همشهری آنلاین: جیمی کارتر رییس جمهوری اسبق آمریکا با انتقاد از رژیم صهیونیستی، اعتراف کرد که یک میلیون و 500 هزار نفر از ساکنین نوار غزه در بدترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند و این عده تقریباً در محاصره کامل اسراییل قرار دارند.

jimi carter

به گزارش ایرنا، کارتر در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه سوییسی 'نوی زوریخرسایتونگ' درباره نتیجه سفر اخیرش به خاورمیانه می گوید: وضعیت فلسطینی‌ها بسیار تامل برانگیز است. این موضوع حتی در باره فلسطینیانی که در اسراییل زندگی می‌کنند و دارای گذرنامه اسراییلی هستند نیز صدق می‌کند.

وی افزود: ما در این زمینه 35 ماده قانونی در اسراییل پیدا کردیم که برای فلسطینی‌ها تبعیض آمیز است و این قوانین تقریباً همه بخش‌های زندگی روزمره فلسطینی ها حتی مقررات ازدواج را هم شامل می شود.

رییس جمهور اسبق آمریکا گفت: فلسطینیانی که در شرق بیت المقدس زندگی می‌کنند بیشتر تحت فشار هستند. آنها عملاً هیچ امکانی برای سهیم بودن در یک زندگی عادی را ندارند. آنها فقط از بخش ناچیزی از حقوقی که برای ساکنین یهودی این شهر وجود دارد، برخوردار می شوند.

وی افزود: اسراییلی ها، فلسطینی های ساکن این منطقه را مورد تبعیض شدید قرار می دهند. این امر برای فلسطینی های ساکن کرانه باختری رود اردن که میان 300 هزار یهودی مهاجر زندگی می کنند نیز به همین منوال است. ولی بدترین وضعیت برای یک میلیون و 500 هزار نفر از ساکنین نوار غزه وجود دارد که تقریباً در محاصره کامل از سوی رژیم اسرائیل قرار دارند.

کارتر در ادامه افزود: 'آنها تقریباً در یک قفس زندگی می‌کنند. چون اسراییلی‌ها این شهر را در محاصره کامل خود قرار داده‌اند، کاهش درد و رنج ساکنین این شهر تقریباً غیر ممکن است. بازسازی این شهر و یا تحولات اقتصادی در این شهر اصلاً غیر قابل تصور است. باید توجه داشت که نیمی از جمعیت این شهر را افراد نابالغ تشکیل می‌دهند.

وی در باره طرح های جدید رژیم اسراییل برای ساخت 1300 باب خانه جدید در شرق بیت المقدس و موضع دولت آمریکا در این زمینه گفت: اوباما با سخنرانی سال گذشته خود در قاهره، امیدواری‌های زیادی در کل خاورمیانه به وجود آورد. او آن زمان شهرک سازی از سوی اسراییل در سرزمینهای فلسطینی را حتی غیر قانونی و به عنوان مانع اصلی بر سر راه صلح خواند.

کارتر می‌گوید: این یک موضع گیری بسیار قوی بود. ولی از آن زمان به بعد او کنترل بر خاورمیانه را از دست داده و حتی تلاش نمی‌کند تا در مذاکرات صلح بین اسراییل و فلسطین اعمال نفوذ کند.

رییس جمهوری اسبق آمریکا افزود: با مخالفت رژیم صهیونیستی برای توقف شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی، این مذاکرات تقریباً به بن بست کشیده شده است. من در صحبت هایی که در سفر خاورمیانه داشتم همگی بر این عقیده بودند که ادامه مذاکرات تحت این شرایط کاملاً بی نتیجه است.

کارتر افزود: اسراییلی ها درخواست آمریکا برای ادامه توقف شهرک سازی را رد می کنند. آنان حتی در زمان توقف شهرک سازی نیز در تابستان گذشته به ساخت و ساز در سرزمین های اشغالی ادامه دادند؛ تا زمانیکه رژیم اسراییل این گونه عمل کند، هیچ صلحی در منطقه بوجود نخواهد آمد.

وی در این باره که آیا زمان برای اعلام استقلال یکجانبه از سوی فلسطینی ها مناسب است، گفت: این موضوع در عمل می تواند امکان پذیر باشد هر چند بخاطر اشغال برخی از سرزمینهای فلسطینی، دشوار می توان این امر را به واقعیت در آورد. ضمناً مشکل این است که این امر باید از سوی شورای امنیت سازمان ملل مورد قبول قرار گیرد که به احتمال زیاد آمریکا از حق وتوی خود علیه آن استفاده خواهد کرد.

کارتر افزود: یک گزینه دیگر آن است که این امر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل صورت گیرد؛ ولی این موضوع نیز مشروط به آن است که اروپایی ها و اعراب حاضر باشند علیه آمریکا رای بدهند. ولی اروپایی ها امروز از سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه حمایت می کنند که باید گفت این سیاست حمایت از سلب مالکیت فلسطینی ها از سوی رژیم اسراییل است.

کارتر در پاسخ به این سووال که آیا فلسطینی ها اصلاً قابلیت استقلال را پیدا کرده اند یا خیر، گفت: درحال حاضر خیر. آنها امروز وابسته به کمک های خارج هستند که این امر باعث نبود امنیت در آنجا می شود. البته شاید پس از اعلام استقلال، کمک های خارجی به فلسطین بیشتر شود.

وی افزود: ضمناً باید توجه داشت که وضعیت اقتصادی در بخش بزرگی از کرانه باختری رود اردن خیلی بهتر شده است. با این همه من بر این عقیده ام که وضعیت فلسطینی ها در صورت اعلام استقلال خیلی بهتر از وضعیت آنها در زمان اشغال اسراییل خواهد بود.

جیمی کارتر در پاسخ به این سووال که به چه دلیلی سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه تا این حد بر پایه نیازهای رژیم صهیونیستی استوار است؟ آیا آمریکا نمی تواند فشار بیشتری بر اسراییل وارد کند؟، گفت: این موضوع در وهله اول به نفوذ بالای لابی اسراییل در آمریکا مربوط می شود. نفوذ لابی های این کشور در آمریکا بسیار بالاست و آنها حتی در جهت گیری افکار عمومی در کشور ما سهم بسزایی دارند.

کارتر در ادامه گفت: معتقدم اسراییل یک دمکراسی واقعی نیست. ساختارهای دمکراتیک در این رژیم فقط بر پایه حفظ منافع یهودیان طراحی شده است. غیر یهودیان در آن بطور مثال اعراب فلسطینی دارای حقوق مساوی با یهودیان نیستند. ولی متاسفانه این موضوع در آمریکا اصلاً مورد توجه قرار نمی گیرد. من تصور می کنم که اروپایی ها با موضع انتقادی خود می توانند در تغییر دیدگاه موجود در آمریکا تاثیر گذار باشند.

وی در این باره که آیا این کمبود به خاطر اطلاع رسانی است؟ یعنی اطلاع رسانی به مردم آمریکا دارای نقصان می باشد؟ گفت: بله، مسلماً. اگر شما فقط 'نیویورک تایمز' و 'واشنگتن پست' را مطالعه کنید و یا شبکه های تلویزیونی آمریکا را تماشا کنید، اصلاً هیچ چیزی در باره وضعیت فلسطینی ها را در آنها نخواهید دید. این رسانه‌ها بطور کلی فقط دیدگاه رژیم اسراییل از اوضاع را پوشش می دهند. و موضوع جالب توجه آن است که اگر شما نشریاتی مانند 'جروزالم پست' و یا 'هاآرتص' چاپ اسراییل را مطالعه کنید، اطلاعات بیشتری در باره وضعیت فلسطینی‌ها به دست می‌آورید.

کارتر در پاسخ به این سوال که آیا در آینده نیز وضعیت سرزمین‌های فلسطینی را آپارتاید می نامید؟ گفت: بله، مسلماً. چنانچه تحولات در خاورمیانه در مسیر منافع یک طرف در حرکت باشد ما چیزی جز آپارتاید در آنجا نخواهیم داشت.

کد خبر 120486
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز