در نگاه اول تصویر سالن نمایشگاه برلین تصویری است پر از نور و تصاویر لرزان. این تصویر در رابطه با نمایشگاه بینالمللی مخابرات بسیار آشنا است. اما اگر با دقت نگاه کنیم میبینیم که چیز جدیدی امسال وارد "ایفا" شده است و آن هم تصاویر سه بعدی هستند. به همین دلیل هم بیشتر بازدیدکنندگان با عینکهای مخصوص در مقابل مونیتورها ایستادهاند. تماشاگران، تصاویر سه بعدی را بیشتر از فیلم "آواتار" (Avatar) میشناسند، اما چیزی که جدید است آن است که با تلویزیونهای جدید تصاویر ۳ بعدی حتی به خانهها نیز انتقال داده میشوند. تماشا کردن یک فیلم ۳بعدی در خانه میتواند بسیار جالب و هیجان انگیز باشد. به این صورت تصاویر ۳بعدی تنها دیگر منحصر به سینما نیستند.
آینده نزدیک: تصاویر ۳بعدی حتی بدون عینک مخصوص
تقریبا تمام شرکتهای تولیدکننده تلویزیون، دهها تلویزیون ۳بعدی به شهر برلین فرستادهاند و به نمایش گذاشتهاند. اما برخی از شرکتها هنوز برای نوآوری جدیدی صبر میکنند. یکی از این شرکتها، شرکت آلمانی "لووه" (Loewe) است. رولاند رایتل، نماینده این شرکت میگوید: «به نظر ما آدمها برای دیدن تصاویر ۳ بعدی از عینک زیاد استفاده نخواهند کرد. به همین دلیل ما میخواهیم صبر کنیم تا تکنولوژی جدیدتری در اینباره ارائه دهیم؛ یعنی ۳بعدی اما بدون عینک! به همین خاطر ما نمیخواهیم جز اولین شرکتهای ارائه کننده ۳بعدی باشیم، بلکه جز بهترینها».
این موضوعی است که در سالهای آینده دربارهاش بحث بسیاری خواهد شد. همانند بحث بر سر تلویزیونهایی که کیفیت تصویری بالایی (High Difinition TV) دارند. دوسال پیش مردم هنوز در خرید چنین تلویزیونهایی احتیاط میکردند، اما امروزه خرید تلویزیونهای با تکنولوژی HD به یک امر ضروری بدل شده است.
ترکیب تلویزیون با خدمات آنلاینی
به گزارش دویچهوله، امسال تکنولوژی جدیدی وارد بازار شده است و آن هم تلویزیون HbbTV(Hybrid Broadcast TV) است. این تلویزیون با امکانات آنلاینی مرتبط است. زاشا لانگه،نماینده شرکت ژاپنی توشیبا در این باره میگوید: «HbbTV این امکان را به شما میدهد که مثلا اطلاعات بیشتری درباره برنامهای که دارید میبینید کسب کنید یا این که حتی برنامهای را که از دست دادهاید و ضبط نکردهاید را ببینید. اینها از طریق ارتباط این تلویزیون با خدمات اینترنتی امکان پذیر است».
ماشین لباس شویی با سیستمی اتوماتیک
اختراعات جدید در رابطه با دستگاههای الکتریکی خانگی، امسال نیز در "ایفا" به نمایش گذاشته میشوند. تمام تولیدکنندگان شناخته شده همانند زیمنس، بوش و میله در این نمایشگاه حاضر هستند. موضوعی که در تمام نوآوریها مهم است حفظ محیط زیست و صرفهجویی در آب و برق است. برای مثال تکنولوژی جدیدی به نام i-Dos به بازار آمده است که بر خلاف نامش، هیچ ارتباطی با محصولات Apple ندارد. این تکنولوژی مربوط به اولین دستگاه ماشین لباس شویی است که دارای سیستمی است که به صورت اتوماتیک مقدار ماده شوینده و آب را تعیین میکند. رولاند هاگنبوخر، مدیرعامل شرکت زیمنس در اینباره میگوید: « این ماشین لباسشویی اتوماتیک تشخیص میدهد که چه نوع لباسهایی در این ماشین و به چه اندازه کثیف هستد و بر اساس آن مقدار لازم از ماده شوینده را اضافه میکند».
به این ترتیب نوآوریهای جدید باعث میشوند که حتی کارهای خانگی، همانند شستن لباس، خوشایند و راحت شوند.
همشهری آنلاین: نمایشگاه بینالمللی نوآوری رسانهای به نام "ایفا" (IFA) روز جمعه، سوم سپتامبر (12 شهریور) در شهر برلین آغاز شد. این نمایشگاه که تا روز هشتم سپتامبر (17 شهریور) ادامه دارد، عرصهای است برای نمایش نوآوریهای شگفتیآور رسانهای و ارتباطاتی.
کد خبر 115455
منبع: همشهری آنلاین