همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بیانات اخیر مقام معظم رهبری گفت: سیاستمداران مسلط بر مناسبات بین‌المللی گرفتار مکر رفتاری آمریکا نمی‌شوند

لاریجانی

به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود، گفت: رهنمودهای ارزشمند حضرت‌شان در شرایط حساس کنونی، در ابعاد مختلف زینت‌بخش ضیافت الهی امسال جامعه‌ی ما گردید. صمیمانه‌ از ایشان تشکر می‌کنیم.

 وی افزود: بخشی از تجلیات ماه مبارک رمضان را در دوام و استمرار توبه به معنای اتم آن دانستند که تحقق نظام ارزیابی فردی و اجتماعی، از قول و فعل است. برگزیدن این فراز از فهم تقوا که رجوع به عدالت‌خواهی و فرو بردن خشم و اطفاء نائره و فرو نشاندن آتش‌هایی که بین افراد جامعه برافروخته شده و زم اهل الفرقه، گرد آوردن افرادی از جامعه که جدا افتاده‌اند، رویکردی به موقع برای رشد و اصلاح جامعه‌ی ماست.

 وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری، گفت: فرمودند کار دیگر اطفاء نائره است. بعضی‌ها آتش‌افروزی سیاسی و اجتماعی می‌کنند. عده‌ای کان برای این کار ماموریت دارند. من می‌بینم در داخل کشور خودمان که یک عده‌ای می‌خواهند اصلا عناصر گوناگون را، جناح‌های مختلف را، افرادی از هر یک از جناح‌ها را به جان هم بیاندازند و اختلاف ایجاد کنند، مثل اینکه اصلا از آتش‌افروزی خوش‌شان می‌آید. این خلاف تقواست.

 لاریجانی خاطرنشان کرد: تاکید مجدد ایشان بر سیاست اصولی نظام سیاسی کشور بر جذب حداکثری و دفع حداقلی بر مبنای اصول و ارزش‌ها، دلالت بر این امر دارد که از ظرفیت این ماه برای همدلی و همگرایی اجتماعی و سیاسی باید بهره‌ی شایسته برد، تا جهت‌گیری رفتار و اعمال سیاسی فعالان سیاسی تحت تئوری وحدت ایدئولوژیک شکل یابد.

 نماینده‌ مردم قم در خانه‌ ملت، گفت: عنصر کانونی وحدت در اصول انقلاب اسلامی نهفته است، که از سعه‌ کافی برای در نظر گرفتن سلایق مختلف برخوردار است، و راهبرد نظام در اتصال و همراه نمودن درجات مختلف تعلق ابنای جامعه به این اصول است نه دفع ضعفا در این راه، بلکه یاری رساندن به آنان برای پیمودن صراط مستقیم انقلاب است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: به همین جهت مسئولیت آنانی که خود را به قلب انقلاب نزدیک‌تر حس می‌کنند، بیشتر از سایرین است.

 لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز در پناه تفسیر رهبری از صراط انقلاب، اصالت قول و فعل انقلابی این‌گونه مورد سنجش قرار می‌گیرد، که چگونه و با چه تبیینی می‌توانند یاران انقلاب را به یکدیگر نزدیک و به سوی آرمان‌های انقلاب هدایت کنند.

 وی اظهار کرد: خشم و غیظ در باب دشمنان انقلاب است نه دوستان، که در سپهر رأفت اسلامی قرار می‌گیرند با درجات مختلف تعلقات آنها به انقلاب.

 رئیس قوه‌ مقننه، تصریح کرد: انصاف باید داشت که سخنان ایشان منشور اخلاق سیاسی جامعه‌ انقلابی ما بود، که اینک تحقق آن برعهده‌ی قوای سه‌گانه و فعالان سیاسی کشور است. بیایید ابتدا در اجرای این منشور اخلاق سیاسی از خود آغاز کنیم.

 وی خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: نمایندگان محترم مجلس در پناه این منظومه‌ اخلاقی، خود را دریابند، و بر مبنای اصول ارزش‌ها به یکدیگر مدد رسانند. آرای کارشناسی در رفع نیازهای ملت اگر در درون خود اختلاف داشته باشد، موجب کمال می‌شود به شرط این‌که به تنازع و مراء نینجامد

 رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه‌ی نطق قبل از دستور خود، تصریح کرد: گفت‌وگوها بر مبنای امر به معروف و نهی از منکر و با نیت اصلاحی سرانجام می‌یابد نه تخریب و تحقیر یکدیگر. ثانیا قوای سه گانه گر چه ممکن است بر اداره‌ی کشور آرای اجتهادی مختلف داشته باشند، اما محور قرار دادن قانون و پذیرش همدلانه یکدیگر به هم‌افزایی فکری برای اداره‌ی امور کشور منجر می‌شود.

 لاریجانی ادامه داد: حسن نظر داشتن به یکدیگر صبوری و بردباری در درک یکدیگر و راه ندادن به اندیشه‌ها یا رفتار کسانی که برای اظهار مودت و نزدیکی خود به تفتین نسبت به دیگران روی می‌آورند، پایه‌های گام نهادن در این طریق وحدت است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ثالثا شاید در بین صاحب‌نظران در این امر کمتر تردید وجود داشته باشد که رسیدن به توسعه‌ی متوازن بر اساس تئوری عدالت اس و مخ وظیفه‌ی سیاسی امروز است.

