یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

امتحان‌ها که تمام می‌شوند، بی‌دلهره درس و مشق، تیم‌های فوتبال کوچه‌ها رونق پیدا می‌کند. کوچه پر می‌شود از صدای شادی دوستانی که یارکشی می‌کنند و بعد برای همدیگر رجز می‌خوانند

آب

این صداها، آشنای بعدازظهر هر روز تابستان کوچه‌هاست؛ اما امسال تابستانش کمی با تابستان‌های دیگر فرق دارد. شدت گرما به حدی است که عملاً همه را خانه‌نشین کرده. با تمام این اوضاع و احوال، تا کمی از هُرم نفس‌گیر آفتاب گرفته می‌شود و سایه‌ها شروع به بلند شدن می‌کنند، سروکله بچه‌محل‌ها یکی‌یکی پیدا می‌شود. هرچه باشد تابستان است و تابستان تا کوچه و دویدن و گل‌زدن نداشته باشد که تابستان نمی‌شود!

همه اینها درست... اما یادتان نرود که باید حواستان به آبی که هنگام فعالیت از بدن تبخیر می‌شود باشد. آب و املاح در برابر گرما به سرعت از بدن دفع می‌‌شوند. اگر آب از دست رفته تأمین نشود، ممکن است بدن دچار تشنج شود و...

برای همین، لازم است به محض این که احساس تشنگی کردید، آب بنوشید. بدن  انسان در شرایط عادی به شش تا هشت لیوان آب در شبانه‌روز نیاز دارد، ولی کسانی که در طول روز در معرض تابش مستقیم آفتاب و هوای گرم هستند، باید آب بیشتری بنوشند.

پزشکان هم توصیه می‌کنند برای جلوگیری از گرمازدگی، کمی آب‌لیمو به آب مصرفی روزانه‌مان اضافه کنیم؛ همچنین مصرف نوشیدنی‌های دیگر مخصوصاً آب‌میوه‌های طبیعی را نیز نباید فراموش کرد.

نکته مهم دیگری که باید به آن خیلی توجه کرد، این است که به محض وارد شدن به خانه، جلوی باد مستقیم کولر یا پنکه قرار نگیریم. اول لباس‌های خیس از عرق را عوض کنیم و بعد اجازه دهیم دمای بدنمان کم‌کم با محیط سازگار شود. سرماخوردگی آن هم در چله تابستان، واقعاً چیز بدی است!

کد خبر 112864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز