دوشنبه ۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: قیمت پایه نفت در بودجه سال 86 کل کشور از مهمترین و چالش‌برانگیزترین مسائل و مباحث میان دولت و مجلس خواهد بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در لایحه پیشنهادی به دولت، متوسط قیمت نفت برای تامین مصارف ارزی در سال آینده 41 تا 46/8 دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده است. در زمان بررسی لایحه بودجه 85 در صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس در سال گذشته، بیشترین بحث‌ها و انتقادها نسبت به پیشنهاد دولت به مجلس درباره بستن بودجه با نفت بیش از 40 دلار بود.

در همین حال، با وجود پیش‌بینی کاهش بهای نفت در سال 2007، اکثر اعضای اوپک نیز در بودجه‌ سال آینده خود بهای نفت صادراتی را نسبت به رقم سال‌جاری افزایش داده‌اند. به گزارش رویترز، بودجه‌های سالیانه 2007 اعضای اوپک از سه ویژگی عمده افزایش بهای نفت، کاهش حجم موجودی صندوق‌های ذخیره و اتکای بیشتر به وجوه نقد قابل دسترس برخوردارند.


اعضای اوپک که از رشد چشمگیر درآمدهای نفتی در چهار سال اخیر برخوردارند، پروژه‌های هزینه‌بر و عظیمی را آغاز کرده‌اند، بخش زیادی از بدهی‌های خارجی خود را بازپرداخت نموده‌اند و همچنان قادر به تامین هزینه‌های خود هستند.

در شرایطی که پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها حکایت از کاهش بهای نفت در سال 2007 دارد و اعضای اوپک باید به کاهش تولید این سازمان پایبند باشند، اکثر آنها بودجه‌های خود را بر اساس نفت گران‌قیمت‌تری بسته‌اند.


شکری غانم، رئیس شرکت ملی نفت لیبی می‌گوید: ما همیشه سطح پایینی برای نفت در نظر می‌گیریم و در نظر داریم برای سال آینده برای هر بشکه نفت خام صادراتی خود 30 تا 32 دلار در نظر بگیریم و مازاد درآمدهای صادرات نفت را به صندوق ذخیره ارزی واریز نماییم. عربستان سعودی این هفته اعلام کرد که مازاد بودجه این کشور در سال 2006 به 71 میلیارد دلار خواهد رسید. اما پیش‌بینی می‌شود درآمدهای نفتی هم برای عربستان و هم برای سایر اعضای اوپک در سال 2007 به علت کاهش تقاضای جهانی کاهش یابد.


با این وجود، دولت عربستان قصد دارد قیمت پایه نفت در بودجه سال آینده خود را نسبت به بودجه سال جاری افزایش دهد که در این صورت، مازاد بودجه عربستان در سال 2007 کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود عربستان بودجه سال آینده خود را با 10 دلار افزایش، بر اساس نفت 40 دلاری ببندد.

منوچهر تکین کارشناس مرکز مطالعات جهانی انرژی می‌گوید: کشورهای تولیدکننده نفت میل چندانی به پس‌انداز مازاد درآمدهای نفتی خود ندارند و وابستگی آنها به درآمدهای نفتی در حال افزایش است.

کد خبر 11794

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز