شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی عملکرد صدا و سیما را قابل‌قبول ارزیابی نمی‌کنند

در این میان اعضای کمیسیون فرهنگی در تلاشند تا نسبت به تغییر عملکرد این سازمان اقدام کنند. یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این‌باره گفت: کمیسیون فرهنگی درخصوص عملکرد سازمان صدا و سیما تصمیماتی را اتخاذ کرده و به‌اجرا خواهد گذاشت.سید جلال یحیی‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین قانون جامع صدا و سیما و نظارت از طریق قانون اساسی درباره این سازمان اجرایی خواهد شد، چراکه پیش از این، نظارت در قالب طرح یا پیشنهاد در مجلس نهادینه نشده بود و هم‌اکنون قصد داریم ابعاد و ویژگی‌ها و شیوه‌های این نظارت را تعیین و تدوین کنیم.

او با اشاره به این قوانین توضیح داد: از مجلس هفتم تا امسال که سال سوم مجلس هشتم است، پیشنهادهایی در این خصوص ارائه شده اما به‌دلیل نقص در پیشنهادها  بدون نتیجه به حاشیه رفته است. اما با اتفاقات اخیر نمایندگان مجلس و به‌خصوص کمیسیون فرهنگی باید تصمیمی جدی در این باره بگیرند.

به گفته یحیی‌زاده، رسانه ملی کشورمان، به هیچ‌وجه در زمینه فرهنگ‌سازی اقدام مطلوبی نداشته و در مورد قوانین مجلس، آیین‌نامه‌های دولتی و حقوق شهری و شهروندی قدمی بر نداشته است. این نماینده مجلس اظهار داشت: حقوق شهروندی در این روزها یکی از مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های مردم است که صدا و سیما وظیفه دارد به این موضوع بپردازد.

به اعتقاد این نماینده مجلس در اخبار هم چیز زیادی درباره مسائل مربوط به پایتخت دیده و شنیده نمی‌شود. این اقدام، عملکرد سازمان صدا و سیما را با سؤال مواجه می‌کند، چراکه در بعضی امور غافل می‌ماند، گاهی اوقات برخلاف اصول و مبانی ارزشی وارد عمل می‌شود و برخی اوقات نیز با سکوت و خاموشی از کنار مسائل مهم رد می‌شود که در کل این عملکرد در‌ شأن رسانه ملی نیست.

در همین زمینه بهروز جعفری، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است: همانگونه که امام فرمودند، صدا و سیما یک دانشگاه است و باید در زمینه فرهنگ‌سازی قدم بردارد اما متأسفانه شاهدیم که صدا و سیما تنها در مواقعی که احساس کند شرایط حساس است وارد عمل می‌شود. این درحالی است که موضوع فرهنگ‌سازی در همه احوال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس، افزود: توقع ما بیشتر از ظرفیت کنونی صدا و سیما نیست. این رسانه از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است که باید در راستای فرهنگ‌سازی از آن استفاده کند. این فرهنگ‌سازی درزمینه‌های مختلف از‌جمله حقوق شهروندی و شهرداری، کشاورزی، صنایع، اقتصاد و... باید باشد که هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان‌کرد: بخش‌هایی همچون شهرداری‌ها که ابزاری برای اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم  ندارند، باید از سوی صدا و سیما حمایت شوند اما هم‌اکنون شهرداری‌ها برای معرفی عملکرد و اقدامات خود ناچارند هزینه پرداخت کنند.

این در حالی است که شهرداری‌ها هم جزئی از سیستم اداری کشور هستند و باید مورد حمایت رسانه ملی قرار بگیرند؛ در این صورت مردم هم می‌توانند شناخت بهتری از مدیریت شهری پیدا کنند.

جعفری، همچنین در پایان اظهارداشت: عملکرد صدا و سیما در حال حاضر، نه تنها در برخی موارد مثبت نیست بلکه باعث ایجاد مشکلات فرهنگی در کشور می‌شود. نمونه آن موضوع حجاب و عفاف است که با وجود اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع، صدا و سیما الگوهای غربی را به‌نمایش گذاشته و باعث ایجاد مشکلات زیادی در این زمینه می‌شود.

احمدرضا دستغیب، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی معتقد است که برنامه‌های صدا و سیما نگاهی سراسر منفی به جامعه دارد و باعث می‌شود خشونت در جامعه افزایش پیدا کند.
این عضو کمیسیون فرهنگی گفت: برخی از سریال‌هایی که اخیراً از سیما پخش می‌شود رفتارها و ناهنجار‌ی‌های اجتماعی را به مردم جامعه تلقین می‌کند. من این سریال‌ها را دنبال کرده‌ام و معتقدم این ترویج خشونت و رفتارهای منفی باعث افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

دستغیب با‌اشاره به اینکه جامعه ما به‌شدتی که در صدا و سیما نشان می‌دهند منفی نیست، افزود: به مسئولان و سازندگان برنامه‌های تلویزیونی توصیه می‌کنم به جنبه‌های مثبت رفتارهای اجتماعی و خانوادگی بپردازند تا افراد جامعه بتوانند الگوبرداری صحیحی از برنامه‌های تلویزیونی داشته باشند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در پایان اظهارداشت: البته نباید فراموش کرد که برنامه‌های صدا و سیما از نظر نشان دادن تجملات نسبت به گذشته به قشر متوسط جامعه هم می‌پردازد

کد خبر 111774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز