گروه شهری: شهردار تهران با تاکید بر اینکه هم اکنون مشکل کشور کمبود منابع مالی نیست، تصریح کرد: مدیران باید با کارشان بسوزند و بسازند، یعنی با دلسوزی برای یک مجموعه کار کنند.

به گزارش سما، محمدباقر قالیباف در چهارمین دوره کنفرانس بین المللی مدیریت که صبح روز پنج شنبه در محل سالن همایش‌های بین المللی اجلاس برگزار شد، با اشاره به یکی از طرح‌های مهم شهرداری تهران که هم اکنون در دست انجام است، گفت:  طرح جامع شهر تهران هم اکنون در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه شهر تهران طی 4 دهه گذشته بدون برنامه و طرح جامع اداره می شده است، گفت:  این به این معناست که شهر تهران 4 دهه است که با سلیقه افراد متعدد اداره شده است.
شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توجه ویژه در بخش مدیریت انگیزش به منابع انسانی، تصریح کرد: بارها تاکید کرده‌ام اگر به من بگویند 4 میلیارد دلاری که در تبصره 13 هزینه می‌شود و بخشی از آن نیز متعلق به شهرداری است، ترجیح می‌دهم نیرو و منابع انسانی را انتخاب‌کنم. وی تصریح کرد: قطعا انتخاب اول من منابع انسانی است چرا که اگر  منابع انسانی در یک مجموعه از یک روحیه جهادی برخوردار باشند طبیعتا پول و سرمایه آن مجموعه را نیز به درستی مدیریت کرده و آن را هدر نخواهند داد.
قالیباف با تاکید بر اینکه هم اکنون مشکل ما در کشور مشکل منابع مالی نیست بلکه چالش‌های اصلی در جای دیگری وجود دارد، تصریح کرد: وقتی در کشور نفت 10 دلار می‌شود ما بیچاره‌ایم و این در حالی است که وقتی قیمت همین نفت به 70 دلار می‌رسد باز هم مشکل داریم، پس مشخص می‌شود که مشکل اصلی ما منابع مالی نیست بلکه معضل اصلی در جای دیگری است.
وی با تأکید بر اینکه سعی کرده‌ایم امور را با نگرش سیستمی به سمت نهادمندی و پایداری طبیعی سوق دهیم تصریح کرد: از یک سال گذشته که وارد مجموعه شهرداری تهران شده‌ام حدود 9 ماه را صرف این کرده‌ام که مجموعه شهرداری تهران را به خوبی شناخته و با مجموعه کاری خود ارتباط عاطفی و کاری عمیقی برقرار کنم چرا که معتقدم اگر در یک مجموعه کاری همدیگر را باور کنیم و به هم اعتماد داشته باشیم قطعاً موفق خواهیم بود و در غیر این صورت اگر مدیریت معنوی در یک ساختار سازمانی حاکم نشود با یک ساختار خشک و بی‌روح کاری از پیش نخواهیم برد.
وی با بیان اینکه در طول 100 سالی که از بلدیه قدیم تا شهرداری تهران فعلی می‌گذرد ما در هیچ سطحی از علم و تجربه سند مدونی در شهرداری نداشته‌ایم، تصریح کرد: قطعاً در این زمینه ضرر کرده‌ایم چرا که مستندسازی در این بخش صورت نگرفته و هر کسی که وارد این مجموعه شده به سلیقه خودکار کرده و رفته است.
شهردار تهران با بیان اینکه متأسفانه جایگاه مدیریت شهری در نظام برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه مشخص نیست تصریح کرد: اصلاً مدیریت شهری در ساختار سیاسی اداری کشور تعریف نشده است یعنی در حال حاضر شما به درستی توزیع فضای قدرت را در حوزه مدیریت شهری نمی‌دانید در کجا است.
وی با تأکید بر اینکه اگر توسعه و چشم‌انداز برنامه 20 ساله را دنبال می‌کنیم باید دقیقاً بدانیم که جایگاه مدیریت شهری کجا است تصریح کرد: جالب این است در 6 اصل قانون اساسی یعنی از اصول 101 تا 106 مربوط به حوزه مدیریت شهری می‌باشد.
شهردار تهران ادامه داد: در قانون اجرایی کشور نیز از سال 59، 63، 65 و در نهایت سال 73، 5 بار مفادی که در حوزه مدیریت شهری مطرح شده بود تغییر کرد و در نهایت چیزی شد که شبیه هیچ مدیریت شهری در هیچ کجای دنیا نیست. وی ادامه داد:  وقتی دیده شد که این قانون دچار مشکلات بسیار است بنابراین در برنامه سوم و چهارم توسعه ماده 136 و 137 را نوشتیم ولی چون مدیریت ابهام هنوز نیز حاکم است سرانجام معلوم نشد در ساختار سیاسی و اداری ما و در توزیع فضای قدرت در چشم انداز 20 ساله با تأکید بر کلانشهرها بالاخره جای مدیریت شهری کجاست. شهردار تهران با بیان اینکه عمر متوسط مدیریت شهری در 60 سال گذشته 14 ماه و 20 روز بوده است، گفت:  واقعیت این است که در 6 سال گذشته در شهرداری تهران 5 مدیر جابجا شده‌اند. پس در این شرایط نباید انتظار انجام اتفاقات مهم را در شهرداری تهران داشته باشیم.
قالیباف از قوانین متناقض در شهرداری به عنوان یکی دیگر از معضلات مهم این مجموعه نام برد و تأکید کرد:  قانون باید به گونه ای روشن باشد که جلوی هر گونه اجحاف و خلاف را بگیرد و این در حالی است که ما هیچ مجموعه مدونی که بر اساس رویکرد توسعه پایدار شهری باشد را، نداریم.
کد خبر 11589

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز