سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

محمدرضا جمالی: مردم قم چون همیشه تاریخ خود، باز هم شگفتی آفریدند و در یک استقبال بی‌نظیر - همانطور که پیش‌بینی می‌شد - صحنه‌ای حماسی از پیوند امت و امامت را جلوه‌گر ساختند.

اهمیت حضور مقام معظم رهبری در شهر قم و استقبال مثال‌زدنی از ایشان بر کسی پوشیده نیست اما در شرایطی که دشمنان ملت ایران پیوند عمیق میان ولایت و امت را نشانه رفته‌اند اینگونه استقبال‌ها که به‌مثابه یک بیعت و تجدیدعهد با آرمان‌های ولی‌امر مسلمین محسوب می‌شود در نوع خود معنا دارد؛

چراکه در شرایطی که بیشترین حجم تهاجم فتنه‌گران و خناسان بر اصل مترقی ولایت فقیه متمرکز شده و در تحلیل‌ها و اخبار خود از سست شدن پیوند بین امت و امام سخن می‌رانند، اینگونه حضور حماسی و غیرقابل توصیف مردم توطئه آنها را درهم می‌کوبد و موجب تحکیم و پایداری بیشتر امت و ولایت می‌شود. واقعیت این است که برخی از تحلیلگران مسائل حوزه شیعیان و ایران از یک موضوع اساسی غفلت دارند و آن موضوع امامت و ولایت است.

از منظر تحلیلگران غربی و ذهن‌های رسوب‌گرفته غربزده چارچوب بحث آنها در حوزه اندیشه سیاسی اسلام و نظام سیاسی و دولت در قرآن یک پدیده کاملا سیاسی است که با عقلانیت دکارتی و تجربه‌گرایی آگوست کنتی قابل دریافت می‌باشد به‌طوری‌که می‌گویند هرچه بر حس و تجربه آید آن قابل شناخت و دریافت است ولاغیر.

به همین خاطر نگاه آنها به مقوله حکومت اسلامی و پیوند بین امام و امت یک موضوع کاملا عرفی است و سطح تحلیل آنها در چارچوب‌های مادی می‌باشد.اما از منظر اندیشه سیاسی اسلام، پیوند امام و امت و ولایت و رهبری یک پیوند عمیق قلبی است که فراتر از چارچوب‌های قانونی و شناخته‌شده عرفی می‌باشد.

بر این اساس هرچه سطح دانش و بصیرت امت بیشتر افزایش یابد این پیوند نیز بیشتر تحکیم پیدا می‌کند. مؤلفه‌های این پیوند در 2 بعد صورت و محتوا (سیرت) نمود دارد و تحلیلگران و اندیشه‌ورزان غربی و کسانی‌که از چارچوب نظریه سیاسی ملت - دولت، پیروی می‌کنند فقط می‌توانند صورت این پیوند عمیق را دریابند و از درک محتوای آن‌که براساس عشق و محبت بنا شده و ستون آن بر دل‌های امت برافراشته شده است عاجز هستند.

استقبال مردم قم نشان داد محبت مردم به مقتدا و قائد خویش بیشتر شده است و فراتر از تحلیل‌های روشنفکرمآبانه در چارچوب نظریه متقن ولایت مطلقه فقیه بیشترین اعتماد و همسویی را با ولی امر خود دارند؛ همان ناخدایی که کشتی امت را در دریای پرتلاطم ناملایمات، راهبری و هدایت می‌نمایند.

حضور پررنگ مراجع و علما و نمایندگان بیوت در مراسم استقبال از ولی امر مسلمین نیز نشان داد که رهبری به‌عنوان محور وحدت و عزت امت و مرجعیت شیعه می‌باشند و نه‌تنها افتراقی در این بین دیده نمی‌شود بلکه برخلاف خواست بدخواهان، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به‌عنوان رهبر امت اسلامی به‌دنبال مجد و عظمت مسلمانان می‌باشند و بیش از هر کسی نگران نابسامانی و افتراق بین ملت‌های مسلمان و غفلت برخی رهبران آنها هستند. قیام مردم قم در استقبال از قائد امت نشان داد قم همچنان محور و مرکزثقل تحولات ایران است و همچنان در کانون توجه جهان اسلام قرار دارد.

کد خبر 118768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز