پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

آتوسا رقمی: به نظر تو می‌شود کسی از کنار این ساختمان بگذرد و شکوه، عظمت و زیبایی آن را نبیند؟ ممکن است کسی آن را ببیند و جزئیات شگفت‌انگیزش او را به تحسین وادار نکند؟

آن‌وقت فکرش را بکن کسانی در نزدیکی این ساختمان زندگی کنند، تاریخ و گذشته آن را بدانند و بدانند که برای هنرمندان، معماران، مهندسان و مردم معمولی همه جای دنیا آن‌قدر ارزش دارد که هر سال عده زیادی از آنها را  به شهر بارسلون می‌کشاند و از همه مهم‌تر  مسئول نگهداری آن هم باشند، آن‌وقت چنین تصمیم عجیبی بگیرند!

چند سال پیش دولت اسپانیا تصمیم گرفت با یک خط قطار سریع‌السیر، شهر بارسلون را به مرز فرانسه وصل کند. نقشه این خط آهن طوری کشیده شد که به فاصله کمتر از چهار متر از ساختمان مشهور «ساگرادا فامیلیا» می‌گذشت؛ همین ساختمانی که «گائودی»، معمار مشهور مدرنیست قرن نوزدهم اسپانیا، پیش از این که بتواند آن را کامل کند، از دنیا رفت. حالا اگر این خط ‌آهن کشیده شود، خیلی زود این ساختمان به یک مخروبه تبدیل خواهد شد.

البته چنین اتفاق‌هایی در خیلی از کشورهای دیگر هم می‌افتد؛ چرا راه دور برویم، مگر همین حالا خود ما با بحث ساخت تونل قطار شهری اصفهان روبه‌رو نیستیم؟ قطاری که اگر راه‌بیفتد با لرزشش همه آثار باستانی این شهر، به‌خصوص سی‌وسه‌پل را فرسوده و در نهایت تخریب خواهد کرد. اما شاید واکنش مخالفان چنین طرح‌هایی در شهرها و کشورهای مختلف با هم فرق می‌کند. در اسپانیا، از زمانی که تصمیم ساخت این خط آهن گرفته شده، مخالفان آن به هر شیوه‌ای که ‌توانسته‌اند مخالفتشان را نشان داده‌اند. ساکنان شهر از پنجره‌هایشان پارچه‌هایی آویزان کرده‌اند و روی آنها جمله‌های مخالفت‌آمیزشان را نوشته‌اند. مهندس مسئول کامل کردن «ساگرادا فامیلیا» این طرح را یک حمله فرهنگی توصیف کرده و یک هنرمند فیلم‌ساز فرو ریختن این ساختمان 20 هزار تنی را در یک فیلم بازسازی کرده تا به همه نشان دهد که با ساخت این خط‌آهن عملاً چه بلایی بر سر این ساختمان و مجسمه‌های آن می‌آید و ...

اما بالاخره امسال همه این مخالفت‌ها به نتیجه رسید. اعضای مجلس اسپانیا به‌تازگی رأی داده‌اند که این طرح بی‌درنگ متوقف شود. متخصصان غیر دولتی هم بر اساس بررسی‌هایشان مسیر تازه‌ای را برای این خط‌آهن پیشنهاد کرده‌اند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد همه چیز خوب پیش می‌رود و یکی دیگر از آثار هنری جهانی هم از مرگ حتمی نجات پیدا کرده است.

قرار است سال 2026، این شاهکار گائودی، که ساخت آن سال 1882 میلادی شروع شده، تکمیل شود. البته اواخر تابستان امسال بخشی از فضای داخلی آن برای ورود عموم آماده می‌شود.

شیشه‌های رنگی در قاب شبکه‌ای زیبا، هم نمای ساختمان را زیبا کرده هم نوری رنگارنگ  را وارد ساختمان می‌کند و  فضای داخل آن را زیباتر

گائودی روی طرح هر کدام از بخش‌های داخلی این ساختمان کار کرده و فضاهایی خاص و منحصر به‌فرد به‌وجود آورده است

مجسمه‌هایی که گائودی برای« ساگرادا» ساخته است با مجسمه‌هایی که معمولاً برای تزیین چنین ساختمان‌هایی ساخته می‌شوند خیلی فرق دارند

کد خبر 111910

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز