گروه بورس: مدیرعامل شرکت مخابرات ایران موضوع تبدیل ودیعه‌های مشترکان مخابرات را به سهام، تکذیب کرد.

به گزارش همشهری، در شرایطی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از امکان تبدیل ودیعه‌های مشترکان تلفن‌های همراه و ثابت به سهام یا پرداخت آن به‌صورت نقدی خبر داده بود، روز گذشته مدیرعامل شرکت مخابرات این موضوع را تکذیب کرد.

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات پنجشنبه شب در حاشیه نشست هیات دولت درباره ودیعه‌های مشترکان تلفن‌ همراه و ثابت مخابرات و امکان تبدیل آن به‌صورت سهام یا پول نقد، اظهار کرد: این مسئله جزء تعهدات شرکت مخابرات است و افراد می‌توانند آن را تبدیل کنند.

به فاصله یک روز پس از سخنان وزیر ارتباطات، این موضوع را هم  وزارت ارتباطات و هم مدیرعامل شرکت مخابرات تکذیب کردند. بسیاری از کارشناسان حقوقی و اقتصادی متفق‌القولند که در این زمینه حقوق مردم تضییع شده و  ودیعه‌های مشترکان مخابرات باید به مردم پرداخت شود؛

چراکه در ادبیات حقوقی،  ودیعه به معنای امانت است و درصورتی‌که شخصی ودیعه‌ای نزد دیگران می‌سپارد به این معنی است که امانتی را به او سپرده و امانت‌گیرنده موظف است تا زمانی که امانت‌دهنده بخواهد بی‌کم و کاست امانت را باز پس دهد.

در حال حاضر رقم ودیعه مشترکان مخابرات معادل 5400 میلیارد تومان برآورد می‌شود که تقریبا برابر با 70درصد از ارزش کلی سهام مخابرات است و شرکت مخابرات سالانه سود سرشاری از محل ذخیره‌سازی‌ دارایی مردم به حساب دولت واریز می‌کند.

به اعتقاد صاحب‌نظران، شبکه مخابراتی کشور از محل ودیعه‌های مشترکان بنا شده و سالانه میلیاردها تومان درآمد نصیب شرکت مخابرات می‌کند. این در حالی است در زمانی که هزینه سرمایه‌گذاری یک خط موبایل 200 دلار بود، از هر مشترک بالای 400‌دلار پول به‌عنوان ودیعه اخذ شده است.

در همین رابطه صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به این پرسش که آیا ودیعه‌های مشترکان مخابرات تبدیل به سهام می‌شود؟ به همشهری گفت: این موضوع صحت ندارد و ودیعه‌های مشترکان مخابرات قرار نیست به هیچ صورتی به مشترکان پرداخت شود.وی همنین از رقم دقیق ودیعه‌های مشترکان مخابرات ابراز بی‌اطلاعی کرد.

ودیعه‌های مشترکان تلفن همراه و ثابت نزد مخابرات باقی می‌ماند

روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اعلام کرد: ودیعه‌های مشترکان تلفن همراه و ثابت همچنان نزد شرکت مخابرات باقی می‌ماند.  براساس این گزارش، مشترکانی که ودیعه‌های آنان نزد شرکت مخابرات باقی بماند می‌توانند از مزایای ودیعه‌های خود استفاده کنند.

مزایای ودیعه‌های تلفن همراه دائمی و تلفن ثابت شامل استفاده از تعرفه پایین‌تر مکالمات تا سقف 20 درصد، اعتبار مکالمه تا سقف ودیعه و استفاده از رومینگ بین‌الملل بدون سپردن ودیعه جدید است. بنابراین مشترکانی که ودیعه آنان نزد شرکت مخابرات باقی بماند درصورت داشتن بدهی تا سقف ودیعه، تلفن آنان قطع نخواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: چنانچه مشترکان به هر دلیلی نتوانند یا نخواهند از تلفن ثابت یا همراه خود استفاده کنند، می‌توانند با مراجعه به امور مشترکین شرکت مخابرات با تحویل سیم کارت یا خط تلفن ثابت خود،  ودیعه در اختیار مخابرات را دریافت کنند.

گفتنی است این ودیعه‌ها پس از کسر مالیات و هزینه نصب و سهم دولت به مشترکین پرداخت خواهد شد. به‌عنوان مثال، افرادی که تلفن همراه خود را با قیمت 440‌هزار تومان خریداری کرده‌اند 288‌هزار تومان ودیعه نزد مخابرات دارند و این مبلغ را دریافت خواهند کرد.

کد خبر 110768

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز