کشورهای عرب با نادیده گرفتن هشدار آمریکا همچنان بر درخواست خود از واشنگتن و سایر قدرت‌ها برای پایان بخشیدن به حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای پنهان رژیم صهیونیستی پافشاری می‌کنند

شورای حکام آژانس

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در این باره به نقل از منابع خبری خود در کشورهای عربی می‌نویسد، مقامات دولتی و غیردولتی عرب همچنان اصرار دارند که بازرسان بین‌المللی از تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی دیدن کنند تا ایده خلع سلاح هسته‌ای خاورمیانه محقق شود. این کشورها از مدت‌ها پیش خواستار افشای برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی بوده‌اند.
بسیاری از کشورهای جهان معتقدند رژیم صهیونیستی دارای تسلیحات هسته‌ای است اما این رژیم هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

حالا و در آستانه برگزاری کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که ماه آینده تشکیل می‌شود، کشورهای عرب در حال رایزنی با واشنگتن و دیگر کشورهای قدرتمند جهان هستند تا حمایت آنها را از ایده خلع‌سلاح هسته‌ای خاورمیانه از طریق بازرسی هسته‌ای رژیم صهیونیستی به دست آورند.

آمریکا اما همچنان در این زمینه مقاومت می‌کند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته نسبت به سوءاستفاده از این نشست برای انگشت گذاشتن روی رژیم صهیونیستی هشدار داد.اوباما اظهار داشت: چنین اقدامی باعث نابودی امید‌ها جهت پیشرفت در مذاکرات ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای می‌شود. در کنفرانس منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای سازمان ملل با حضور 189 کشور که 3 ماه پیش برگزار شد، تصمیم گرفته شد برنامه ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای با شدت بیشتری ادامه یابد.

کشورهای عرب از 15 سال پیش خواستار برگزاری چنین کنفرانسی بودند اما اخیرا این کنفرانس از سوی آمریکا و سایر قدرت‌های هسته‌ای جهان مورد حمایت قرار گرفت.درخواست کشورهای عربی شامل یک نامه به امضای عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب می‌شود که هفته گذشته به سازمان ملل ارسال شد. در این نامه خواسته شده است از قطعنامه‌ای که کشورهای عربی در ماه سپتامبر به مجمع آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ارسال می‌کنند، حمایت شود.

در این نامه نسبت به برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی شده و درخواست شده این رژیم به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بپیوندد و به بازرسان خارجی اجازه دهد فعالیت‌های هسته‌ای این رژیم را مورد بررسی قرار دهند. خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین گزارش داد: نسخه‌ای از این نامه به‌طور محرمانه به سفارت بلژیک در قاهره ارسال شده است. استیون واناکره، وزیر خارجه بلژیک ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را عهده دار است.

دیپلمات‌های مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مستقر در وین که نسبت به این مسئله آگاهی دارند به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند: این نامه همچنین به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و وزرای خارجه روسیه، چین، انگلیس و فرانسه( 4 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ) ارسال شده است. اوباما و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ماه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که با هرگونه تلاش جهت انگشت گذاشتن روی رژیم صهیونیستی در کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با حضور 150 کشور مقابله می‌کنند.

در این بیانیه همچنین درخصوص گفت‌وگوهای ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای آمده است: هرگونه تلاش برای انگشت گذاشتن روی رژیم صهیونیستی چشم‌انداز برگزاری چنین کنفرانسی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است باعث عدم‌برگزاری این کنفرانس شود. اما در نامه کشورهای عربی آمده است: حقیقت آن است که همه کشورهای منطقه به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای پایبند هستند به‌جز رژیم صهیونیستی.

کد خبر 114055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز