گوناگونی گره‌های ملوانی به حدی زیاد و معروف است که مجموعه‌ای از آنها را در یک قاب می‌توان خرید.

ماشین ترافیک

با وجود این معلوم نیست چرا هیچ کدام از مجموعه‌داران به گوناگونی گره‌های ترافیک علاقه‌ای ندارند. حال آنکه تصویر کوچکی از آنها در یک قاب می‌تواند رکورد گره‌های ملوانی را نیز پشت سر گذارد.

البته با این تفاوت که گره‌های ملوانی با دلایل گوناگون ساخته شده‌اند حال آنکه علت گوناگونی گره‌های ترافیکی کلانشهر‌های ما شاید از تعداد انگشتان دست تجاوز نکند. برای‌نمونه همان‌طور که در تصویری که مجتبی حیدری برای ما ارسال کرده مشاهده می‌کنید با وجود چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، نبود آگاهی کافی از حق تقدم، گذشت و حس رقابت با دیگران باعث شده چنین صحنه‌هایی در شهر بسیار دیده شود.

هوار و سیگار

کاش در کنار کلمه «سیگار» در تابلوهای هشدار‌دهنده ممنوعیت سیگار کشیدن، کلمه داد‌زدن یا هوار کشیدن نیز درج می‌شد. آن‌وقت نه تنها کسی در تاکسی، اتوبوس، محل کار و خلاصه هر مکان عمومی سیگار دود نمی‌کرد بلکه از صحبت کردن با صدای بلند نیز خودداری می‌کرد.

این روز‌ها برخی عادت دارند در چنین مکان‌هایی نیز با تلفن همراه چنان سروصدایی راه بیندازند که هیچ اثری از آثار آرامش باقی نماند. افراد یاد‌شده چنان دادو هوار راه می‌اندازند که شاید بدون گوشی تلفن نیز صدایشان به فرد مورد نظر برسد. به‌هر حال از آنجا که آلودگی صوتی نیز این روز‌ها بیداد می‌کند بهتر است هنگام صحبت کردن با تلفن، مراعات دیگران را هم بکنیم.

انار با طعم تخلف

در نخستین روزهای پاییز بازار انارفروشان حسابی سکه می‌شود اما گاهی این بازار در کنار بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر و البته در جاهای پرتردد برقرار می‌شود. فروش میوه‌های نوبرانه هر فصل در کنار بزرگراه شاید هر راننده‌ای را وسوسه‌ کند که برای خرید آنها حتی با قیمتی بالاتر از میادین میوه‌ و تره‌بار و مغازه‌ها ناگهان ترمز کند. در اکثر موارد فروشندگان، شخصی را چند متر جلوتر همراه با یک پلاکارد قیمت و همچنین چند انار پاره شده که عین یک چراغ قرمز رنگ علامت می‌دهند،

برای آگاهی راننده‌ها قرار می‌دهند که در این حالت هم خطر تصادف خودروها با وی وجود دارد. البته همیشه رنگ سرخ این انارهای پاره شده واقعی نیستند و در خانه می‌توانند باعث سرخ شدن هر خریداری شوند. مشکل دیگری که بسیاری از راننده‌ها برای خرید از وانتی‌های اناری در نظر نمی‌گیرند این است که بدون توجه، در‌و‌پنجره‌ خودرو را باز می‌گذارند و دوان‌دوان به سمت فروشنده می‌روند. این بی‌دقتی کافی‌است تا شرایط برای سارقان فرصت‌طلب خودرو مهیا شود.

شیشه و پراندن مشتری همسایه

خیلی از فروشگاه‌های شهر در جهت راحتی مشتریان خود اقدام به نصب درهای چشمی خودکار کرده‌اند. اما گاهی برخی از مالکان فروشگاه‌ها برای اینکه این درهای جدید را جایگزین درهای شیشه‌ای قبلی کنند، رهگذرانی که ممکن است هرکدامشان مشتریان خود آنها شوند را با خطر و مشکلاتی روبه‌رو می‌کنند که نمونه‌اش را در تصویر می‌بینید.

البته شاید در این نمونه توقع بر این بوده است که کارگران خودروهای مکانیزه زباله به هر قیمتی این شیشه‌ را از سر راه عبور و مرور افراد بردارند. به‌هر حال درست است که تغییر دکوراسیون مغازه‌ها چند روزی زمان می‌برد اما مالکان باید به‌گونه‌ای این عملیات را انجام دهند که باعث نشوند تا به‌اصطلاح مشتریان مغازه‌های همسایه نیز بپرند.

کد خبر 117987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز