جمعه این هفته و سه‌شنبه شب آینده ،ماموریت تیم‌های اروپایی برای رسیدن به یورو 2012 با برگزاری 2دور مسابقه شروع می‌شود.

فوتبال - یورو 2012

51 کشوری که در این مرحله حاضرند، تلاش می کنند جزء 14 تیمی باشند که باید به همراه لهستان و اوکراین در مرحله نهایی برای قهرمانی بجنگند؛ عنوانی که آخرین بار به اسپانیا رسید. 9 تیم برتر گروه‌های 9گانه و بهترین تیم دوم به طور مستقیم صعود خواهند کرد و 8تیم دوم دیگر باید در پلی‌آف بازی کنند. طبق معمول بیشتر نگاه‌ها به قدرت‌های سنتی قاره است، به‌ویژه تیم‌هایی مثل فرانسه، ایتالیا و انگلیس که جام‌جهانی کابوس‌واری را پشت سر گذاشتند. این گزارش بررسی تغییرات این تیم‌ها در بازگشت از آفریقای جنوبی و در آستانه شروع مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپاست.

گروه A

بازگشت جوانان لو

آلمان، ‌بزرگ‌ترین مدعی این گروه از رقابت‌های مقدماتی یورو 2010 است؛‌ نه تنها به خاطر تاریخ پرافتخارش در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا که همچنین به خاطر درخشش تیم جوانش در جام جهانی. آلمان در جام‌جهانی 2010 توانست با تکیه بر بازیکنان جوانش تیم‌هایی مانند انگلیس و آرژانتین را از پیش رو بردارد و به مقام سومی برسد. همانند جام جهانی، بزرگ‌ترین غایب این تیم در رقابت‌های مقدماتی، میشائیل بالاک کاپیتان این تیم است.در فهرست جدید تیم ملی آلمان، علاوه بر بالاک، نام ژروم بواتنگ، پیوتر تروخووسکی، دنیس آئوگو و آرنه فردریش هم که در جام‌جهانی حضور داشتند دیده نمی‌شود. در مقابل رنه‌آدلر دروازه‌بان این تیم که به خاطر مصدومیت جام‌جهانی را از دست داده بود به همراه کریستین ترش به تیم دعوت شده‌اند. بازی اول آلمان در این مرحله 3سپتامبر مقابل بلژیک است و 7سپتامبر با آذربایجان بازی می‌کند.

گروه B

مسیر آسان روسیه

روسیه که با گاس هیدینک بزرگ نتوانست به جام‌جهانی 2010 صعود کند، این بار با دیک ادووکات، یک هلندی دیگر به دنبال صعود به یورو 2012 است و در یکی از آسان‌ترین گروه‌های مرحله مقدماتی، اسلوواکی و ایرلند تنها رقیبان جدی روسیه به شمار می روند. ادووکات که تیمش در 2بازی اول با آندورا و اسلوواکی بازی می‌کند، تغییرات زیادی در تیم روسیه به‌وجود نیاورده است و نام بازیکنان مشهوری مثل آرشاوین و پاولی چنکو هم در فهرست دیده می شود. تنها نام جدید آلن کاسایف، مهاجم جوان روبین‌کازان است. بزرگ‌ترین مشکل ایرلند در حال حاضر بیماری تراپاتونی، مربی 71ساله این تیم است که نتوانست در شکست یک بر صفر مقابل آرژانتین روی نیمکت بنشیند ولی قرار است تیمش را در بازی‌های مرحله مقدماتی همراهی کند. اسلوواکی هم که با شکست ایتالیا در جام‌جهانی شگفتی‌ساز شد، برای تثبیت موقعیتش در اروپا می‌خواهد جزو صعود‌کنندگان باشد.

گروه C

دستان خالی پراندلی

عملکرد فاجعه‌بار ایتالیا در جام‌جهانی 2010 که حتی پایین‌تر از نیوزیلند ایستاد، زنگ خطری برای فوتبال این کشور بود که خزانه‌‌اش از بازیکنان مستعد خالی شده است. در این شرایط حتی مربی باهوشی مثل پراندلی هم برای ساختن یک تیم مدعی برای یورو و قبل از آن صعود به مرحله نهایی، کار سختی دارد. او برای ساختن خط حمله ‌اش بیش از همه روی نبوغ کاسانو و بالوتلی حساب می‌کند. آمائوری برزیلی الاصل، سومین عنصر جدید تهاجمی ایتالیاست که سرانجام توانست پیراهن لاجوردی را به تن کند. مهاجم یووه اما 25روز نمی‌تواند بازی کند و در این دو بازی قطعا غایب است. در این گروه صربستان و اسلوونی که در جام‌جهانی حاضر بودند، رقیبان اصلی ایتالیا محسوب می‌شوند.