 لاریجانی اظهار کرد: تدارک امور دیوانی کشور برای تحقق رونق اقتصادی و عدالت اجتماعی و فراهم نمودن زمینه‌های فضائل اخلاقی و دینی در جامعه است، و این مهم جز با ایجاد اعتدال و عقلانیت ممکن نیست.

 وی خاطرنشان کرد: بطور طبیعی اختلاف آراء در جامعه در زمینه‌های مختلف بروز می‌یابد. هدایت این اختلافات در جاده‌ی اعتدال و عقلانیت و پرهیز از فضای تهمت و تخریب هنر سیاست‌ورزان است.

  رئیس قوه‌ مقننه، تاکید کرد: بروز رشدیافتگی در اخلاق و خرددیوانی در تدارک هنرمندانه‌ی این صناعت نهفته است تا بی‌جهت به تعبیر رهبر معظم بی‌اعتمادی مردم به مسوولان دولتی، قضایی و مسئولان قوه‌ مقننه را باعث نشود که این همان نقشه‌ دشمن است.

 لاریجانی تمرکز در مسائل اصلی کشور و پرهیز از حاشیه‌های جزئی امور را باعث رونق بازار اندیشه‌ورزی در اداره‌ بهتر امور کشور دانست که توسعه‌ بدون همگرایی ملی محقق نمی‌شود.

 وی ادامه داد: دیرزمانی است که آمریکا و صهیونیست به عنوان محور شرارت بین‌المللی به دنبال ضربه زدن به منافع ملت و انقلاب رهایی‌بخش اسلامی هستند. این سیاست سبعانه در لفافه‌ اغواگری مذاکرات، شیطنت مضاعف آنان را نشان می‌دهد. البته اذهان ورزیده‌ سیاسی و سیاستمداران مسلط بر مناسبات بین‌المللی این مکر رفتاری را به درستی تحلیل می‌کنند و دچار آشفتگی در ارزیابی نمی‌شوند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: تحلیل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دامت برکاته از صحنه‌ منازعه‌ اصلی انقلاب پرده از این دوگانگی رفتاری برداشت. متاسفانه این دغل‌کاری استکباری آمریکا به نوعی است که آنان را دچار خودشیفتگی دروغین کرده است، و تصور ‌کرده‌اند این گنده‌گویی‌ها در مقابل ملت ایران و ملل منطقه، نتیجه‌بخش بوده است.

 وی خطاب به آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت: حداقل به نظرسنجی خودتان که اخیرا در کشورهای مختلف منطقه نسبت به مسئله‌ هسته‌ای ایران داشته‌اید توجه کنید. نظرسنجی دانشگاه مریلند در مصر، سعودی، اردن، مراکش، لبنان و امارات نشان می‌دهد 88 درصد پاسخگویان اسرائیل را خطر برای اعراب تلقی کرده‌اند و 77 درصد از مردم منطقه آمریکا را خطر برای اعراب دانسته‌اند.

 لاریجانی تصریح کرد: بر حسب گزارش خودتان فقط 10 درصد ایران را خطر تصور کرده‌اند. این آمار برای سیاست فریب‌کارانه‌ شما کافی نیست که علی‌رغم تبلیغات رسانه‌ای وسیع، مردم منطقه چگونه در مورد آمریکا و اسرائیل قضاوت نموده‌اند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: جالب این است که در این نظرسنجی اکثریت قاطع مردم منطقه فعالیت هسته‌ای ایران را حق ملت دانسته‌اند و حتی در مقابل سوال شیطنت‌آمیز آنان که ممکن است ایران به سلاح هسته‌ای نائل شود، اکثریت قاطع اعلام نظر کرده‌اند که ایران با سلاح هسته‌ای برای منطقه‌ خاورمیانه نتایج مثبتی دارد. هر چند در دکترین امنیتی ایران سلاح هسته‌ای مطرود است، اما پاسخ دریافتی از این سوال برای شما حداقل این درس را دارد که چقدر تبلیغات یک‌سویه و به قول خود اجماع بین‌المللی شما، کارساز در جهت‌دهی فکر مردم منطقه بوده است.

 لاریجانی خاطرنشان کرد: پاسخ روشن رهبری برای وسوسه‌های شیطانی آنان قاطع و از سر عزت و حکمت بود، که ما اهل مذاکره با دنیا هستیم نه با آمریکا. نگاه نافذ ایشان در تبیین سره از ناسره در کارزار عقاید گوناگون در این باب ستودنی و موجب قدرشناسی ملت خواهد بود.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس شورای اسلامی بیانات حکیمانه‌ی رهبر معظم را راه روشن انقلاب در این زمانه می‌داند و پشتیبانی کامل خود را از رهنمودهای ایشان ابراز می‌دارد و برای ایجاد فضای همفکری و همدلی بین قوا پیش‌قدم شده و با مسوولان قوای دیگر جلسات همگرایی را تدارک خواهد دید، و آغاز آن را با نشست مشترک امروز با دولت قرار می‌دهد تا بر محور توجه به رفع نیازهای ملت در برنامه‌ پنج‌ساله گامی در این خواست ملی بردارد.

کد خبر 114490
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز