آلما توکل: * تعطیلات خود را چگونه ‌گذرانده‌اید؟ - تعطیلات خیلی خوب است. ما در تعطیلات به پدر و مادر خود کمک کردیم و صله رحم انجام دادیم و تست زدیم برای کنکور و به برنامه‌های آموزشی تلویزیون توجه کردیم و درس‌های خود را مرور کردیم و کلاً ما برای پنج‌شنبه- جمعه و تعطیلی‌های کل سال تحصیلی برنامه ریخته‌ایم و از اوقات فراغت خود به بهترین نحو ممکن بهره می‌بریم.

576

* تعطیلات خود را چگونه می‌گذرانید؟

- سارا مقیسه کلاس دوم دبیرستان در شرق تهران است. او می‌گوید: بهترین روز هفته پنج‌شنبه است، پنج‌شنبه‌ها خوب‌اند چون هر لحظه انتظار می‌کشی مدرسه تمام شود و می‌دانی که فردا تعطیل است و می‌توانی تمام بعد از ظهر هر کاری که دوست داری انجام بدهی. چت کنی، کتاب بخوانی، ولو شوی روی زمین و به سقف نگاه کنی، شب دیر بخوابی، فیلم ببینی یا حتی هیچ‌کاری انجام ندهی و همین هم برایت شیرین باشد.

* تعطیلات خود را چگونه گذرانده‌اید؟

- ما تعطیلات خوبی را پشت سر گذاشتیم، ما یعنی من و کیمیا و تینا و شیرین و پانیذ با هم تلفنی حرف زدیم و هیچ‌کس به ما چشم‌غره نرفت. امیدواریم تعطیلات بیشتر شود، چرا که تعطیلات و اوقات فراغت برای ما یعنی آزادی، آزادی، آزادی، آزادی، درود بر آزادی!

* تعطیلات خود را چگونه می‌گذرانید؟

- علیرضا 17 ساله است. او می‌گوید: بستگی دارد که این تعطیلات چه باشند. پنج‌شنبه و جمعه‌ها قاعده‌ای ندارند، چون برای همه هستند و در واقع اوقات فراغت خاص(!) سن محسوب نمی‌شوند که بخواهیم برنامه‌ خاصی برایشان بریزیم. یک بار می‌رویم مهمانی، یک بار چون امتحان داریم مدام سر درس هستیم، گاه‌گاهی همه دوست‌هایم می‌توانند برای فوتبال جمع شوند، یک بار می‌رویم باشگاه. اما می‌دانید به هر حال کارهای عقب مانده در فصل مدرسه‌ها زیاد است، وقتی یکهو به مدرسه‌ها تعطیلی می‌خورد، آدم می‌تواند از آن روز استفاده کند. اما نه، خود من اوقات فراغت را فقط عید و تابستان می‌دانم. برای آن موقع می‌شود برنامه‌ریزی کرد.

* تعطیلات خود را چگونه می‌گذرانید؟

- من به عنوان یک نوجوان فعال، در تعطیلات به آینده خود فکر می‌کنم و یک لحظه را هم از دست نمی‌دهم. جمعه‌ها می‌روم کلاس زبان، پنج ساعت. سپس دوچرخه را می‌خوانم. سپس کتاب‌های روان‌شناسانه می‌خوانم. من نوجوان فعال، 17 سال دارم.

* تعطیلات خود را چگونه گذرانده‌اید؟

- سارا مقیسه: هیچ‌وقت آن‌قدر جدی به این‌که پنج‌شنبه و جمعه تعطیلاتم باشند فکر نکرده‌ام. به نظر من برای ما نوجوان‌ها مهم است که خانواده‌هایمان چه روشی را در روزهای تعطیل پی می‌گیرند. ما مشق‌هایی داریم که آنها را می‌گذاریم آخر هفته. اتاق به هم‌ریخته‌ای داریم که باید یک روز در هفته مرتب شوند. یک صبح داریم که می‌توانیم بیشتر در آن بخوابیم. اما راست می‌گوییدها، آدم دوازده سال همین‌طوری زندگی کند، چه وقت بزرگی را هدر داده.

علیرضا: من وقتی راهنمایی بودم جمعه‌ها صبح تا عصر در مغازه کنار دست پدرم می‌ایستادم و پول هم می‌گرفتم. فکر می‌کنم دوران خوبی بود که الکی نگذشت.

* تعطیلات خود را چگونه گذرانده‌اید؟

1- ما در تعطیلات مانتوی خود را می‌شوییم و اتو می‌کنیم و آشغال‌های ته کیفمان را می‌تکانیم.

2- ما در تعطیلات دور هم غذا می‌خوریم؛ با بابا و مامان و خواهر کوچیکه و خواهر بزرگه.

3- ما در تعطیلات مواظبیم که بابا نگوید نشسته‌اید پای تلویزیون؟ پس درستان چه؟

4- ما در پنج‌شنبه و جمعه‌ها...

* تعطیلات خود را چگونه گذراندید؟

- در قدیم‌الایام نیز همگان تعطیلات آخر هفته خود را در سال تحصیلی شبیه شما گذرانده‌اند. آنها متذکر شده‌اند که این روزها برای آنها روز حمام رفتن هم بوده است (می‌دانید که نسل قبل و قبل‌تر از شما، خیلی‌هایشان از حمام های عمومی استفاده می‌کرده‌اند). هدف از این مطلب این بود که بگوییم درست که نمی‌شود برنامه‌ریزی کرد، اما محض رضای خدا به این قضیه فکر کنید که 12 سال تحصیل، آن هم 9 ماه در هر سال، در هر ماه 4 جمعه، به عبارتی می‌کند 432 روز. لطفاً فکر کنید که دو روز آدم عین هم باشد چه وحشتناک است. حالا یک سال و اندی از زندگی ما عین هم است. این بود نتیجه اخلاقی مطلب ما.

کد خبر 119579
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز