یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

سمیه شرافتی: جین گراهام 28ساله از بروکلین، درگیر پاک‌کردن ستاره‌هایی است که در سن نوزده‌سالگی اطراف مچ پایش خالکوبی کرده است.

او می‌گوید: «من بلافاصله پشیمان نشدم اما ظرف مدت یک سال به‌شدت احساس پشیمانی می‌کردم و مدت‌ها درباره برداشتن آنها فکر می‌کردم و الان هم به لحاظ زیبایی‌شناسی، معتقدم تاتو، کار مزخرفی است.»از نظر تاریخی خالکوبی  کردن یک کار مردانه بوده است اما در دنیایی که ستاره‌های سینمای آن نیز  آخرین طرح‌های خالکوبی  را به نمایش می‌گذارند، خالکوبی کردن بین زنان هم شایع می‌شود.

البته این اتفاق فقط در بین ستاره‌های سینما نمی‌افتد چون حتما تا همین چند روز پیش انواع و اقسام خالکوبی را روی بدن ستاره‌های فوتبال در جام جهانی می‌دیدید.حالا قبل از اینکه به سراغ خالکوبی  برای خودتان بروید، بهتر است چیزهایی را درباره آن بدانید؛ مثلاً علت گرایش مردم به آن، عوارض و خطرات احتمالی آن برای سلامتی و امکان پاک کردن آن درصورتی‌که نظرتان تغییر کند. دکتر سید مسعود داوودی، متخصص بیماری‌های پوست، مو و زیبایی و لیزر درباره انواع خالکوبی  و خطرات ناشی از آن بیشتر توضیح می‌دهد:

  • آقای دکتر، در هر حالتی خالکوبی  یک کار غیرضروری است؟

نه، ببینید، خالکوبی  اصولا به شرایطی گفته می‌شود که جسمی خارجی زیر پوست کاشته شود. گاهی اوقات خالکوبی  یا تاتو به‌طور اتفاقی و یا تصادفی است و گاهی هم از روی عمد و هدفمند. در موارد اتفاقی، مثلا کسی زمین می‌خورد و یا در تصادف روی آسفالت کشیده شده و شن‌ریزه و سنگ، زیر پوست فرد می‌رود. این اتفاق باعث لکه‌های رنگی روی پوست می‌شود. اما در مواردی با نیت و هدف کاشتن مواد رنگی زیر پوست انجام می‌شود که به آن خالکوبی معمولی و یا دکوراتیو می‌گویند.

  • کاشت مواد رنگی با هدف زیبایی؟

نه در اینجا باز هم این خالکوبی 2هدف می‌تواند داشته باشد؛ یکی اینکه مثلا فردی در تصادف یا حادثه تکه‌ای از ابرویش را از دست داده و یا لبش دچار نقص ظاهری شده است. آن تکه‌ای که از بین رفته را با خالکوبی  می‌توان اصلاح کرد. این خالکوبی طبق توصیه پزشک است که از نظر ظاهری در روحیه بیمار تأثیر مثبت می‌گذارد. اما خالکوبی  جدید که الان هم خیلی مد شده به‌خصوص در بازی‌های جام جهانی هم به وفور در میان بازیکنان و تماشاگران به چشم می‌خورد، خالکوبی  موقت و گذراست که به آن خالکوبی  با حنا می‌گویند.

  • یک عده هم هستند که در این میان اقدام به خالکوبی  در ناحیه لب، چشم و ابرو می‌کنند. به‌نظر می‌رسد این نوع خالکوبی  هم خیلی عمومی شده؛ اینطور نیست؟

بله، دقیقا آن چیزی که تحت عنوان خالکوبی  با آن مواجه هستیم کسانی هستند که خط ابرو یا خط چشم و خط لب را خالکوبی  می‌کنند. این افراد به‌خصوص از نظر شخصیتی مشکل دارند و خالکوبی  روی بازو و بدن هم انجام می‌دهند.  زمانی ما این خالکوبی  را روی بدن زندانیان و افراد کم سواد می‌دیدیم ولی الان عمومی‌تر شده و در کسانی که اختلال شخصیتی هم ندارند براساس چشم و هم چشمی انجام می‌شود؛ علاوه بر اینکه خالکوبی  به هر حال دردناک و تحمل آن سخت است و وقتی کسی این کار را انجام می‌دهد از نظر شخصیتی باید به او شک کرد.

  • خب این موادی که در خالکوبی  استفاده‌ می‌شوند، شامل چه ترکیباتی هستند؟

در خالکوبی  مواد رنگی را انتخاب کرده و زیر پوست می‌کارند؛ مثلا برای رنگ قرمز، نارنجی و قهوه‌ای ترکیبات آهن و برای سبز و آبی کرومات را می‌کارند. برای آبی و کبود هم ترکیبات کربن می‌کارند و برخی ترکیبات دیگر مثل آلومینیوم که در رنگ زرد به کار می‌روند. میزان ماده به‌کاربرده‌شده و عمقی که این ماده را می‌کارند نیز در کیفیت خالکوبی  تأثیر می‌گذارد.

  • خب این مواد ایجاد عفونت یا بیماری نمی‌کنند؟

چرا، مهم‌ترین مشکلی که ما با قضیه خالکوبی  داریم، یکی قضیه حساسیت و آلرژی به مواد است و چون این ماده را زیر پوست می‌کارند، این آلرژی تا آخر عمر گریبانگیر فرد است. یکی دیگر هم بحث عفونت‌هاست. اگر به هنگام خالکوبی  مسائل بهداشتی رعایت نشود، باعث برخی عفونت‌ها مثل هپاتیت، سل پوستی و عفونت‌های زردزخم می‌شود؛ حتی ایدز هم از طریق سوزن آلوده گزارش شده است.

  • اما با فرض اینکه تمام مسائل بهداشتی هم رعایت شود با این حال یک سری از میکروب‌ها روی پوست حضور دارند که می‌‌توانند باعث عفونت شوند. اینطور نیست؟

بله البته خطر این عفونت‌ها کمتر از خطر عفونت‌های بالاست. مهم‌ترین مشکل بیمار آلرژی است که او را دائما مجبور می‌کند که دارو مصرف کند.

  • غیراز عفونت‌ها و آلرژی چطور؟

قضیه به همین جا ختم نمی‌شود چون برخی بیماری‌ها هم هستند که شروعشان ممکن است خالکوبی  باشد مثل سارکوئیدوزیس، پسوریازیس و خیلی بیماری‌های پوستی دیگر.

  • آقای دکتر کسی که خالکوبی  کرده و هیچ مشکلی هم ندارد، مثلا بعد از مدتی تصمیم می‌گیرد خالکوبی  را پاک کند، آیا راهی برای او هست؟

متأسفانه هیچ راهی برای این کار وجود ندارد و تنها راهی که می‌توان پیش‌بینی کرد لیزر است که آن هم در همه موارد موفقیت‌آمیز نیست. ما ممکن است یک خالکوبی  را بتوانیم با لیزر از بین ببریم، ممکن است فقط بتوانیم کمرنگش کنیم و ممکن هم هست که برخی رنگ‌ها به‌خصوص رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای با لیزر بدتر شوند و اصلا هیچ پزشکی به‌خودش اجازه نمی‌دهد که این رنگ‌ها را با لیزر دست بزند.

  • چرا؟

چون این رنگ‌ها ترکیبات آهن هستند و با لیزر واکنش شیمیایی می‌دهند و تبدیل به
اکسید آهن می‌شوند. این رنگ‌ها با لیزر پررنگ‌تر و بدتر می‌شوند ولی رنگ‌های دیگر را می‌توان با لیزر امتحان کرد.

کد خبر 111817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز