما فعلاً بحث حضور سرمایه‌گذاری ملی ایران در کنسرسیوم خریدار مطرح نشده است. اصغر دانشیان در گفت‌وگو با فارس، درعین حال گفت: مذاکراتی با برخی از شرکت‌های قطعه‌ساز داشتیم که در کنسرسیوم خریدار بلوک سهام ایران خودرو مشارکت کنند.

او در پاسخ به این پرسش که چند درصد از بلوک 18 درصدی ایران خودرو به قطعه‌سازها داده خواهد شد، توضیح داد: هنوز درصد سهام قابل واگذاری مشخص نشده اما با مسئولان انجمن قطعه‌سازان با 80 هزار عضو و چند شرکت بزرگ قطعه‌‌ساز مذاکراتی شده و این گروه‌ها می‌توانند در بلوک 18 درصدی ایران خودرو مشارکت کنند. نام و درصد مشارکت قطعه‌سازها ظرف چند روز آینده مشخص خواهد شد. 

قطعه‌سازان هم هستند

از طرف دیگر خبرگزاری موج در گزارشی متفاوت خبر داد: انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، یک سوم بلوک 18درصدی سهام ایران خودرو را تصاحب کرده است.

کنسرسیوم سرمایه‌گذاری ملی که متشکل از گروه بهمن و تامین اجتماعی بود نیز حدود یک سوم از این بلوک را تصرف کرده‌است اما یک سوم باقیمانده دیگر از این بلوک، در اختیار شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران‌ خودرو قرار گرفته است.

شورای رقابت بررسی می‌کند

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار هم در باره شکل فروش سهام ایران خودرو گفت: مسئول بررسی واگذاری سهام ایران خودرو به تعاونی کارکنان آن، شورای رقابت است.

حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سؤال که آیا واگذاری ایران خودرو به تعاونی کارکنان ایران خودرو، قانونی است یا خیر؟ گفت: سهام ایران خودرو طی یک رقابت به فروش رفته و کارگزار خریدار نیز برنده معامله مذکور بوده است. او تصریح کرد: از نظر شرکت بورس شرایط معامله مهم است که این شرایط نیز صحیح است.

کد خبر 110631

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز