چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

محمود مولایی: به فاصله یک روز بعد از انتشار تقویم فصل آینده فوتبال، هنگامی که رئیس سازمان لیگ از رضایت باشگاه‌ها از این تقویم صحبت می‌کرد، صدای اعتراض برخی از مربیان لیگ بلند شد.

رسول کربکندی، سرمربی راه‌آهن نخستین نفری بود که به برنامه‌ریزی فدراسیون ایراد گرفت. او معتقد است که وقفه‌های طولانی مدت یک‌ماهه و حتی 15 روزه در لیگ دهم به تیم‌ها ضربه می‌زند و اینکه در 30 روز یک تیم باید یک‌مسابقه برگزار کند  و در یک ماه 6مسابقه. در عین حال، او بر این باور است که امسال مسابقه‌های جام ملت‌های آسیا، بازی‌های آسیایی و باشگاه‌های آسیا پیش رو است ولی  باز هم ممکن است این برنامه را کمی تغییر داد.  البته تنها سرمربی راه‌آهن نبود که به این موضوع اعتراض داشت و مربیان دیگری هم  بودند که به تقویم لیگ ایراد بگیرند.

از جمله آنها می‌توان به احمدزاده، سرمربی پیکان اشاره کرد که معتقد است: «اگر بزرگ‌ترین مربیان دنیا را هم به ایران بیاورند آنها نمی‌توانند درطول فصل با 6-5 بار بدنسازی تیمشان را آماده حضور در مسابقات کنند. در این برنامه نه یک بار بلکه چندین بار تعطیلات 20 روزه تا یک ماهه در نظر گرفته شده است که این مسئله مربیان را مجبور می‌کند در طول فصل 6-5 بار بدنسازی کنند. این به هیچ وجه اصولی نیست و در هیچ قاعده‌ای نمی‌گنجد.» همچنین سرمربی ملوان نیز ایرادهایی به این تقویم وارد می‌کند و البته باشگاه‌های دیگری هستند که به فشردگی بازی‌ها، وقفه‌های طولانی و... معترض هستند.

اعتراض تیم‌ها به اردوی اتریش

اولین برنامه فصل 90-89 فوتبال ایران از 21تیرماه شروع می‌شود که تیم ملی تا 31 تیر در اردوی اتریش حضور خواهد داشت؛ موضوعی که پیش از انتشار برنامه کامل فصل آینده فوتبال مورد انتقاد تیم‌ها قرار گرفته بود. اغلب باشگاه‌ها اردوی اتریش را بی‌موقع دانسته و خواستار لغو این اردو شدند اما رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌های خود اعلام کرد که لغو اردوی  اتریش امکان‌پذیر نیست و باشگاه‌ها باید بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی بگذارند. در عین حال، با افزایش فشار تیم‌ها قرار شد بعد از بازگشت قطبی از آفریقای جنوبی در جلسه کمیته فنی فدراسیون تصمیم نهایی گرفته شود. سرمربی تیم ملی هنوز به تهران بازنگشته و این موضوع هم فعلا مسکوت مانده است.

اما لیگ دهم از روزهای 4و 5 مرداد شروع می‌شود و تیم‌ها هر 4 یا 5 روز یک مسابقه برگزار می‌کنند. این روند 3هفته ادامه دارد  ولی ناگهان از 16 مرداد اردوی تیم ملی شروع می‌شود  که تا 20 مرداد ادامه خواهد داشت. پس از آن دوباره تیم‌ها در مدت زمان کوتاهی باید 4 مسابقه انجام دهند. به غیراز فشردگی لیگ، وقفه‌های طولانی مدت که  گاهی در میانه آن یک هفته از لیگ برگزار می‌شود، برای مربیان عذاب آور است؛  مثل برگزاری هفته پانزدهم در 18 آبان و هفته شانزدهم در 7 آذرماه و همچنین برگزاری هفته بیستم در 3 دی در حالی که هفته بیست و یکم با وقفه‌ای طولانی در 11 بهمن برگزار می‌شود. عزیز محمدی در این باره توضیح می‌دهد: «چاره‌ای نداشتیم و از هر  فرصتی استفاده کردیم تا بازی‌های لیگ انجام شود.»

نامشخص‌بودن برنامه‌های تیم ملی

البته فدراسیون فوتبال برای روزهایی چون 17 و 21  مهر که فیفا دی است و تیم‌های ملی در این روز مسابقه می‌دهند، لیگ را تعطیل کرده است  در حالی که برنامه تیم ملی برای این روزها مشخص نیست و فدراسیون در سال‌های اخیر نشان داده که نمی‌تواند در چنین روزهایی برای تیم ملی مسابقه دوستانه تدارک دهد. اگر این روزها به  تقویم لیگ اضافه  شود، باشگاه‌ها هم فرصت بیشتری برای رقابت‌های لیگ برتر دارند.

رئیس سازمان لیگ در این باره توضیح می‌دهد: «فدراسیون در تلاش است که در روزهای فیفا برای تیم ملی بازی دوستانه بگذارد. یعنی برنامه‌ریزی برای این روزها شده و فدراسیون رایزنی‌های لازم را انجام داده است. به همین دلیل، ما روزهای فیفا را در اختیار تیم ملی گذاشته‌ایم.» با این حال، سابقه نشان داده که رایزنی‌ها و وعده‌های فدراسیون در مورد مشخص شدن حریف تدارکاتی نتیجه خوبی دربرنداشته اگر چه  محمدی در این باره می‌گوید: «مطمئن باشید که ما بیکار نخواهیم نشست و اگر تیم ملی در این روزها برنامه‌ای نداشته باشد، به سرعت برنامه بازی‌های لیگ را اجرا می‌کنیم.»

او معتقد است که 34 هفته‌ای بودن لیگ به اضافه حداقل 7 هفته جام حذفی و حضور 4نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا کار را برای فدراسیون دشوار کرده است؛ به‌خصوص اینکه در فصل جدید تیم ملی باید در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا کند.  این تیم البته بازی‌های غرب آسیا را هم پیش رو دارد و به اینها برنامه‌های تیم ملی امید هم اضافه می‌شود. رئیس سازمان لیگ معتقد است که تا حالا هیچ باشگاهی به‌طور کتبی از تقویم این فصل فوتبال ایراد نگرفته است.

در همین حال  رئیس سازمان لیگ خبر می‌دهد که هر باشگاهی پیشنهادی برای تغییر برنامه‌های فصل  آینده فوتبال دارد، می‌تواند ارائه دهد. عزیز محمدی می‌گوید: «ما بهمن ماه گذشته برنامه خام یک فصل فوتبالی را به باشگاه‌ها ارسال کردیم و از باشگاه‌ها خواستیم که نظر خودشان را در این باره بدهند. در واقع از آنها خواسته شد  که اگر اعتراضی به این برنامه و پیشنهادی دارند در اختیار فدراسیون قرار دهند. ولی از سوی باشگاه‌ها مطلبی به ما ارائه نشد. بنابراین ما هم با بررسی‌های لازم تقویم لیگ را منتشر کردیم.» با این وجود، باشگاه‌ها فرصت دارند تا پیشنهاد و نظرات خود را برای تغییر برنامه لیگ تا امروز کتبا به فدراسیون ارسال کنند.

پیشنهاد مربیان لیگ

رسول کربکندی که به‌شدت از تقویم لیگ ایراد می‌گیرد، در عین حال، احتمال می‌دهد که فدراسیون راه دیگری نداشته و در زمانی محدود باید برنامه‌های یک فصل فوتبال را ارائه می‌داده است. او می‌گوید: «واقعیت این است که من از زاویه یک مربی نگاه می‌کنم و مطمئنا کسانی که در فدراسیون هستند هم  مشکلات زیادی دارند. آنها هم محدودیت‌هایی دارند و نمی‌توان گفت که حق با آنها نیست.»

کربکندی در ادامه یادآور می‌شود که نمی‌شود تغییری در برگزاری مسابقه‌های بین‌المللی داد. برای همین بهترین راهکار برای برون رفت تیم‌ها از این بحران را اینگونه بیان می‌کند: «به‌نظر من مدت اردو‌های تیم‌های ملی را می‌توانیم کم کنیم. فکر نمی‌کنم مشکل چندانی هم به‌وجود بیاید چون بازیکنان در باشگاه‌های خودشان بازی می‌کنند و آمادگی لازم را برای بازی‌های ملی خواهند داشت.»

محمد احمدزاده نیز درباره برنامه فوتبال در این فصل معتقد است:  « پیشنهادم به سازمان لیگ این است که تاریخ شروع لیگ را تغییر دهد تا تیم‌ها بتوانند زمان بیشتری را برای آماده شدن  صرف کنند. سال گذشته لیگ از 15مرداد آغاز شد و امسال می‌بینیم بازی‌ها 11 روز زودتر آغاز می‌شود. این در شرایطی است که آغاز بازی‌ها از اواسط تابستان و در گرم‌ترین روزها خواهد بود.»

این در حالی است که محمدی تأکید می‌کند پیشنهاد باشگاه‌ها باید عملی باشد و می‌گوید: «مثلا اگر باشگاهی اعتراض می‌کند و می‌گوید که بازی‌های فلان هفته باید به تاریخ دیگری موکول شود، باید تاریخ جدید آن هفته را هم بدهد. ما در این شرایط می‌توانیم برای اصلاح تقویم فوتبال اقدام کنیم، در غیراین‌صورت چاره‌ای نداریم و بازی‌های لیگ در زمان‌های اعلام شده باید برگزار شود. ما هم مشکلاتی داریم. مثلا کنفدراسیون فوتبال آسیا به ما اعلام کرده که از 2  هفته قبل از شروع جام ملت‌ها بازیکنان باید استراحت کنند و فدراسیون نمی‌تواند غیراز این عمل کند. شما دیدید که قبل از جام جهانی بازیکنانی مثل بالاک مصدوم شدند و جام جهانی را از دست دادند؛  به همین دلیل ‌AFC هم برای ما محدودیت‌هایی گذاشته و نمی‌توانیم از آن سرپیچی کنیم.»

تقویم کامل فوتبال ایران در فصل 90 - 89

اولین اردوی تیم ملی فوتبال ایران از تاریخ 21 تیرماه تا 31تیرماه در اتریش برگزار خواهد شد، تاریخ قرعه‌کشی لیگ برتر روز 16 تیرماه است و روز 28 تیر فصل نقل و انتقالات به پایان می‌رسد و هفته اول لیگ برتر در روزهای 4 و 5 مرداد آغاز خواهد شد. روز 10 مرداد هفته دوم و روز 15 مرداد هفته سوم مسابقات لیگ برتر برگزار می‌شود. از روز 16 مرداد اردوی دوم تیم ملی فوتبال آغاز می‌شود و تا روز 20 مرداد که روز فیفا است این اردو ادامه خواهد داشت. دیگر برنامه‌های مهم تقویم فوتبال در فصل 90-89 فهرست‌وار به شرح زیر است:

*22 مرداد تا  5 شهریور  هفته چهارم
 لیگ برتر تا هفته هفتم
*8 شهریور آغاز اردوی تیم ملی
* 12 شهریور دیدار دوستانه تیم‌‌های ملی ایران و چین
*16 شهریور دیدار دوستانه تیم ملی ایران و کره‌جنوبی
* 19 شهریور هفته هشتم لیگ برتر
*24 شهریور مرحله یک چهارم نهایی  لیگ قهرمانان آسیا
*26 شهریور هفته نهم لیگ برتر
* 29 شهریور اردوی تیم ملی فوتبال
*13 و 14 مهر لیگ قهرمانان آسیا
نیمه نهایی
*16 مهر مرحله اول جام حذفی
*17 مهر روز فیفا
*21 مهر روز فیفا
*23 مهر هفته دهم لیگ برتر
* 28 مهر لیگ قهرمانان آسیا مرحله نیمه نهایی
* 30 مهر تا 18 آبان هفته یازدهم
لیگ برتر تا هفته پانزدهم
*21 آبان دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا و آغاز المپیک آسیایی گوانجو و دیدارهای تیم زیر 23 سال
* 22 آبان اردوی تیم ملی
*26 آبان فیفا دی
* 28 آبان مرحله دوم جام حذفی
* 7 آذر هفته شانزدهم لیگ برتر
*12 آذر هفته هفدهم لیگ برتر
*16 آذر مرحله سوم جام حذفی
*21 آذر هفته هجدهم لیگ برتر
*28 آذر هفته نوزدهم لیگ برتر
*3 دی هفته بیستم
* 4 تا 16 دی اردوی تیم ملی
* 7 دی جام حذفی مرحله چهارم
*21 دی  تا  29 دی  دیدارهای تیم ملی با عراق، کره شمالی و امارات در بازی‌های دور مقدماتی جام ملت‌های آسیا
* 2بهمن تا 9 بهمن دیدارهای مرحله
یک چهارم نهایی نیمه‌نهایی، رده‌بندی و نهایی جام ملت‌های آسیا
* 11 بهمن هفته بیست و یکم لیگ برتر
*17 بهمن هفته بیست و دوم لیگ برتر
*20 بهمن روز فیفا
*23 بهمن مرحله اول پلی آف
* 26 بهمن هفته بیست و سوم
* 30 بهمن مرحله دوم پلی آف
*1 اسفند هفته بیست و چهارم لیگ برتر
* 4 اسفند مقدماتی المپیک
* 6 اسفند هفته بیست و پنجم لیگ برتر
*10 و 11 اسفند لیگ قهرمانان آسیا
* 13 اسفند هفته بیست و ششم
لیگ برتر
* 18 اسفند مقدماتی المپیک
*20 اسفند هفته بیست و هفتم لیگ برتر
* 24 و 25 اسفند لیگ قهرمانان آسیا
* 27 اسفند هفته بیست و هشتم لیگ برتر
*6 فروردین 1390 مقدماتی جام جهانی
*10 فروردین مقدماتی جام جهانی
* 12 فروردین مرحله پنجم جام حذفی
* 16 و 17 فروردین لیگ قهرمانان آسیا
* 19 فروردین هفته بیست و نهم لیگ برتر
* 26 فروردین هفته سی‌ام لیگ برتر
* 30 و 31 فروردین لیگ قهرمانان آسیا
*یک اردیبهشت هفته 31 لیگ برتر
* 9 اردیبهشت هفته 32 لیگ برتر
*13 و 14 اردیبهشت لیگ قهرمانان آسیا
*20 و 21 اردیبهشت لیگ قهرمانان آسیا
* 23 تا 30 اردیبهشت هفته 33 و 34  لیگ برتر
* 6 خرداد مرحله رفت نهایی جام حذفی 
* 11 خرداد مرحله برگشت دیدار نهایی جام حذفی
*14 خرداد روز فیفا
* 18 خرداد مقدماتی جام جهانی 2014
کد خبر 110671

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز