مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

گروه شهری: مجمع نمایندگان تهران بر لزوم اجرای مصوبه برداشت 2میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به‌منظور کمک به توسعه مترو تاکید دارد

اسدالله بادامچیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره به سما گفت: درصورت عدم‌اجرای این قانون از سوی دولت، موضوع به کمیسیون اصل 90 گزارش می‌شود که در این صورت دولت اگر پاسخ قانع کننده‌ای برای مجلس نداشته باشد، باید به مقام معظم رهبری پاسخگو باشد.

وی که قائم مقامی دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی را نیز بر عهده دارد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیداری که امسال با نمایندگان مجلس داشتند به زیبایی و قاطعیت در مورد عمل به قوانین مصوب مجلس هشدار دادند.به گفته بادامچیان، مجمع نمایندگان تهران طی یکی دو ماه گذشته پیگیری‌های زیادی برای اجرای مصوبه اختصاص منابع به مترو داشته که هم‌اکنون با جدیت بیشتری آن را دنبال خواهد کرد.

دلایل دولت برای پرداخت نکردن تعهدات مترو،  مبهم است

از سوی دیگر، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با مبهم خواندن علت عدم‌پرداخت تعهدات دولت به مترو گفت: دولت بدون اینکه دلیل قانع کننده‌ای برای عدم‌اجرای قانون اختصاص 2 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به متروی کشور عنوان کند بر مواضع خود پافشاری می‌کند.

عنایت‌الله هاشمی خاطرنشان کرد: مجلس سال گذشته برای تصویب قانون اختصاص 2میلیارد دلار به متروی کشور تلاش زیادی کرد اما به‌رغم مکاتبات و جلسات متعددی که میان مجلس و دولت صورت گرفته به‌نظر می‌رسد دولت دغدغه کافی برای توسعه قطار شهری ندارد.  هاشمی تاکید کرد: عدم‌اجرای قوانین مصوب قوه مقننه خطرناک است؛ به‌خصوص وقتی مقام معظم رهبری بر اجرای وظایف هر بخش تاکید فراوان نیز داشته‌اند.

عضو کمیسیون عمران همچنین خاطرنشان کرد: شاید نبود بودجه کافی علت عدم‌اجرای این قانون برشمرده شود اما مجلس نیز براساس منابع موجود، این تعهدات مالی را از دولت خواستار شده است.

خدشه به  اعتبار دولت و مجلس

علاوه براین، حسن غفوری فرد عضو کمیسیون انرژی مجلس، با انتقاد از دولت به خاطر تاخیر در پرداخت اعتبار مترو گفت: تاخیر دولت در پرداخت اعتبار مترو جدای از اینکه برای مترو مشکل ‌ساز می‌شود، باعث لطمه زدن به اعتبار مجلس و دولت نیز خواهد شد.

غفوری فرد از اهمیت احترام به قانون از سوی قوای سه گانه سخن گفت و ادامه داد: ما نمایندگان رسالتی به جز تصویب قانون و نظارت بر آن نداریم و دولت هم وظیفه‌ای جز اجرای قانون ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این مطلب که تاخیر دولت در پرداخت اعتبار مترو ضرر بزرگی به ساختار مترو و مسافران مترو می‌زند، تصریح کرد: به همراه جمعی از نمایندگان ماه گذشته از مترو بازدید داشتیم و شاهد بودیم با تلاشی که شهرداری کرده خط مترویی که از قصر فیروزه به میدان آزادی کشیده شده است آماده بهره‌برداری است.

وی به نقل از مسئولان مترو اظهار داشت: خطوط مترو آماده است فقط باید دولت اعتباری را که به مترو اختصاص دارد پرداخت کند تا مسئولان مترو بتوانند واگن بخرند و از خطوط بهره‌برداری کنند.

وی با اشاره به اینکه مترو برای زندگی مردم تهران جنبه حیاتی دارد و در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نقش اساسی ایفا می‌کند خواستار پرداخت هرچه سریع‌تر اعتبار مترو از سوی دولت شد.

کد خبر 111970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز