گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: افزایش تراکم دانش‌آموزی از مشکلاتی است که مدارس شهری با آن روبه‌رو هستند، طوری که 40دانش‌آموز در فضایی کوچک و غیر‌استاندارد، درس می‌خوانند. البته وزیر آموزش و پرورش وعده داد که سال تحصیلی آینده کلاس 40نفره تشکیل نشود.

آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری در باره مشکل تراکم جمعیت دانش‌آموزی در کلاس‌ها اعلام کرد: در برخی از مناطق که توزیع ساخت مدارس رعایت نشده به تراکم بالای دانش‌آموزی انجامیده و جمعیت دانش‌آموزان در یک مدرسه بیش از مدارس دیگر است.

حاجی‌بابایی در حاشیه اجلاس روسای آموزش و پرورش گفت: حداکثر تراکم جمعیت دانش‌آموزی در سال تحصیلی آینده 35 نفر خواهد بود و این مشکل ریشه‌ای آموزش و پرورش باید اصلاح شود. شاید این وعده وزیر آموزش و پرورش هم تکراری باشد اما درصورت اجرا می‌تواند تا حدی جلوی افت تحصیلی که یکی از عواقب تراکم جمعیت دانش‌آموزی در کلاس‌های درس است را بگیرد. وی پیش از این نیز اعلام کرده بود که با اجرای طرح ثبت‌نام اینترنتی تعداد دانش‌آموزان در هر مدرسه متوازن خواهد شد و دیگر کلاس‌های 40 نفره نخواهیم داشت.

پول گرفتن برای سرایدار و دفتردار، ممنوع

چند سالی است که در مدارس کشور برای تأمین حقوق سرایدار، دفتردار ، معلم ورزش و... به اجبار از مردم پول می‌گیرند. البته مسئولان بر این باورند که این کمک‌ها به‌صورت داوطلبانه است. ظاهرا حاجی‌بابایی با تغییر پست اداری دفتردار به معاون اجرایی می‌خواهد جلوی این کار را بگیرد.

وی اعلام کرد: کادر اداری در مدارس باید از معلمان باشند و اینکه از والدین دانش‌آموزان پولی بابت سرایدار یا دفتردار دریافت کنیم از این پس در آموزش و پرورش معنایی ندارد و هیچ کسی نباید غیراز معلم به مدارس اضافه شود. با توجه به سخنان وزیر آموزش و پرورش در باره تغییر پست دفترداران و پرداخت سرانه به مدارس که پیش از این اعلام‌شده، این احتمال وجود دارد که میزان کمک‌های داوطلبانه که قرار است سال تحصیلی آینده مدارس از مردم بگیرند تا حدی کاهش یابد.

تحول در وزارتخانه

تحول بنیادین در آموزش و پرورش همواره مورد تأکید مسئولان دستگاه آموزش و پرورش بوده ، اما آیا در وزارتخانه‌ای که حاجی بابایی آن را زمان قجری می‌خواند، امکان ایجاد تحول بنیادین وجود دارد؟ وزیر آموزش و پرورش در توصیف مشکلات دستگاه متبوعه‌اش گفت: در وزارتخانه ما نامه بردن از طبقه چهارم تا طبقه اول همچون زمان قاجار است و یک هفته طول می‌کشد. البته در زمان قاجار هم بردن نامه از ولایتی به ولایت دیگر با اسبان چابک و تیز تک انجام می‌شد و این همه زمان بر نبود. هر چند وی بر این باور است که با فعال شدن سیستم اتوماسیون در مدارس و ادارات این مشکل حل می‌شود.

آبدار‌خانه 300 نفری

آن طور که از سخنان وزیر آموزش و پرورش استنباط می‌شود، آبدارخانه این وزارتخانه فرهنگی حسابی «گل آقایی» بوده که حاجی‌بابایی را وادار به واکنش کرده؛ «حدود 300 نفر در ستاد آموزش و پرورش بودند که برای من و دیگران چایی می‌آوردند که ما آنها را برای سرایداری به مدارس فرستادیم که حقوق بیشتری نیز دریافت کنند.»

وی از تعدیل نیروهای ستادی آموزش و پرورش نیز خبر داد و گفت: «در طول 9 ماه گذشته، تعداد کارکنان ستاد آموزش و پرورش را به 900 نفر کاهش دادیم که از این میان 300تا 400 نفر نور‌چشمی و سفارشی بودند که آنها را نیز بیرون نکردیم و به آموزش و پرورش شهر تهران فرستادیم.»

کد خبر 113446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز