گروه سیاسی: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پاسخ نامه گروه وین درباره تبادل سوخت هسته‌ای را تحویل یوکیا آمانو، مدیر آژانس بین الملی انرژی اتمی داد.

soltaneyeh-56-gh

بلافاصله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اظهار داشت: ایران به پرسش‌هایی که گروه وین در مورد توافقنامه‌ تبادل سوخت هسته‌ای ایران، برزیل و ترکیه پرسیده بودند پاسخ داده است. نامه گروه وین و پاسخ ایران به این نامه معطوف به ابهاماتی بود که گروه وین درباره توافقنامه تهران داشتند. همزمان با برگزاری چهاردهمین اجلاس سران گروه 15 در جمهوری اسلامی ایران (27 اردیبهشت) بیانیه‌ای با 10بند بین وزرای خارجه ایران، ترکیه و برزیل به امضا رسید که به بیانیه تهران شهرت یافت. براساس این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران با امانت‌گذاری 1200 کیلوگرم اورانیوم کم غنی شده LEU در ترکیه وتبادل سوخت هسته‌ای در خاک ترکیه موافقت می‌کرد.

علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا به ملاقات خصوصی‌اش با یوکیا آمانو اشاره کرده و گفت: پیام مهم و مشخص و روشن نامه ایران به گروه وین، آمادگی کامل ایران برای شرکت بدون شرط در مذاکرات درباره تامین سوخت راکتور تهران است.وی با اشاره به اظهارات آمانو در دیدار مذکور گفت: مدیرکل آژانس ضمن قدردانی و استقبال از تصمیم ایران مبنی بر آمادگی برای مذاکرات درباره تامین سوخت اعلام کرد که تمام مساعی خود را برای این منظور به کار می‌گیرد و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزد تا این پروژه در چارچوب آژانس صورت گیرد. وی ادامه داد: همچنین مدیرکل آژانس اعلام کرد که متن نامه ایران که در 3صفحه تهیه شده است را به‌زودی به 3کشور آمریکا، روسیه و فرانسه منعکس خواهد کرد.
بلافاصله بعد از این اظهارات روز دوشنبه گیل تودر، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این نامه برای دولت‌های فرانسه، روسیه و آمریکا و نیز دولت‌های برزیل و ترکیه فرستاده شده است.

اکنون توپ در زمین غربی‌هاست

سلطانیه همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم با اشاره به تحویل نامه ایران به آژانس تاکید کرد که فرصتی جدید برای آغاز فوری گفت‌وگوها بدون پیش‌شرط و حل همه مشکلات فراهم شده است.
وی با بیان اینکه این نامه بیانگر موضع رسمی ایران است و می‌تواند گامی مثبت برای ورود به مذاکرات بدون پیش شرط باشد، تاکید کرد: اکنون توپ در زمین غربی‌هاست، و غرب باید در این زمینه در چارچوب آژانس گام بردارد و اهداف و تمایلات سیاسی خود را کنار بگذارد. سلطانیه ابراز امیدواری کرد که آژانس در گفت‌وگوی آتی درمورد موضوع هسته‌ای ایران، بیانیه تهران را مدنظر قرار دهد و غربی‌ها این فرصت ایجاد‌شده را از دست ندهند.

تحریم‌های جدید ضدایرانی اتحادیه اروپا

درحالی‌که علی اصغر سلطانیه از پاسخ نامه گروه وین به‌عنوان گامی مثبت برای ورود به مذاکرات بدون پیش‌شرط یاد کرده است، اتحادیه اروپا و کانادا تحریم‌های جدیدی را در بخش انرژی علیه ایران اعمال کردند و ادعا کردند که هدف از این اقدامات احیای مذاکرات بین ایران و 6قدرت جهانی (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) است.وزرای خارجه‌ 27کشور عضو اتحادیه‌ اروپا روز دوشنبه به‌طور رسمی اقدامات جدیدی را علیه صنایع نفت و گاز ایران اتخاذ کردند که از چهارمین دور تحریم‌های اعمال شده‌ شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران فراتر می‌رود.

به گفته‌ دیپلمات‌ها اقدامات اتحادیه‌ اروپا شامل ممنوعیت فروش تجهیزات، فناوری و خدمات به بخش انرژی ایران، هدف قرار دادن فعالیت‌ها در زمینه‌ پالایش، گاز طبیعی مایع‌شده، اکتشاف و تولید است. به گزارش ایسنا، علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش انرژی نیز ممنوع می‌شود. این تحریم‌ها بخش بانکداری ایران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و موجب می‌شود که هرگونه معامله‌ای بیش از 40هزار یورو (52 هزار دلار) پیش از آنکه بتواند انجام گیرد نیازمند اجازه‌ دولت‌های کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا باشد.
در همین رابطه حمل‌ونقل باری هوایی نیز در مجموعه این تحریم‌ها گنجانده شده است. علاوه بر این، شرکت‌های بیمه نیز اجازه نخواهند داشت کالاهای ارسالی به ایران را براساس سنت‌های پیشین بیمه کنند. در بین کشورهای اروپایی قبرس و سوئد ناخرسندی خود را از اعمال این تحریم‌ها ابراز کرده‌اند.

دیپلمات‌ها گفته‌اند که همچنین 41شخص و 22عنصر دولتی در فهرست تحریم‌ها خواهند بود.

لارنس کانن، وزیر امور خارجه‌ کانادا گفت که تحریم‌های کانادا نیز بخش بانکداری و انرژی ایران و نیز فعالیت‌های شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای تهران را هدف قرار می‌دهد.
این اقدام اتحادیه‌ اروپا و کانادا مورد استقبال آمریکا قرار گرفت و فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا گفت: آمریکا از اقدامات جدی‌ای که اتحادیه‌ اروپا و کانادا برای اجرایی کردن قطعنامه‌ 1929 شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کرده‌اند استقبال می‌کند.

گام برداشتن با چشمان بسته

بلافاصله بعد از این تحریم‌ها رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، از این اقدام ابراز تأسف عمیق کرد و گفت: اتحادیه‌ اروپا تحت فشارهای آمریکا در مسیری غلط و با چشم بسته گام برمی‌دارد و به خاطر دنباله‌روی از آمریکا ماهیت و استقلال خود را زیر سؤال برده است

کد خبر 112489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز