دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: ما پنج قهرمان قصه جزیره اسرار‌آمیز «ژول‌ورن» نبودیم؛ گرچه باید در گروه‌های پنج نفره وارد محوطه می‌شدیم؛ گرچه تمام مدت به آن قصه و همه بالن‌سوارهای قصه‌ها فکر می‌کردیم.

576

ما مهندس اسمیت، ژدئون‌اسپیلت،‌ ناب ‌سیاه‌پوست،‌ پنکروف‌ ملوان و هاربرت ‌نوجوان نبودیم که در زمان جنگ‌های داخلی امریکا به دست جنوبی‌ها اسیر شدند و بالنی به دست آوردند،‌ سوار آن ‌شدند و فرار کردند، در بالای اقیانوس، بالنشان گرفتار گردباد دریایی شد و ناچار در جزیره‌ای غیرمسکونی فرود ‌آمدند. نیروی مرموزی به نام کاپیتان نمو در زیر دریایی ناتیلوس مراقب ما نبود و...

بالن آبی رنگ، مثل سفینه‌ای عظیم به زمین نزدیک می‌شد و ما بهت‌زده بودیم از بزرگی آن.

بعد باید دو نفر از سبد خارج می‌شدند و دو نفر دیگر وارد. تا بالن سبک نشود و بالا نرود. وقتی همه سوار شدند باید می‌نشستیم و به نور و صدای بلند آتشی که بالن را گرم می‌کرد، گوش می‌دادیم. بعد صدای کاپیتان که بلند شوید. اوه، عجب، در آسمان هستیم. پس چرا برخاستن از زمین را متوجه نشدیم!

***

از یک تا صد بشمارید.

یک: اسب‌ها بودند؛ سه اسب سیاه ، خاکستری و قهوه‌ای که مأموریت داشتند یک بار ما را دور حوض فواره‌دار نسبتاً کوچک بگردانند و یک علیرضا بود که از پله‌ها که پایین دوید، یکراست رفت سراغ مهتر و پرسید: «حاجی دوری چند؟» و همه کسانی که آن‌جا ایستاده بودند و بیشتر هم نوجوان بودند، گفتند: «مجانیه بابا!»

دو: کالسکه بود و من و تو که دنبال گیشه فروش بلیت می گشتیم و مرد کالسکه ران که گفت رایگان است و در آن راه حاشیه چمن‌های پارک، کالسکه سواری مزه خود را داشت. و باز همان نوجوانانی بودند که می‌خواستند سوار شوند و دنبال کالسکه می‌دویدند، اما مرد می‌گفت که این وسیله خانوادگی است. سعید هم می‌‌‌گفت:« مگه آپولوئه حاجی؟ بذار سوار شیم دیگه!» و در آخر آنها سوار نشدند و درشکه سواری به ما هم نچسبید. و ما در این فکر که وسایل نقلیه جدی گذشتگان و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایمان وسیله تفریحی ما شده‌اند!

سه و چهار و پنج و شش: همان چهارنوجوانی بودند که می‌دویدند تا به فوتبال دستی‌ها برسند. وقتی هم رسیدند بدون مکث، بازی آغاز شد.

هفت تا دوازده : کنار هم بودند؛ یک مجموعه ورزش‌های فکری و بازی مثل پرتاپ حلقه، مارپله، چیدن مکعب‌ها ، منچ و...

سیزده تا شانزده: این خانواده بودند. پسر نوجوان و مادر حلقه‌ها را پرتاپ کردند. اما برای پدرها امکان این بازی نیست. شرمنده!

شانزده تا عددی نامعلوم: غرفه‌ های بازی‌های رایانه‌ای بود و موج علاقه‌مندان. در کنار ماشین نیمه‌ای بود که می‌شد پشت فرمان آن نشست و دختر نوجوانی که اصرار داشت سوار شود و اما باید تا فردا بعدازظهر می‌ماند.

و از عددی نامعلوم تا صد را محمدصادق حسنی، مدیر برگزاری نمایشگاه و جشنواره تفریحات ورزشی گفته است:« رییس سازمان ورزش این اختیار را به مدیران ورزشی مناطق داده تا براساس امکانات و تجربه کاری خود، دو رشته را انتخاب و در نمایشگاه اجرا کنند.»

به گفته او بر این اساس، واحد تربیت‌بدنی شهرداری منطقه یک ایستگاه پزشکی- ورزشی را بر عهده دارد و در آن اطلاعات لازم درباره تاثیر ورزش بر بیماری‌های مختلف و نرمش‌های موثر برای هر شغل و حرفه‌ای را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

تربیت‌بدنی شهرداری منطقه 2 امکانی برای حضور شهروندانی که هواپیماها و ماشین‌های کنترلی دارند فراهم کرده است. چندین کفش‌ پاوراسکیپ هم تهیه کرده‌اند تا بازدیدکنندگان با لذت پریدن و راه رفتن با جدیدترین کفش ورزشی دنیا آشنا شوند.

منطقه 3 برگزار کننده ایستگاه‌های رایانه‌ای است.

منطقه چهاری‌ها با اسکیت و راپل در نمایشگاه هستند و از اسکیت بازان حرفه‌ای تهران دعوت کرده‌اند تا خانواده‌ها و نوجوانان دید متفاوت‌تری نسبت به اسکیت پیدا کنند. همچنین رشته راپل در دو بخش آقایان و کودکان برگزار می‌شود. این رشته در کنار فانوس دریایی بوستان رازی از ارتفاع تقریباً بالایی آغاز شده، از دریاچه عبور می‌کند و در سمت دیگر بوستان به پایان می‌رسد.

منطقه پنج ایستگاه تفریحی ورزشی را بر عهده دارد. در این ایستگاه رشته‌هایی مانند مچ‌اندازی، پرش با گونی، طناب زنی، طناب‌کشی و... برگزار می‌شود.

منطقه 6 در کنار برگزاری رشته‌های بومی محلی، ورزش «فریزبی» را ارائه کرده است. منطقه 7 در دو رشته بدمینتون و فوتبال ساحلی فعال است.

شهرداری منطقه 8 هم که پایگاه

دوچرخه سواری پایتخت است. این منطقه آموزش و رقابت شطرنج را نیز در برنامه کاری خود دارد.

علاقه‌مندان به تیراندازی با تیروکمان و تفنگ بادی هم می‌توانند در رقابت دوستانه این دو رشته شرکت کنند.

منطقه 9 برگزار کننده برنامه‌های این غرفه است. در ایستگاه ورزشی منطقه 10، فضایی برای پنالتی فوتسالیست‌ها تدارک دیده شده است.

منطقه 11 با دو رشته ایستگاه تندرستی و ورزش‌های آبی در نمایشگاه حضور دارد.

مینی گلف یا گلف پارکی و راگ فوتبال (فوتبال روی موکت) که یک بازی ایرانی است در غرفه منطقه 12 ارائه می شود. ایستگاه ورزشی منطقه 13 میزبان بازی پر هیجان پینت‌بال است.

شهرداری منطقه 14 با ایرهاکی و اسکواش حضور دارد. ایرهاکی، به نوعی بازی هاکی بر روی میز است.

در غرفه منطقه 15 با توجه به این‌که فوتبالیست‌های بسیاری را در خود پرورش داده . مسابقه‌ها و برنامه‌هایی در رشته فوتبال از جمله روپایی، پنالتی، بازی‌های رایانه‌ای فوتبال ارائه می‌شود.

ورزشکاران و مربیان ژیمناستیک کار منطقه 16 هم شاخه‌های مختلفی از این ورزش را ارائه می‌کنند. میزهای تنیس روی میز و سیبل دارت در ایستگاه ورزشی شهرداری منطقه 17 است.

منطقه 18 رشته پر هیجان کارتینگ را در نمایشگاه ارائه کرده است. منطقه 19 نگاه ویژه به ورزش و تفریحات کودکان دارد.

منطقه 20 با توجه به این‌که بیشترین زورخانه‌های تهران را در بر گرفته است ایستگاه ورزش‌های زورخانه‌ای را دارد.

رزمی‌کاران برای ارائه هنر خود به ایستگاه ورزشی شهرداری منطقه 21 مراجعه می‌کنند. البته برنامه پرهیجان بالن‌سواری را هم منطقه 21 برگزار می‌کند و شهرداری منطقه 22 رشته اسب سواری را ارائه کرده است.»

از ساعت 9 صبح تا اذان مغرب، زمان برگزاری این نمایشگاه است و بعد از نماز هم جشن‌های شبانه با حضور هنرمندان اجرا می‌شود و در کارناوال شادی شبانه نمایشگاه، افرادی با لباس‌های خاص و با طبل و دهل در محوطه نمایشگاه حرکت می کنند. اما تا یادتان نرفته بگوییم که فقط امروز و فردا را فرصت دارید تا به این نمایشگاه تفریحی و ورزشی بروید.

کد خبر 119641
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز