دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: دوم آگوست 1743، نادرشاه در جریان جنگ با عثمانی در بین‌النهرین (عراق امروز)، دستور حمله به کرکوک را صادر کرد و 2روز بعد توپخانه ارتش ایران مواضع نیروهای نظامی عثمانی در این شهر را گلوله باران کرد.

طرح - روزنامه

 در طول این جنگ‌ها، نادر در همین سال بغداد و بصره را هم تصرف کرد. سلیمانیه که ترکمانان (بازماندگان قره‌و‌آق قویونلوها) در آنجا سکونت داشتند همچنان به ایران وفادار بود. عثمانی اواخر کار صفویه که دولت اصفهان عمدتا بر اثر فساد اداری ناشی از افتادن امور دربار شاهان این دودمان به دست گرجیان و انتصابات نادرست رو به ضعف نهاده بود با اخراج حکام وابسته به ایران، بسیاری از مناطق عراق امروز را تصرف کرده بود. قبلا شاه طهماسب اول بغداد را به عثمانی واگذار کرده بود که شاه عباس یکم آن را پس گرفته بود.

افتادن کویت به دست ارتش عراق

چند ساعت پس از قطع مذاکرات عراق و کویت بر سر تقسیم درآمد نفت یک منطقه مرزی، ارتش عراق در دومین ساعت بامداد دوم آگوست 1990 (روزی چون امروز) به کویت حمله برد و برق‌آسا این سرزمین را متصرف شد و ضمیمه خاک عراق کرد. این حمله نظامی با شرکت 100هزار سرباز، 700تانک، 4اسکادران هوایی و کل ناوگان عراق آغاز شده بود. امیر کویت و خانواده او قبلا به کشور سعودی فرار کرده بودند. کاخ امیر، ساختمان وزارت دفاع کویت و چند نقطه حساس دیگر بمباران شد. دفاع، چندان سنگین نبود و تلفات نخستین روز حمله، نسبتا سبک گزارش شده بود. دولت عراق ده‌ها سال پیش از آن، کویت را جزئی از خاک عراق اعلام کرده بود.

در اهمیت خواندن و رسیدگی به نامه‌ها و شکایات مردم

ناپلئون بناپارت، کنسول اول فرانسه (رئیس قوه مجریه) دوم آگوست 1802 و 2 سال پیش از امپراتور شدنش دستور اکید داد که مقامات ارشد فرانسوی به نامه‌های مردم ظرف 3روز پس از وصول، پاسخ کتبی دهند و شنبه‌ها را برای ملاقات با متقاضیان، صرف‌نظر از اینکه چه کسانی باشند اختصاص دهند. ناپلئون به مقامات فرانسوی هشدار داده بود که اگر نامه‌ها را نخوانند و به درد دل‌ها نرسند باید منتظر انقلابی دیگر باشند. همزمان، ناپلئون از مردم نیز درخواست کرد که درصورت مشاهده نقض آن دستور به دفتر او اطلاع دهند تا شخصا رسیدگی کند. 13 قرن پیش از ناپلئون که خود را سرباز انقلاب فرانسه می‌خواند، در ایران انوشیروان دست به چنین کاری زده بود . پارلمان انگلستان پیش از ناپلئون کمیسیون عرایض در جوار خود خلق کرد که الگوی همه پارلمان‌ها شده است، ازجمله پارلمان ما که کمیسیون اصل 90 دارد. پیشرفته‌بودن کشورها تنها به خاطر دانش و صنعت آنها نیست رسیدگی به درد دل‌هاست؛ پیش از آنکه «فریاد» شوند. بی‌توجهی مقامات وقت مسکو به نامه‌های مردم از عوامل فروپاشی شوروی اعلام شده است.

کد خبر 112756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز