گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان از تمایل ایران برای ازسرگیری مذاکرات با 1+5 در خاک ترکیه خبر داد و گفت: این موضوع را به دوستانمان در ترکیه اعلام کرده‌ایم.

mottaki

تقریبا یک هفته پس از آنکه دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نامه‌ای به کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت و اعلام کرد که ایران از 19 آبان به بعد در مکانی مورد توافق طرفین، حاضر به ادامه مذاکرات است، منوچهر متکی رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نظر ایران را بر ادامه مذاکرات در خاک ترکیه دانست و گفت: در مورد مکان گفت‌وگوها با 1+5، به توافق رسیده‌ایم و رایزنی‌ها در زمینه زمان و دستور کار و محتوای مذاکرات نیز در حال انجام است.

ظاهرا تمایل ایران برای از سرگیری مذاکرات در خاک ترکیه از طریق علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل شورای‌عالی امنیت کشورمان به اطلاع مقامات ترکیه رسیده است.باقری که گفته می‌شود پنجشنبه گذشته بدون اعلام قبلی به ترکیه رفته است، روز شنبه در آنکارا با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بعد از پایان این دیدار، اوغلو در جمع خبرنگاران درباره علت سفر معاون سعید جلیلی به آنکارا گفته بود در این دیدار موضوع زمان و مکان مذاکرات هم مطرح شد؛ هرچند که بعد از امضای بیانیه تهران، 2 کشور برزیل و ترکیه عملا در محور معادلات پرونده هسته‌ای کشورمان قرار گرفتند اما به‌نظر می‌رسد تمایل ایران برای ادامه مذاکرات در خاک ترکیه، تدبیری برای بازکردن پای ترکیه و برزیل به میز مذاکرات هسته‌ای نیز باشد؛ رئیس جمهور نیز در جریان نشست خبری‌اش در هفتم تیرماه از تمایل کشورمان به ورود بازیگران جدید به میز مذاکره سخن گفته و اعلام کرده بود به‌زودی نام این کشورها را اعلام خواهد کرد.

منوچهر متکی دیروز در حالی در نشست خبری مشترک با همتای سنگاپوری‌اش اعلام کرد که ایران، ترکیه را به‌عنوان محل انجام مذاکرات جدید هسته‌ای اعلام کرده است که داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز اخیرا در سفری که به چین داشت برای میزبانی مذاکره هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 اعلام آمادگی کرده بود.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: امیدواریم در این رابطه به‌زودی توافق انجام شود و دو طرف گفت‌وگوها را هرچه زودتر آغاز کنند. ما امیدواریم گفت‌وگوها با برخورد مثبت و سازنده‌ای که ایران همواره نسبت به مذاکرات داشته و با سازماندهی خوبی که می‌شود هرچه زودتر آغاز شود.

به گزارش مهر، وی در پاسخ به پرسشی درخصوص اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اتفاق نظر 1+5 برای به‌روزرسانی بسته پیشنهادی ایران گفت: از اینکه بین کشورهای مذاکره‌کننده اتفاق نظر برای دریافت دیدگاه‌های ایران و بسته پیشنهادی تهران ایجادشده استقبال می‌کنیم.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از آنکه هفتم آبان ماه نامه سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی را دریافت کرد گفته بود با ایران در تماسیم تا بتوانیم درخصوص زمان و مکان مذاکرات به توافق برسیم.

کد خبر 120200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز