نمایشگاه بینالمللی خودروهای باربری، به عنوان محل نمایش کوچکترین تا بزرگترین وانتها، کامیونها، سردخانههای سیار، تریلرها و یدککشهای سنگین، هر دو سال یکبار در شهر هانوفر آلمان برپا میشود.
امسال، این نمایشگاه از روز پنجشنبه (1 مهر) تا روز پنجشنبه (8 مهر) برپا است. یکهزار و ۷۴۸ تولیدکننده خودرو و قطعات و خدمات آن، از ۴۲ کشور جهان در نمایشگاه امسال حضور دارند و تازهترین تولیدات خود را به بازدیدکنندگان عرضه میکنند.
براساس اطلاعیه مطبوعاتی نمایشگاه بینالملللی خودرو، دو هزار روزنامهنگار، عکاس و فیلمبردار، برای بازدید از این نمایشگاه ثبتنام کردهاند. نمایشگاه به وسیله خانم "اورزولا فون در لاین"، وزیر کار آلمان گشایش یافت.
رونق بازار خودروهای سنگین
"آندرآس رنشلر"، رئیس هیئتمدیره شرکت دایملر (سازنده مرسدس بنز) در این مراسم خبرداد که صنعت خودروسازی در بخش خودروهای باربری، بحران مالی جهانی را از سر گذرانده و سالی پربار را سپری میکند. بر اساس گزارش رنشلر، تنها سفارشات دریافتی دایملر، از ژانویه تا اوت امسال، نسبت به مدت مشابه سال پیش، ۶۵ درصد افزایش یافته است.
شرکت بوش آلمان، مهمترین تولیدکننده قطعات خودروهای باربری است. به گفته "برند بوهر"، رئیس بخش تکنولوژی خودروسازی بوش، فروش قطعات خودروی این شرکت در سالجاری نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش مییابد و به ۲۷ میلیارد یورو میرسد. به گفته بوهر، افزایش درآمد بوش، سبب ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی جدید خواهد شد و تعداد همکاران این شرکت را تا پایان سال به ۲۸۰ هزار نفر خواهد رساند.
رشد بازار آسیا و آمریکای لاتین
مهمترین بازار فروش خودروهای باربری در گذشته قاره اروپا بود. اما به گزارش روزنامههای آلمانی، اکنون سازندگان این خودروها به بازارهای آسیا و آمریکای لاتین امید بستهاند که در سالهای اخیر رشدی شتابناک داشته است. در این میان، چین نقشی مهمتر از همه یافته است.
به گفته رئیس هیئتمدیره دایملر، در حال حاضر از هر شش خودروی باربری که ساخته میشود، یکی از آنها در چین به فروش میرسد. پس از چین، روسیه، هند، برزیل، ترکیه و اندونزی، در شمار کشورهائی هستند که بازار خودروهای باربری در آنها به شدت رشد کرده است.
موتور برقی برای کامیون
تازهترین پدیده صنعت خودروسازی در نمایشگاه امسال، کامیون مجهز به موتور برقی است. موتور برقی این کامیون با نام Atego از سوی دایملر ساخته شده است. مسئله کاهش آلودهکنندههایی که سبب گرمایش زمین میشوند، اکنون سالها است توجه سازندگان خودرو را، به ویژه در اروپا جلب کرده است.
تولید خودروهای کوچک با موتور دوگانه برقی و بنزینی، سالها است در دستور کار قرار دارد. اما این نخستین بار است که مرسدس به فکر ساختن موتور برقی برای کامیونهای سنگین میافتد.
Atego ، نخستین کامیون برقی ساخت مرسدس بنز، در روز گشایش نمایشگاه بینالمللی هانوفر، به وسیله خانم "مایتینا لتای" آزمایش شد. خانم لتای از ۵ سال پیش به عنوان راننده کامیون در پست آلمان کار میکند. وی پس از رانندگی با آتهگو به خبرنگار دویچهوله گفت:« فکر میکنم اگر آتهگو را آزمایش نکرده بودم، هرگز باور نمیکردم که یک موتور برقی میتواند پرشتابتر از موتور دیزلی باشد.»
جایگاههای شارژ باتری
آتهگو، به عنوان نمونه در نمایشگاه بینالمللی عرضه شده و در آینده نزدیک وارد مرحله تولید انبوه میشود. تامینکننده انرژی این خودرو، باتریای است که با استفاده از لیتیوم و یون ساختهمیشود و ۳۴۰ ولت انرژی تولید میکند. این باتری درکنار تامین انرژی مورد نیاز خودرو، ضمن حرکت شارژ میشود.
در کاربرد خودروهای برقی، وجود جایگاههای همگانی شارژ باتری، اهمیتی حیاتی دارد. شرکتهای برق آلمان، طرحهائی را برای توسعه این نوع جایگاهها تهیه کردهاند. اما چند سالی طول میکشد تا این طرحها مرحله اجرائی را پشتسر بگذارند.
خودروهای کوچک، در حال حاضر میتوانند از برق خانگی استفادهکنند. اما کامیونها، در صورت ورود به بازار، باید جایگاههای کافی برای شارژ باتری داشته باشند. به این دلیل، در مرحله اول، شرکتهای حملونقل هستند که به این نوع کامیونها علاقه نشانخواهند داد. زیرا ایجاد جایگاههای شارژ باتری برای آنها مقرون به صرفه خواهد بود.