گروه D

بلان از صفر شروع می‌کند

لوران بلان در نخستین مصاحبه‌اش به عنوان سرمربی جدید فرانسه، در تشریح کار سختی که دارد، گفت: «وقتی تیم جدیدی تحویل می گیرید، حداقل می توانید روی هسته اولیه تیم حساب کنید ولی این تیم حتی این را هم ندارد.» ریبری، اورا و گورکف (به دلیل اخراج مقابل آفریقای جنوبی) که می توانستند مؤثر باشند برای این دو بازی محرومند و سمیر نصری مصدوم است تا بلان ناخواسته تیم کاملا جدیدی را به زمین بفرستد. بزرگ‌ترین مشکل فرانسه در قلب دفاع است و بلان با دعوت نکردن از گالاس و آبیدال یک بار دیگر به زوج مکسز- رامی که در نروژ چندان درخشان نبود، اعتماد کرده است. بازی‌ساز تیم ژرمی منز رمی است و بن‌زما در خط حمله باید جای خالی آنری و آنلکا را پر کند.بلان همچنین گفت که باید به بازیکنان جوان ارزش بازی در تیم ملی را فهماند و اینکه در انتخاب تیم‌های باشگاهی‌شان، زمینه‌های بازی در تیم ملی را نیز در نظر داشته باشند.

گروه E

داستان همیشگی هلند

پس از تکرار داستان همیشگی هلند در فینال جام‌جهانی، آنها می‌توانند به جایی که بزرگ‌ترین افتخار بین‌المللی را کسب کرده‌اند، امیدوار باشند. در 2بازی اول مرحله مقدماتی هم کار آسانی در پیش دارند؛ یک بازی با سن‌مارینو در روز 3سپتامبر و یک بازی با فنلاند در روز هفتم سپتامبر. برت فان مارویک، مربی تیم ملی هلند، برای این رقابت‌ها تیم تقریبا جدیدی را معرفی کرده است. پس از جام‌جهانی کاپیتان جیوانی فان‌برونکهورست، آندره اویر و ساندر بوشکر دروازه‌بان ذخیره هلند از بازی‌های ملی خداحافظی کردند اما غایب اجباری بزرگ هلند، آرین روبن بازیکن تیم بایرن‌مونیخ آلمان است که تا آخر ماه سپتامبر نمی‌تواند بازی کند.

گروه F

چهره جدید یونان

مهم‌ترین جمله فرناندو سانتوز، سرمربی جدید یونان که در همه خبرگزاری‌ها بازتاب داشت، این بود: «می‌خواهم چهره جدیدی از یونان ارائه بدهم.» این مربی پرتغالی که سابقه درخشانی در لیگ یونان دارد، جانشین رهاگل می شود که 9سال در این پست بود و توانست یونان را به بزرگ‌ترین افتخار تاریخ فوتبالش، یعنی قهرمانی یورو 2004 برساند. رهاگل اما این موفقیت را با سبک بازی دفاعی و تخریبی‌‌اش به دست آورد؛ تا جایی که یونان به عنوان سمبل این سبک بازی مطرح شد. به همین دلیل است که سانتوز با وعده فوتبالی تهاجمی می خواهد این تصویر را تغییر دهد.او علاوه بر تغییر سبک بازی، باید یونان را به یورو 2012 هم برساند؛ ماموریتی که با بازی خانگی مقابل گرجستان شروع می‌شود. سرمربی این تیم تیمور کتسبایا، هافبک دهه90 نیوکاسل است که سابقه بازی در یونان را هم دارد.رقیب اصلی یونان اما کرواسی است که نتوانست به جام‌جهانی 2010 برسد و در بازی اول میهمان لتونی است.

گروه G

کاپلو اعاده حیثیت می کند

پس از حذف تحقیرآمیز تیم ملی انگلیس از جام‌جهانی، فابیو کاپلو برای ساختن یک تیم جدید و موفقیت در یورو 2012 در انگلیس باقی ماند. مرحله مقدماتی یورو 2012 جمعه آغاز می‌شود و باید منتظر ماند و دید که تیم جدید انگلیس چه خواهد کرد. پس از جام‌جهانی، کاپلو بازیکنان جدیدی را به تیم ملی دعوت کرد که جک ویلشر بازیکن 18ساله آرسنال یکی از آنها بودهمچنین آرتتا که تابعیت دوگانه انگلیسی و اسپانیایی دارد فعلا به تیم دعوت نشده است. کاپلو نام پیتر کراوچ را دوباره در فهرست قرار داده و دیوید استاک‌دیل دروازه‌بان جوان فولام را برای نخستین بار به تیم ملی دعوت کرده است. کراوچ که بعد از جام‌جهانی برای بازی مقابل مجارستان به تیم ملی دعوت نشده بود، با بازی‌های خوبش در لیگ قهرمانان اروپا برای تاتنهام، کاپلو را متقاعد کرد که از این مهاجم استفاده کند. بابی زامورا، آدام جانسون و فیل جاگیلکا بازیکنان جدیدی هستند که کاپلو پس از جام‌جهانی به تیم ملی دعوت کرده است.

گروه H

پرتغال بدون مربی

تیم ملی پرتغال تنها تیم حاضر در مرحله گروهی یورو 2012 است که در 2بازی اول مربی ندارد. فدراسیون این کشور در آستانه برگزاری این رقابت‌ها، کاروس کروش را به خاطر اهانت به مسئولان آژانس ضددوپینگ این کشور 2جلسه از همراهی تیمش محروم کرد و این یعنی پرتغال باید مقابل قبرس و نروژ بدون مربی بازی کند. این تیم همچنین در این رقابت‌ها سیمائو سابروسا، بال با‌تجربه‌اش را در اختیار ندارد. سابروسا هم یک هفته مانده به دیدار پرتغال با قبرس، از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. این رقابت‌ها همچنین فرصتی است تا کریستیانو رونالدو که نتوانست در جام‌جهانی انتظارات را برآورده کند، بار دیگر خود را نشان دهد.

گروه I

حمله اسپانیا به سومین جام

اسپانیا که قهرمانی اروپا و جهان را به دست آورده، با نسل درخشانش حالا قهرمانی یورو2012 را هدف قرار داده است. دل‌بوسکه در آفریقای جنوبی نشان داد که به خوبی از میراث آراگونس محافظت کرده و این تیم می تواند تا چند سال دیگر در اوج باقی بماند. اسپانیا اما برای رسیدن به مرحله نهایی ابتدا باید از سد حریفانی مثل جمهوری چک و اسکاتلند عبور کند. اسپانیا جمعه مقابل لیختن‌اشتاین بازی می کند و دل‌بوسکه برای این بازی و همچنین بازی دوستانه مقابل آرژانتین، تورس، رینا و اینی‌یستا را دوباره به تیم ملی دعوت کرده است.این 3 بازیکن که در آفریقای جنوبی حاضر بودند، بازی دوستانه ماه گذشته در خاک مکزیک را به دلیل مصدومیت از دست دادند. اسپانیا در آن بازی با گل دقیقه90 داوید سیلوا از شکست فرار کرد. در فهرست 21نفره اسپانیا، کاسورلا تنها بازیکنی است به بازیکنان قهرمان جهان اضافه شده است.

گروه بندی مرحله مقدماتی

گروه A: آلمان، ترکیه، اتریش، بلژیک، قزاقستان، آذربایجان
گروه B: روسیه، اسلوواکی، جمهوری ایرلند، مقدونیه، ارمنستان، آندورا
گروه C: ایتالیا، صربستان، ایرلند شمالی، اسلوونی، استونی، جزایرفارو
گروه D: فرانسه، رومانی، بوسنی و هرزگوین، بلاروس، آلبانی، لوکزامبورگ
گروه E: هلند، سوئد، فنلاند، مجارستان، مولداوی، سن مارینو
گروه F: کرواسی، یونان، رژیم اشغالگر قدس، لتونی، گرجستان، مالت
گروه G: انگلیس، سوئیس، بلغارستان، ولز، مونته نگرو
گروه H: پرتغال، دانمارک، نروژ، قبرس، ایسلند
گروه I: اسپانیا، جمهوری چک، اسکاتلند، لیتوانی، لیختن اشتاین

کد خبر 115055

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز